SupCon 1996

I nådens år 1996 anordnade FidoNet i Sveriges RC jonny bergdahl en sammankomst av sällan skådat slag. Närmare bestämt var det ett år sen sist han anordnade SupCon.

Bilder.

The Åfficial Guide to the 1996 Un-Olympic Summer Games

eller

Vem skruvade ur proppen?

Ärade Damer, Herrar och Pointer med läsrättighet:

De II:a O-Olympiska Sommarspelen i Jönsqvarna 1996 avlöpte inte helt friktionsfritt eftersom detta vore en fysikalisk omöjlighet och Ove Tedenstig mig veterligen inte var närvarande med sin burk med Jonssons Relativistiska Festvaselin.

Problemen började redan på väg till O-Olympiastadion. Trots noggrann analys av jbs vägbeskrivningar hamnade vi på den tredje avtagsvägen (Särlavägen) via Alingsås. Numera vet ju alla att man ska hamna på den andra avtagsvägen (Kastanjevägens grustangent) via Kalmar (om man kommer från nästan-Norrland) eller via Arboga (om man kommer från Uppsala). Detta är nyttig kunskap inför nästa års O-Olympiska Spel. Kom ihåg: Don't try to second-guess your RC. Han räknar infarten till Elmias Raketcentrum som avtagsväg nummer ett. Nå, efter viss telefonkontakt hamnade vi rätt och medan vi rekade tältplats, satte upp skjutvektorer och grävde skyttegravar började folket droppa in. Man såg direkt vilka som var lokalt vitt patrask ute efter gratis sol och vilka som var ditrest vitt patrask ute efter gratis sprit och skitsnack - de sistnämnda bar med få undantag långbyxor och blek hy.

Dick "Wettermixer" Augustsson bar med sig en blandning av Irakiskt Scudbränsle och rå Nordsjöolja, SAE 80-90. Denna tjärsvarta mix hade utvecklat en djup och meningsfull relation till flaskans insida som den absolut inte ville lämna. Dessutom är han den enda person jag känner till som gått på reklamsnacket från 80-talet om att köpa en hemdator för att ha recepten i. Visserligen recept på hur man stavar olika Whiskysorter som råkat hamna i identiska Absolut-flaskor, men ändå. Dicks och Maltes tält, ett äkta Manson Igloo II måste ha sytts av Charles Manson när de inte längre hade behov av postsäckar eller registreringsskyltar. Den felsydda gammakvadranten var Charles hämnd på samhället.

Det nyinstiftade vandringspriset "Årets Jepson" gick till en ung eunuck (nuttin to fuck wit) som ska förbli namnlös av barmhärtighetsskäl, men vi vet ju alla att det är Daniel jag åsyftar. Efter att ha försökt sälja en lys-orange nalle, en CD-spelare och sin mamma fick han en plastmugg olja gratis, fyllnade till ordentligt, badade och tvättade sina kläder samtidigt flera gånger, marinerade sin kyckling i grus, aska och sjövatten och somnade till slut vid grillen men reagerade när hans retikulära aktiveringssystem hörde sin tälttransportörs nodnummer genom att sprätta upp med utropet "Nyquist!". På morgonen växte det skor och strumpor i träden och byxor i grillen.
Jepson-juryn behövde inga ytterligare motiv.

Myten, Mustaschen och Mannen försökte överraska oss med att komma en dag för tidigt, men genomskådades när vi kände cigarillukten som förebådade Ankomsten. Björn Felten vill att hans namn uttalas precis som det stavas: Björn. Som en Fidel Castro i shorts fäller han bevingade ord i stil med "Att det var så långt att gå från Göteborg hade jag ingen aning om.", "En Amiga-hub är mer kapabel än en PC-hub" eller klassikern från cirka 10:45 lördag morgon: "Så här tidigt har jag inte varit uppe sedan jag gjorde lumpen." Efternamnet? Selbstverständlich gehört er den familie [fälltän] auf Deutschnyland.

Den portabla gaskammaren med autentiskt traktorljud (batteries or budgies not included) anlände som världens största väckarklocka tidigt på lördag morgon. Alla trodde att det var Jönsqvarnas parkförvaltning som skulle rensa sopor, men det visade sig vara tvärtom. Spelens enda bombhot avvärjdes då Valle efter upprepade uppmaningar från Bröderna Ulvnäs vred av gasen till ölkylen.

jb kom sent, iklädd fånig keps och elakt leende. Båda passade på honom. Alfasuden passade sämre i buskarna. Man undrar om hans burks klocka också går två timmar sent eller om han menade att tävlingarna skulle gå av stapeln 14:00 UTC?

Själva de O-Olympiska Grenarna beskars en aning då Dan Stark inte hittade fram med luftmadrasserna till paradgrenen Gång I Liten Insjö men vår påhittige RC bemästrade situationen till 100% och ljög ihop andra grenar istället.

Först ut var laguppdelningen, traditionellt en svår gren - inte minst poängmässigt, men till sist stod sex lag som segrare och ett som diskmaskiner. Jepson nämnde nåt om uppdelning av diskreta mängder och döptes omedelbart till lagkapten av Dick och Barkman.

