Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 270 1996-07-28 19:25 7 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Skrivare ----------------- Till dagens PC behövs en skrivare som kan ersätta lasern, som är tyst, energisnål och kompakt och som kan producera text och bild med hög öpplösning. Med den id'e jag har kan man detta. Skrivaren kan också fungera som kopiator, skanner och fax. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 270 av Ove Tedenstig Kommentar i text 276 av Mikael Lindberg <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 276 1996-07-30 13:07 16 rader av Mikael Lindberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 270 av Ove Tedenstig Ärende : Skrivare ----------------- OT> Till dagens PC behövs en skrivare som kan ersätta OT> lasern, som är tyst, energisnål och kompakt och OT> som kan producera text och bild med hög öpplösning. I färg, naturligtvis? OT> Med den id'e jag har kan man detta. Skrivaren kan OT> också fungera som kopiator, skanner och fax. Bygg den. :-) /// Micke --- Maximus/2 3.01 * Origin: SomeWare BBS 0291-10992 V34+ (2:205/224) Slut på text 276 av Mikael Lindberg Kommentar i text 282 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 282 1996-08-01 19:09 4 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 276 av Mikael Lindberg Ärende : Skrivare ----------------- Visst "bygg den". Men det kostar några miljoner att få fram en prototyp. Jag har inte dom pengarna. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 282 av Ove Tedenstig Kommentar i text 292 av Mikael Lindberg <0> Kommentar i text 294 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 292 1996-08-03 23:28 11 rader av Mikael Lindberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 282 av Ove Tedenstig Ärende : Skrivare ----------------- Ove Tedenstig skrev i ett brev till Mikael Lindberg: OT> Visst "bygg den". Men det kostar några miljoner att OT> få fram en prototyp. Jag har inte dom pengarna. Till bra id‚er finns det alltid finansiärer. Ta ett snack med någon bank, eller printerfabrikör typ Epson, Lexmark, Nec, Canon eller någon annan med guldkulor i fickorna. /// Micke --- * Origin: SomeWare BBS, Hedesunda, tel 0291-10992 v34 (2:205/224) Slut på text 292 av Mikael Lindberg Kommentar i text 300 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 300 1996-08-05 19:49 27 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 292 av Mikael Lindberg Ärende : Skrivare ----------------- Jag har faktiskt varit i kontakt med diverse sådana företag som Du talar om. Man säger att det är en fantastisk fin ide', men tyvärr har vi just nu inte resurser att utveckla den osv osv. Eftersom jag bara haft svenskt patent är det lätt att förstå. Man knycker ide'en utan att betala för den givetvis. Så, så småningom får vi se denna maskin som en produkt made in Japan. Ide'n går ut på att placera bläckskrivhuvuden på en cirkulär plan skiva med en diameter något större än papperets bredd. På denna skiva finns även drivmotor och elektronik mm. Papperets matas plant under skivan. Skrivningen sker sålunda i cirklar över papperet i en kombination av en cirkulär rörelse plus en linjär rörelse. På skivan kan även placeras läselement som medger att man kan få en skanner och fax på köpet. Hela maksinen kan göras ett par centimeter tjock och lätt få plats i en portfölj. Den skriver med laser-upplösning och i färg, text och grafik. Energiförbrukningen uppskattas till några få watt. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 300 av Ove Tedenstig

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 294 1996-08-03 23:37 8 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 282 av Ove Tedenstig Ärende : Skrivare ----------------- OT> Visst "bygg den". Men det kostar några miljoner att OT> få fram en prototyp. Jag har inte dom pengarna. Hur mycket kostar det att bygga en editor som automatiskt citerar? ;-) * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 294 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 271 1996-07-28 19:04 24 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Uppfinningar --------------------- I detta möte var det......tomt. Sverige har under det senaste århundradet gjort sig känt för sina stora uppfinningar, kullagret, dragkedjan, tetrapak, agafyren osv osv som blivit grunden för våra stora internationella företag. Men efter andra världskriget har det bara tillkommit ett stort företag i Sverige...TetraPack. Då folk i Sverige började få det bättre, materiellt, hände tydligen någonting med vår uppfinnings-rikedom. Kanske vi tyckte att allting var så bra att vi inte längre behövde anstränga oss. Men detta straffar sig. Allt tyder nu på att vi inte längre kan upprätthålla vårt materiella välstånd grundat på våra gamla uppfinningar, vi har fått arbetslösheten som tyder på detta. Vi måste nu återigen bli en nation där uppfinnare och kreatörer blir dagens hjältar,.... och inte enbart våra idrottstjärnor och pop-idoler. Visserligen är det trevligt med både duktiga idrottsmän och duktiga artister, men de skapar inte så mycket arbete för det svenska folket. Ett problem med ett möte av detta slag är naturligtvis, att bra uppfinningar ger man inte bort, utan kanske söker patent på. Hoppas ändå att vi kan vara generösa med ide'er till nya uppfinningar, det behövs. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 271 av Ove Tedenstig Kommentar i text 272 av Michael Cronsten <1>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 272 1996-07-30 03:47 28 rader av Michael Cronsten <1> Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 271 av Ove Tedenstig Ärende : Uppfinningar --------------------- OT> Sverige har under det senaste århundradet gjort sig känt OT> för sina stora uppfinningar, kullagret, dragkedjan, tetrapak, OT> agafyren osv osv som blivit grunden för våra stora OT> internationella företag. Men efter andra världskriget har OT> det bara tillkommit ett stort företag i Sverige...TetraPack. OT> Ett problem med ett möte av detta slag är naturligtvis, att OT> bra uppfinningar ger man inte bort, utan kanske söker patent OT> på. Hoppas ändå att vi kan vara generösa med ide'er till OT> nya uppfinningar, det behövs. Det har uppfunnits en mängd bra saker senaste årtiondena i Sverige, men tyvärr vill ingen satsa på dessa produkter från banker eller ge stöd från myndigheter, så uppfinnarjockarna vänder sig istället till utlandet. Jag kom just på igår att min ide om att förverkliga de elektroniska motorvägarna genom att gräva ner sensoriska kablar i vägbanan som får styra trafiken, redan nu är helt omodern iom GPS. Det kommer att räcka med att man kör en vägsträcka en enda gång så kommer färddatorn ihåg GPS-positionerna sen och man kan köra samma sträcka utan att behöva ratta så mycket. Enbart om det dyker upp ett hinder på vägen behöver man bromsa eller styra lite. Mvh Mi Cro (Text 272 (910017) av Michael Cronsten) (Kommentar i 277 av Magnus Dill <0>) (Kommentar i 283 av David Ohlsson <0>)

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 277 1996-07-31 00:44 9 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 272 av Michael Cronsten Ärende : Uppfinningar --------------------- MC> Jag kom just på igår att min ide om att förverkliga de elektroniska MC> motorvägarna genom att gräva ner sensoriska kablar i MC> vägbanan som får styra trafiken, redan nu är helt omodern Den id‚en fanns redan i slutet på 50-talet... ;-) * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 277 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 283 1996-08-02 01:05 19 rader av David Ohlsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 272 av Michael Cronsten Ärende : Uppfinningar --------------------- MC> Jag kom just på igår att min ide om att förverkliga de elektroniska MC> motorvägarna genom att gräva ner sensoriska kablar i vägbanan som får MC> styra trafiken, redan nu är helt omodern iom GPS. Det kommer att räcka MC> med att man kör en vägsträcka en enda gång så kommer färddatorn ihåg MC> GPS-positionerna sen och man kan köra samma sträcka utan att behöva ratta MC> så mycket. Enbart om det dyker upp ett hinder på vägen behöver man bromsa MC> eller styra lite. Det låter inte som en speciellt bra id‚, om man inte behöver ratta och dessutom har farthållare kommer man så småningom att tappa uppmärksamheten på trafiken eftersom man inte behöver göra mer än att ev bromsa någon gång ibland. Dett skulle i sin tur leda till betydligt fler och allvarligare trafikolyckor. Man skulle mycket lätt somna vid ratten om man körde sent en kväll på tex en lång motorväg. Om det här systemet ska fungera måste bromsarna också styras automatiskt av någon typ av sensor eller radar och då skulle föraren bli helt onödig, han/hon skulle bara vara som vilken av passagerarna som helst. /Däjv --- Terminate 3.00/Pro * Origin: Lindrig sömnlöshet ökar genialiteten. (2:206/233.6) Slut på text 283 av David Ohlsson Kommentar i text 290 av Barnaby Rushton <0> Kommentar i text 295 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 290 1996-08-04 10:21 9 rader av Barnaby Rushton Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 283 av David Ohlsson Ärende : Uppfinningar --------------------- DO> motorväg. Om det här systemet ska fungera måste bromsarna DO> också styras automatiskt av någon typ av sensor eller radar Det finns en sådan uppfinning i USA som två herrar har tagit fram. Jag vet dock inte hur den fungerar i praktiken - dock har jag sett prover på att den fungerar (Beyond 200 visade prover på den för lääääänge sedan). /B * Origin: Computel, Gothenburg - +46-31-84 60 60 (2:203/213) Slut på text 290 av Barnaby Rushton Kommentar i text 304 av David Ohlsson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 304 1996-08-05 19:42 15 rader av David Ohlsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 290 av Barnaby Rushton Ärende : Uppfinningar --------------------- DO>> motorväg. Om det här systemet ska fungera måste bromsarna DO>> också styras automatiskt av någon typ av sensor eller radar BR> Det finns en sådan uppfinning i USA som två herrar har tagit fram. Jag BR> vet dock BR> inte hur den fungerar i praktiken - dock har jag sett prover på att den BR> fungerar (Beyond 200 visade