Event nummer två var Klassiskt Kast Med Stor Mobiltelefon. En sensationsgren som överraskande petade ut Grekisk-Romerskt Kast Med Liten Hårddisk. Jag vann överlägset, trots att första laget ut försökte dopa redskapet, en Siemens NMT, med sjövatten. Rätt patetiskt, faktiskt. Trots flera motioner till tävlingsledningen lyckades jag dock inte få tävlingarna avbrutna och priserna utdelade utan han envisades med att genomföra de andra grenarna också. Bah.

Härnäst på dagordningen stod Äggkastning. När RC torkat bort de ruttna från ansiktet tog han fram de färska. Iden var att tvenne deltagare skulle tossa ett ägg mellan sig på längre och längre avstånd. Den som klarat sig längst var vinnare. Det intressantaste här var fångstteknikerna. Flera tävlande tycktes tro att det effektivaste sättet att fånga ett ägg var alldeles framför ansiktet med öppen mun. Hu så ohygieniskt, vet ni inte var ägg kommer ifrån? Jag var inte med så jag vann inte trots upprepade protester.

Till Flasklyftningen tog vi ut Jepson som deltagare eftersom det fanns misstankar om att denna gren var ölhäfning i annan språkdräkt. Det var det inte. Att lyfta en läsk(protest!)flaska med vatten(protest!!) med hjälp av en tampong(frihet i en liten ask) var helt klart inte hans gren. Dagens antiklimax stod den deltagare för som spenderat 5 minuter med att huksittande i profil försöka få ner tampongen i flaskan men när alla andras snören gått av sumpar guldläget genom att resa sig för snabbt när han äntligen fått napp och rycker av snöret utan att så mycket som rubba flaskan.

Inför grenen Billig Fylla (Fristil) tog vi ut Dick som deltagare medan jag var assistent. Planen var att Dick skulle kunna häfva en 50cl ölburk om jag stod bredvid och klämde ur den. Tyvärr fick han aldrig till den rätta öppningen i strupen så han kom bara iväg som trea till snurrmomentet. Även där assisterade jag rundgången tills Dicks tarmvred gjorde sig påmint, jag hade glömt att man bör snurra motsols på norra halvklotet för att inte inducera för kraftiga virvlar i ölen.

Det sista momentet var 4-mans Ölrodd. Vi placerade Jepson först för att ge oss en bekväm ledning så Pia, Malte och Barkman kunde läppja sig i mål men efter protest från Farbror Felten och förvirring inom tävlingsledningen vändes ordningen så Jepson kom sist och hans talanger som spurtfantom gick till spillo då tävlingen redan var avslutad innan hans tur kom.

Vinnare var Kejsar Joshua Norton av Amerikas Förenta Staters lag. Vi vann med 27 poäng före tvåan med 37 och trean med 35 enligt det talsystem som utvecklades för att hedra Kejsaren på hans 37-årsdag. Enligt det irrationella decimala systemet kom vi trea trots mutorna. Laget "P4?" diskvalificerades men undgick med en hårsmån att exxas. jb och hans glada gäng av ovetti^H^H^H^H^Hberoende noder vann inte, hur man än räknar.

Som avslutning på tävlingarna släcktes jb:s O-Olympiska eld i Vätterns vatten och individuella aktiviteter vidtog.

För de som inte närvarade vidtar nu ett år av ånger, ångest och självförsakelse. Zandra har dispens, men nötet som "inte kände för det" bör dömas till att bära runt henne i Sverige så alla får en chans att se henne och sparka honom.

I övrigt kan jag bara konstatera att såhär nån dag efteråt har jag känslan av att jag tillbringade helgen tillsammans med en bunt gamla kompisar och inte alls ett gäng psykotiska, kedjerökande främlingar. Det måste ha varit nåt i vattnet utöver de tre Kanadagässen och Gunde.

/ Ses vi inte förr ses vi på SupCon 1997! Nu med vingar!

--- NiKom 1.60megaalfa6
* Origin: Pixel, Lapplands Väsby (2:201/128.0)

Bildbevisen:

De här bilderna är Copyright 1996 Rickard Olsson, Lapplands Väsby:

Vi är på väg.
Mia och hennes Kawa

Konsten att sätta sig i en hundskit och inte bry sig om lukten.
Mr. Ö och Henke Frodeen

Man behöver inte vara professionell konspirationsteoretiker för att se att de har fuffens i sina kikarsikten men det hjälper.
Dick och Tålmannen

...and in the darkness bind them...
Anita, Televinken och TV-publiken

Det oskyldiga barnets trygga sömn. Not.
96 års Jepson

P-Nissen Barkman slår till igen.
Barkman och hans rapportblock

95 års Jepsons rituella bad.
Barkman och 95 års Jepson

Det började med samling vid pumpen och slutade med en flaska champagne.
Många nördar blir'e...