prover på den för lääääänge sedan). Jo, när jag tänker efter så såg jag nog oxå det... Det har även visats nåt liknande på trafikmagasinet för ett bra tag sen, det var visst mercedes som testade något liknande. Men hela känslan med att köra bil försvinner ju om man ska automatisera allting. /Däjv --- Terminate 3.00/Pro * Origin: Sparsamhet är en dygd, men den bör utövas av farfäder (2:206/233.6) Slut på text 304 av David Ohlsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 295 1996-08-03 23:38 10 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 283 av David Ohlsson Ärende : Uppfinningar --------------------- DO> kväll på tex en lång motorväg. Om det här systemet ska fungera måste DO> bromsarna också styras automatiskt av någon typ av sensor eller radar och DO> skulle föraren bli helt onödig, han/hon skulle bara vara som vilken av DO> passagerarna som helst. Ja...? ;-) * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 295 av Magnus Dill Kommentar i text 309 av Robert Bosnjakovic <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 309 1996-08-05 17:15 15 rader av Robert Bosnjakovic Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 295 av Magnus Dill Ärende : Uppfinningar --------------------- In a message of 03 Aug 96 Magnus Dill wrote to David Ohlsson: DO>> skulle föraren bli helt onödig, han/hon skulle bara vara som vilken DO>> av DO>> passagerarna som helst. MD> Ja...? ;-) Det finns faktiskt mängder av människor (däribland jag) som fullkomligen älskar att KÖRA bil, inte åka. Det var väl det han menade elle'? Vill man inte köra kan man ju lika gärna åka kommunalt :?. //Ray Ban --- Spot 1.3a #118 * Origin: PC = PlayConsole (2:203/423.100) Slut på text 309 av Robert Bosnjakovic Kommentar i text 330 av David Ohlsson <0> Kommentar i text 333 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 330 1996-08-11 03:55 16 rader av David Ohlsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 309 av Robert Bosnjakovic Ärende : Uppfinningar --------------------- DO>>> skulle föraren bli helt onödig, han/hon skulle bara vara som vilken DO>>> av DO>>> passagerarna som helst. MD>> Ja...? ;-) RB> Det finns faktiskt mängder av människor (däribland jag) som fullkomligen RB> älskar RB> att KÖRA bil, inte åka. Det var väl det han menade elle'? Vill man inte RB> köra RB> kan man ju lika gärna åka kommunalt :?. Precis, bara att jag kanske inte uttryckte mig tillräckligt tydligt. Hela känslan av makt, kontroll och frihet skulle totalt försvinna. /Däjv --- Terminate 3.00/Pro * Origin: Konsten att tråka ut är att säga allt. (Voltaire) (2:206/233.6) Slut på text 330 av David Ohlsson Kommentar i text 372 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 372 1996-08-13 21:28 19 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 330 av David Ohlsson Ärende : Uppfinningar --------------------- DO> DO>>> skulle föraren bli helt onödig, han/hon skulle bara vara som vilk DO> DO>>> av DO> DO>>> passagerarna som helst. DO> MD>> Ja...? ;-) DO> RB> Det finns faktiskt mängder av människor (däribland jag) som fullkomli DO> RB> älskar DO> RB> att KÖRA bil, inte åka. Det var väl det han menade elle'? Vill man in DO> RB> köra DO> RB> kan man ju lika gärna åka kommunalt :?. DO> Precis, bara att jag kanske inte uttryckte mig tillräckligt tydligt. Hela DO> känslan av makt, kontroll och frihet skulle totalt försvinna. En strömbrytare märkt AV/PÅ skulle kanske hjälpa...? ;-) * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 372 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 333 1996-08-11 11:22 17 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 309 av Robert Bosnjakovic Ärende : Uppfinningar --------------------- RB> DO>> skulle föraren bli helt onödig, han/hon skulle bara vara som vilke RB> DO>> av RB> DO>> passagerarna som helst. RB> MD> Ja...? ;-) RB> Det finns faktiskt mängder av människor (däribland jag) som RB> fullkomligen älskar att KÖRA bil, inte åka. Det var väl det RB> han menade elle'? Vill man inte köra kan man ju lika gärna RB> åka kommunalt :?. Motorvägar, t.ex, är transportsträckor. Små grusvägar, däremot... ;-) * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 333 av Magnus Dill Kommentar i text 395 av Johnny Andersson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 273 1996-07-29 12:21 21 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : AI ----------- Då det gäller datorer, så är de idag ganska så "dumma". De har sällan någon förmåga att lära av ostruktererat data. Exempelvis kan en användare skriva samma kommando om och om igen, men så skriver han ett litet fel. Datorn förstår ej. En ide' vore att via en liten "dosa" kopplat till alla inmatningar typ tangentbord, mus mm registrera all kommunikation med datorn och i denna "dosa" lägga in ett AI program som gör uppskattningar av tidigare inmatningar och som har förmåga till en viss nivå av intelligent kommunikation med användaren. Dosan bör göras så att den kan kopplas in utan ingrepp i själva datorn utan som kan adapteras externt i de yttre anslutningarna. Svar som datorn producerar upp till skärmen bör också kunna fångas upp och analyseras. För övrigt önskas datorprogram som kan fås att spontant lära sig från ostrukturerat data och finna dolda samband. Detta är en vit fläck ännu (ok det finns expertprogram) men det är inte det jag tänker på. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 273 av Ove Tedenstig

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 274 1996-07-29 12:28 10 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Radar -------------- Det finns nu ett "chips" på marknaden i USA som kan sända ut en radarstråle och analysera svaret. Ett sådant chips kan användas i många tillämpningar och efterfrågan har tydligen redan visat sig stor. I Svergie har jag fortfarande inte sett av det i någon tillämpning. Man kan tänka sig auto-bromsning på bilar (om man ligger för nära framförvarande), autotänding och släckning av ljus i rum , mm mm . --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 274 av Ove Tedenstig

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 275 1996-07-29 12:11 31 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Transporter -------------------- Medelhastigheten för att åka till mitt jobb i Stockholm (3 mil) ligger runt 30-50 km/timma. Den låga hastigheten beror på väntan på bussar, tåg och en del gångsträckor (man kommer inte ända fram till arbetsplatsen med dessa transportmedel). Jag har alltså ca 3 mil till mitt jobb. Jag tycker inte mig ha råd att använda bilen, som kostar 25 kr/mil, vilket skulle ge 3*25*2 = 150 kr/dag = 3000 kronor per månad om man räknar in alla kostnader. Nu en tanke: låt oss konstruera en "bil" som är extremt energisnål men som har maxhastighet, säg 50 km/timme. Den får högst dra 1dl bensin (eller motsvarande energimängd per mil). Helst skall den sålunda vara eldriven och uppladdningsbar hemma i garaget och på arbetsplatsen. Jag åker sålunda till mitt jobb med denna bil och kommer fram lika snabbt som med kollektiva färdmedel (jag förutsätter speciella vägar för dessa bilar som inte blandar sig med övrig trafik, typ lite bredare cykelbanor). Jag åker privat på samma sätt som i en vanlig bil men för en betydligt lägre kostnad och utan att förlora någon tid relativt kollektiv transport. Konstruktionen skall vara mycket lätt (typ cykel- hjul som rullar lätt) och med släta vägbanor. Felet idag när man spekulerar i elbilar är att den skall konkurrera med bensindrift. Detta gört konstruktionen omöjlig eftersom det inte är realistiskt. Bensinmotorn kommer för all överskådlig framtid att vara överlägsen vad gäller kraft och uthållighet på långa körsträckor. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 275 av Ove Tedenstig Kommentar i text 288 av Johnny Andersson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 288 1996-07-30 13:49 31 rader av Johnny Andersson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 275 av Ove Tedenstig Ärende : Re: Transporter ------------------------ In a message of 29 Jul 96 Ove Tedenstig wrote to All: OT> Felet idag när man spekulerar i elbilar är att den skall OT> konkurrera med bensindrift. Detta gört konstruktionen OT> omöjlig eftersom det inte är realistiskt. Bensinmotorn OT> kommer för all överskådlig framtid att vara överlägsen vad OT> gäller kraft och uthållighet på långa körsträckor. Jag tycker du är inne på rätt spår. Vad vi gör idag är att åka omkring (ofta 1 gubbe per bil!) i stora tunga plåtschabrak. Antag att bilen väger 1 ton (och då är jag ändå snäll) och gubben väger 100 kg (ännu snällare). Den kemiska energi som finns i bensinen skall omvandlas till rörelseenergi (varvid 3/4 av energin går förlorad) som skall framdriva gubben (det viktiga) samt 10 gånger gubbens vikt i plåt, järn, plast... Knappast energisnålt! Lägg sedan till alla stopp, rödljus, väntetider... en elbil, exempelvis, behöver inte dra någon energi alls då, medan bensinmotorn alltid måste gå. (Jag tycker att man har att vinna på att se köpet av exempelvis bensin och batterier som ett köp av energi. Hur mycket energi får jag för min krona? Sen måste det ju vara lättanvänt också, vilket ger mycket lite energi för pengarna (batterier)). Ett intressant alternativ är ju vätedrivna bilar... nån som vet mer om detta? Man kan ju dela upp vatten i väte och syre (medelst solvärme eller elektricitet, det sistnämnda för ju tankarna till att vätet skulle kunna ses som ett slags batteri) och förbränna vätet i bilen, skapande endast vattenånga som avgaser. Nån som vet mer om de inblandade kemiska reaktionerna? Kan man förvara detta bränsle i en bil någorlunda säkert? Hur stora volymer behöver man? --- Spot 1.3 Unregistered * Origin: (2:203/160.20) Slut på text 288 av Johnny Andersson Kommentar i text 296 av Magnus Dill <0> Kommentar i text 301 av Robert Bosnjakovic <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 296 1996-08-03 23:46 27 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 288 av Johnny Andersson Ärende : Re: Transporter ------------------------ JA> Jag tycker du är inne på rätt spår. Vad vi gör idag är att åka JA> omkring (ofta 1 gubbe per bil!) i stora tunga plåtschabrak. Antag JA> att bilen väger 1 ton (och då är jag