Gång med tung flaska och blöt tampong.
Gällivarehäng Brothers

Men så svälj då!
Jag, Dick och 95 års Jepson

Billigare blir nog inte fyllorna.
Dick m.fl.

Yrsel upphöjd till konstform.
Starring jb and Dick

Öh, är det inte lite kallt i vattnet? Det fixar jag... Var är den nurå... Ah, här!
jb och hans bästa vän

Sensationellt bildbevis! Loch Vätterns egna odjur!
jb och kanadagässen

Jag fattar inte att jag orkade slösa film...
Några okända förmågor...

Ett dött Charles Manson Igloo II.
Bennison, Charles och Dick

De här bilderna är Copyright 1996 Henrik O A Barkman, Nueva Estockholmo:

Tanken var att om Dick kunde öppna strupen helt skulle jag kunna krama ur burken snabbare än jb skulle kunna säga "friluftsparkering".
Jag, en oskyldig burk öl, Dick W. Augustsson och några skyldiga åskådare

Det exkrementerade sig.
Jag, en urkramad burk öl, StarREC, Barnaby och Dick W. Augustsson

jb pekar västerut.
jb pekar söderut.
jb petar sig i näsan.
jb köper en kompass.
Mia, jag vill inte vara med på bild och jb

De här bilderna är Copyright 1996 Thomas Tydal, Arboga:

jb anländer i Alfasuden som sedermera uppgraderades till en Beta Romeo. Tittar man riktigt noga ser man att en av de elektriska fönsterhissarna strejkar.
Beta Julia och jonny bergdahl

jbs personliga parkeringsplats.
Beta Julia
Liten läsebok för lapplisor:
jb parkerar.
I terrängen.
jb bryter mot terrängkörningslagen.
Det skiter jb i.
jb skiter i det därför att jb är full.
Aspackad.
"Brum, brum" säger bilen.
"Titta när varvtalsregulatorn slår av vid 6800 varv" säger jb.
"Brum, brum, vroom, knak" säger bilen.
"Det är ingen bil, det är en Alfa Romeo" säger jb.
"875 spänn" säger bilreparatören. "Då fixar jag fönsterhissen också".
"OK" säger jb och betalar.

jb fixar korvpinne, en Dual Stick Enhanced Griller Mark II. Det hjälper inte, han tappar korven i elden likförbannat.
Dicks kniv och jonny bergdahl

jb lyfts upp, destination Vättern.
Dick, Barkman, 95 års Jepson, jag, Nicke Ulvnäs, Torbjörn Söderberg, Mr. X, Mr. Y, mystisk man med gevär, fast utan gevär

jb badar, fast det inte ens är julafton.
Torbjörn Söderberg, jag, 95 års Jepson, Barkman, Dick, Nicke Ulvnäs och Mr. Y

jb blir yr. Utan alkohol. :-)
Mr. Z, Pia Laurén, Torbjörn Söderberg

Meditation station. Nej, det är inte ett utedass.
Erik Johansson

Frukost kan intas på olika sätt.
95 års Jepson och Niklas Ögren

Rökt sysop smakar också gott, men vem är den mystiske mannen med geväret i buskarna?
Jonas Högström, 95 års Jepson, mystisk man med gevär och Bengt-Erik Söderström med femkampsvinst

Konsten att komma fram och landa.
Nicke Ulvnäs med åskådare

Vinnaren i tävlingen Kast Med Stor NMT.
Siemens NMT och jag

Kast med litet, sliskigt, sprucket och ömtåligt ägg.
Felten, Jonas Högström, gevärsmannen, Dick, jb och Barkman

Ölstafetten.
En jävla massa datanördar beväpnade med skarpa ölburkar

Doping avslöjas av oförfärad fotograf från Arboga!.
jb:s cossa, 95 års Jepson, Bennison, Felten, jb

Är det nån som kan berätta varför Valle har TVÅ burkar öl?
Ronny Hedin, 2 anonymer från Växjö, Tålmannen, Niklas Ögren, Kristoffer Andergrim, Roger Ulvnäs, tvåöls-Valle, 95 års Jepson, Pia och Barkman

"Vad händer om jag skär av den här?".
Eddy LOJ, min Morakniv® och jag

"Hell Barkman, generalpräst av Badkaret!".
Fredrik Moberg, Malte, Barkman, 95 års Jepson, Mr. Å, Dick och jag

The noble art of tent-defense.
Tålmannen, 96 års Jepson, Växjöanonym #1, Växjöanonym #2

Den mystiska försvinnande flaggan. Now you see it, now you don't.
Eddy LOJ, Niklas och Kristoffer

Puke-O-Rama.
96 års Jepson, kanske?

Tydal hade gott om film. Väldigt gott om film. Och vidvinkelobjektiv. Nämnde jag hur gott om film han hade?
Jag och min T-shirt

Valles gaskammare.
Roger Ulvnäs

Åfficial Guide

SupConsidorna smäcks ihop av Rickard Olsson, 2:201/128.0
Surfing är en vattensport! Fram för mer smurfning på nätet!