ändå snäll) och gubben väger 100 JA> kg (ännu snällare). Den kemiska energi som finns i bensinen skall JA> omvandlas till rörelseenergi (varvid 3/4 av energin går förlorad) JA> som skall framdriva gubben (det viktiga) samt 10 gånger gubbens vikt JA> i plåt, järn, plast... Knappast energisnålt! Lägg sedan till alla JA> stopp, rödljus, väntetider... en elbil, exempelvis, behöver inte dra JA> någon energi alls då, medan bensinmotorn alltid måste gå. En moduluppbyggd bil skulle kanske vara något...? En batterimodul med elmotor för milen till jobbet, en fyrcylindrig förbränningsmotormodul för resan till sommarstugan, och en sexcylindrig modul för Autobahn... ;-) Bilen ska primärt vara tvåsitsig med litet lastutrymme bak, men vid behov kunna kompletteras med ytterligare sittplatser, eller större lastutrymme. Moduler ska finnas för såväl köp som uthyrning. Detta fordrar dock en långtgående standardisering av olika bilmärken... * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 296 av Magnus Dill Kommentar i text 305 av David Ohlsson <0> Kommentar i text 315 av Oskar Källner <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 305 1996-08-05 19:48 8 rader av David Ohlsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 296 av Magnus Dill Ärende : Re: Transporter ------------------------ MD> En moduluppbyggd bil skulle kanske vara något...? MD> Moduler ska finnas för såväl köp som uthyrning. MD> Detta fordrar dock en långtgående standardisering av olika bilmärken... Vilket skulle resultera i att alla bilar till slut skulle se exakt likadana ut, tråkigt... /Däjv --- Terminate 3.00/Pro * Origin: Vännerna kallar sig uppriktiga, fienderna är det. (2:206/233.6) Slut på text 305 av David Ohlsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 301 1996-08-04 15:09 16 rader av Robert Bosnjakovic Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 288 av Johnny Andersson Ärende : Transporter -------------------- In a message of 30 Jul 96 Johnny Andersson wrote to Ove Tedenstig: JA> Nån som vet mer om de inblandade JA> kemiska reaktionerna? Kan man förvara detta bränsle i en bil någorlunda JA> säkert? De har forskat med vätgasdrift på bilar, har för mig att det var väldigt lyckat i avseende på verkningsgrad mm. Men som du säger med förvaringen av bränslet. Det är det som varit den stora boven eftersom väte är lite brandfarligt ;) Jag tror inte det blir några vätebilar, tänk dig en krock med väte istället för bensin i tanken . . . :( //Ray Ban --- Spot 1.3a #118 * Origin: Oralsex - En smaksak (2:203/423.100) Slut på text 301 av Robert Bosnjakovic Kommentar i text 307 av Ove Tedenstig <0> Kommentar i text 308 av Barnaby Rushton <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 307 1996-08-06 22:32 9 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 301 av Robert Bosnjakovic Ärende : Vätgasdrift -------------------- Man hittare en ny koltyp for något år sedan, s.k. bucky-balls, kolatomer som var förenade till en sluten, ihålig enhet typ en fotboll. Sådana små bollar skulle man kunna fylla med väte. Vid förbränning skulle vätet förbrännas tillsammans med kolhöljet. Vad vet jag, kanske ett nytt effektivt bränsle för bilar ? --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 307 av Ove Tedenstig Kommentar i text 329 av David Ohlsson <0> Kommentar i text 339 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 329 1996-08-11 03:52 14 rader av David Ohlsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 307 av Ove Tedenstig Ärende : Vätgasdrift -------------------- OT> Man hittare en ny koltyp for något år sedan, OT> s.k. bucky-balls, kolatomer som var förenade OT> till en sluten, ihålig enhet typ en fotboll. OT> Sådana små bollar skulle man kunna fylla med OT> väte. Vid förbränning skulle vätet förbrännas OT> tillsammans med kolhöljet. Vad vet jag, kanske OT> ett nytt effektivt bränsle för bilar ? Det skulle säkert kunna gå att använda, men frågan är hur miljövänligt det är, utsläppen av CO2 och CO skulle ju inte direkt minska, dessutom låter ämnet som det skulle vara MYCKET brandfarligt och svårhanterligt. /Däjv --- Terminate 3.00/Pro * Origin: I begynnelsen var ordet - i slutet frasen. (2:206/233.6) Slut på text 329 av David Ohlsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 308 1996-08-06 16:25 7 rader av Barnaby Rushton Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 301 av Robert Bosnjakovic Ärende : Transporter -------------------- RB> tror inte det blir några vätebilar, tänk dig en krock med RB> väte istället för bensin i tanken . . . :( Japp. När det brinner bildas bara vatten - som automatiskt släcker branden :-) /B * Origin: Computel, Gothenburg - +46-31-84 60 60 (2:203/213) Slut på text 308 av Barnaby Rushton Kommentar i text 314 av Mikael Lindberg <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 314 1996-08-08 09:20 12 rader av Mikael Lindberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 308 av Barnaby Rushton Ärende : Transporter -------------------- RB> tror inte det blir några vätebilar, tänk dig en krock med RB> väte istället för bensin i tanken . . . :( BR> Japp. När det brinner bildas bara vatten - som BR> automatiskt släcker branden :-) Om det vore så väl :-) Väte brinner inte, det exploderar.. ///Micke --- Maximus/2 3.01 * Origin: SomeWare BBS 0291-10992 V34+ (2:205/224) Slut på text 314 av Mikael Lindberg Kommentar i text 318 av Barnaby Rushton <0> Kommentar i text 337 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 318 1996-08-10 10:33 19 rader av Barnaby Rushton Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 314 av Mikael Lindberg Ärende : Transporter -------------------- ML> Om det vore så väl :-) ML> Väte brinner inte, det exploderar.. Nja... orsaken till att en explosion sker i detta fallet, är att källan hettas upp så mycket, att gasen i sg inte har någonstans att ta vägen - trycket ökar av värmen, och en explosion är ett faktum. Om man istället hade en säkerhetsventil som släppte ut övertrycket, så skulle det säkerligen klara sig bättre. Om vi skall prata explosioner, så är vätgas lika explosionsbenägen som bensin - i gas form. Skillnaden är densiteten, och därmed *hur* själva explosionen uppstår. Bensin är tungt, och vill gärna krypa längs marken. Väte vill upp i luften. Å andra sidan, så kan man inte sluta bygga på en vätedriven bil bara för att det finns risk att den *kan* explodera om man krockar med den på rätt sätt. Så gäller ju även för bensindrivna bilar. /B * Origin: Computel, Gothenburg - +46-31-84 60 60 (2:203/213) Slut på text 318 av Barnaby Rushton Kommentar i text 338 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 338 1996-08-11 15:05 11 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 318 av Barnaby Rushton Ärende : Transporter -------------------- BR> Å andra sidan, så kan man inte sluta bygga på en vätedriven BR> bil bara för att det finns risk att den *kan* explodera om BR> man krockar med den på rätt sätt. Så gäller ju även för BR> bensindrivna bilar. När de första bensindrivna bilarna kördes i Sverige, så ljög man och sa att de kördes på fotogen... ;-) * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 338 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 315 1996-08-09 00:13 39 rader av Oskar Källner Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 296 av Magnus Dill Ärende : Re: Transporter ------------------------ -=> Quoting Magnus Dill<=- MD> En moduluppbyggd bil skulle kanske vara något...? Finns redan!! Jag läste för flera år sen om ett projekt i storbrittanien. De hade tagit fram en droppformad bil, formen gav den extremt lågt vindmotstånd och därför liten bränsleförbrukning. Motorn satt där bak i en speciel modul. MD> En batterimodul med elmotor för milen till jobbet, en fyrcylindrig MD> förbränningsmotormodul för resan till sommarstugan, och en MD> sexcylindrig modul för Autobahn... ;-) Modulen kunda man byta ut efter behov precis som du efterlyser. (Jag är inte säker på om de hade elmotor, men det borde inte vara så svårt att utväckla en sån modul..) Om motorn gick sönder var det bara att lämna in modulen på verkstan och sätta på reserven.. MD> Bilen ska primärt vara tvåsitsig med litet lastutrymme bak, men vid MD> behov kunna kompletteras med ytterligare sittplatser, eller större MD> lastutrymme. Prototypen var tvåsittsig, utan lastutrymme. MD> Moduler ska finnas för såväl köp som uthyrning. Bra id‚.. "Idag vill jag hyra din senaste Porsche modul...." MD> Detta fordrar dock en långtgående standardisering av olika MD> bilmärken... Vilket de säkert aldrig går med på. De har aldeles för många kortsynta, ekonomiska mål. Jag vet faktiskt inte hur det ligger till med projektet nu. Jag har inte hört ett ord om det på flera år. Jag slår vad om att nått stort rikt oljebolag, som tyckte att tanken på en liten smart bränslesnål bil var en fruktansvärd id‚, köpte upp hela skiten och avväcklade projektet... MvH OK ... Mary had a little RAM -- only about a MEG or so. --- FMail 1.02 * Origin: Waterdeep BBS 036-340836, Fantasy, Sci-Fi & Occult! (2:204/527.17) Slut på text 315 av Oskar Källner

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 337 1996-08-11 15:04 14 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 314 av Mikael Lindberg Ärende : Transporter -------------------- ML> RB> tror inte det blir några vätebilar, tänk dig en krock med ML> RB> väte istället för bensin i tanken . . . :( ML> BR> Japp. När det brinner bildas bara vatten - som ML> BR> automatiskt släcker branden :-) ML> Om det vore så väl :-) ML> Väte brinner inte, det exploderar.. Hindenburg, knall och fall... * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 337 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 339 1996-08-11 15:06 13 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 307 av Ove Tedenstig Ärende : Vätgasdrift -------------------- OT> Man hittare en ny koltyp for något år sedan, OT> s.k. bucky-balls, kolatomer som var förenade OT> till en sluten, ihålig enhet typ en fotboll. OT> Sådana små bollar skulle man kunna fylla med OT> väte. Vid förbränning skulle vätet förbrännas OT> tillsammans med kolhöljet. Vad vet jag, kanske OT> ett nytt effektivt bränsle för bilar ? ...och vid förbränningen bildas kolväten, koloxider mm... * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 339 av Magnus Dill Kommentar i text 363 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 363 1996-08-13 20:22 5 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 339 av Magnus Dill Ärende : Vätgasdrift -------------------- Jovisst, en del kolföreningar uppstår vid förbränning. Men vi kan utgå ifrån att bränslet är mycket effektivt så det kanske bli små mängder. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 363 av Ove Tedenstig Kommentar i text 380 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 380 1996-08-16 18:38 9 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 363 av Ove Tedenstig Ärende : Vätgasdrift -------------------- OT> Jovisst, en del kolföreningar uppstår vid förbränning. OT> Men vi kan utgå ifrån att bränslet är mycket effektivt OT> så det kanske bli små mängder. Kolet måste ju någonstans ta vägen...? * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 380 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 278 1996-07-30 18:37 33 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Automatisk kassa ------------------------- Varor i butik är nu för tiden försedda med streckkoder som anger pris, artikelnummer mm data. Man gör en kundvagn som innehåller en skanner i öppningen och som läser av dessa streckkoder då kunden lägger ner varan i vagnen. Om kunden tar upp en vara dras varan bort från registreringen (man läser av rörelseriktningen hos varan (upp eller ner). Man kan även kombinera med en våg i botten av vagnen som jämför varornas vikt mot den vikt som är angiven i artikel-specifikationen ( i streckkoden). Man har försökrt få fram system med ettiketter i form av kiselbrickor, men man har problemet att få ner priset på dessa ettiketter. De får inte kosta mer än 10 öre ca. Detta nu föreslagna systemet kan behålla nuvarande streckkods- system och kan säkert göras både tillförlitligt och billigt. Då kunden går ut med vagnen sker en automatisk registrering av allt innehåll i vagnen till en central dator som kanske också är kopplad till kundens konto ( i bank eller affärens kundkonto). Smidigt och bra, eller hur ? De flesta komponenter för avläsning av streckkod finns idag, kanske de måste omformas en aning för att passa just denna applikation. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 278 av Ove Tedenstig

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 279 1996-07-30 18:44 14 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Bakugn --------------- Man visste förr i tiden att det var bra att baka bröd vid lågtrycksväder (regn). Degen jäste mycket bättre då förmodligen. Och det har med luftens tryck att göra. Mitt förslag är att konstruera en vakuum bakugn där trycket i ugnen kan regleras ner eller upp. På detta sätt kanske det till och med skulle gå att baka utan jäst eller med en reducerad mängd jäst. Inga prover har utförts. Kanske kan bli en bra och använd- bar produkt ? --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 279 av Ove Tedenstig

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 280 1996-07-30 18:35 9 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Snatteri ----------------- I Tyskland har man provat ett system mot snatteri. Det består av en våg som kunden får passera vid inträde i butiken, och vid utträde. Om kunden väger mera än 20 gram i relation till då han gick in, får han gå till en särskild kassa och uppmanas där att läggga ifrån sig det han tagit. Det tycks fungera bra. Snatterierna har nästan gått ner till 0 (var tidigare ca 4% av omsättningen). --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 280 av Ove Tedenstig

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 284 1996-08-02 01:13 21 rader av David Ohlsson Mottagare : Uppfinningar! Ärende : ozon ------------- Med tanke på det tunna ozonhålet är det väl snart dags att man gör något åt det. förslag 1: Det är fullt möjligt att tillverka ozon på "konstgjord" väg, men ozon är mycket farligt och ska hållas väl kyld. Om man är försiktig och vidtar nödvändiga åtgärder borde man kunna kapsla in ozonet i någon sorts "kyllådor" som håller rätt temperatur. Dessa lådor borde man sedan kunna skicka upp i luften till ca 20-30000 meters höjd (eller var ozonlagret nu finns) m.h.a små raketer som sedan på plats öppnade behållaren och släppte ut ozonet. Med många raketer som flyger i skytteltrafik och släpper ut ozon borde ozonhålen minska. förslag 2: Om det nu skulle anses för farligt att kapsla in och hantera ozon så borde man väl kunna tillverka det på plats uppe i luften, syre finns ju redan till viss del och övriga ämnen som ev skulle behövas skulle kunna skickas upp. Allt skulle kunna kontrolleras från marken. /Däjv --- Terminate 3.00/Pro * Origin: I begynnelsen var ordet - i slutet frasen. (2:206/233.6) Slut på text 284 av David Ohlsson Kommentar i text 286 av Magnus P Johansson <0> Kommentar i text 316 av David Pettersson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 286 1996-08-03 01:21 51 rader av Magnus P Johansson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 284 av David Ohlsson Ärende : ozon ------------- DO> Med tanke på det tunna ozonhålet är det väl snart dags att DO> man gör något åt det. DO> förslag 1: [tillverka ozon och transportera till ozonlagret] Aj. Du skulle bara veta vad raketer gör med ozonlagret... DO> förslag 2: [tillverka ozonet på plats] Problemet är ju CFC och sånt som tar råvarorna. Man skulle behöva ta det "förstörda ozonet" och byta ut mot färskt ozon. Alltså... Ozonlagret i korthet: Den ultravioletta strålningen slår sönder ozonmolekylerna (eftersom uv-ljusets frekvens är precis sådan att det uppstår resonans i bindningarna i O3 (ozon)-molekylen) vilket gör att syre-radikaler (fria syreatomer som reagerar med praktiskt taget vad som helst) blir fria (ljuset absorberas då av molekylen). Då reagerar de (förhoppningsvis) med varandra, vilket iofs leder till att det utsöndras uv-ljus, men nu kan det gå åt vilket håll som helst (och då oftast bort från jorden igen). Problemen har uppstått när man har använt sig av så kallat CFC (Carbon Fluor Clor eller nåt, brukar kallas freoner i dagligt tal) Exemplet jag tar är CFC-12 som ser ut som följer: F | Cl-C-Cl | F Dvs en metanmolekyl med två fluormolekyler och två klormolekyler. När man började experimentera med det här ämnet nere på jorden fann man att det var bra att handskas med och det sönderföll inte lätt (trodde man). Dock visade det sig att samma frekvens i ljus som bryter sönder ozon även bryter sönder CFC. Ajajaj. Syreradikalerna som bildas då ozonet faller sönder finner nu ämnen som de hellre vill reagera med, C, F och Cl, vilket gör att ozonet inte återbildas. De nya ämnena som bildas sönderdelas tyvärr inte av uv-ljuset, och här har vi problemet. Ännu kortare: Ozon sönderdelas av uv-ljuset och absorberar det, men ozonet återbildas igen om allt är normalt. CFC sönderdelas också av uv-ljus och delarna från det reagerar hemskt gärna med syret. De nya ämnena som bildas reagerar inte med uv-ljuset, vilket gör att det inte absorberas. Lösning på problemet mao: Få bort de ämnena som har bildats när CFC har reagerat med syret, så bör vi kunna lösa problemet. (och framför allt: släpp inte ut mer CFC) /MpJ --- GEcho 1.00 * Origin: (2:203/119.25) Slut på text 286 av Magnus P Johansson Kommentar i text 291 av David Ohlsson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 291 1996-08-03 22:19 23 rader av David Ohlsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 286 av Magnus P Johansson Ärende : ozon ------------- MPJ> [tillverka ozonet på plats] MPJ> Problemet är ju CFC och sånt som tar råvarorna. Man skulle behöva ta det MPJ> "förstörda ozonet" och byta ut mot färskt ozon. Alltså... Borde det inte räcka med att man "spädde ut" ozonet med mer och nytt ozon? Alltså om man tillsätter nytt ozon i tillräckligt stora mängder borde inte Klor-molekylerna m.fl då tillslut reagera färdigt till en slutprodukt? MPJ> Syreradikalerna som bildas då ozonet faller sönder finner nu MPJ> ämnen som MPJ> de hellre vill reagera med, C, F och Cl, vilket gör att ozonet inte MPJ> återbildas. MPJ> De nya ämnena som bildas sönderdelas tyvärr inte av uv-ljuset, och här MPJ> har vi problemet. Finns det inte ämnen som reagerar med klor, fluor och kol än syre? Det borde ju kunna gå att bryta ned ämnena till joner och få dem att reagera på andra ämnen i stället för syre. /Däjv --- Terminate 3.00/Pro * Origin: Lindrig sömnlöshet ökar genialiteten. (2:206/233.6) Slut på text 291 av David Ohlsson Kommentar i text 302 av Mikael Lindberg <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 302 1996-08-05 09:35 12 rader av Mikael Lindberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 291 av David Ohlsson Ärende : ozon ------------- DO> Finns det inte ämnen som reagerar med klor, fluor och kol än syre? Nästan allt reagerar med klor. Hur det är med fluor vet jag inte. Och kol.. den är ju hyfsat neutral :) tror jag :) /// Micke --- Maximus/2 3.01 * Origin: SomeWare BBS 0291-10992 V34+ (2:205/224) Slut på text 302 av Mikael Lindberg

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 316 1996-08-07 15:54 15 rader av David Pettersson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 284 av David Ohlsson Ärende : ozon ------------- DO> Med tanke på det tunna ozonhålet är det väl snart dags att man gör DO> något åt det. DO> ...sorts "kyllådor" som håller rätt temperatur. Dessa lådor borde man DO> sedan kunna skicka upp i luften till ca 20-30000 meters höjd (eller var DO> ozonlagret nu finns) m.h.a små raketer som sedan på plats öppnade DO> behållaren och släppte ut ozonet. Med många raketer som flyger i DO> skytteltrafik och släpper ut ozon borde ozonhålen minska. Har du sett Zonen? ...David Pettersson ...david.pettersson@valdemarsvik.mail.telia.com --- FMail/386 1.02 * Origin: Üþßþ Waterdeep BBS þßþÜ (+46 (0)123 20007) (2:204/717) Slut på text 316 av David Pettersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 287 1996-08-03 09:18 19 rader av Rolf Fridh Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Automatisk disk ------------------------ Igen! Inte en ren kaffekopp, men en full ostartad diskmaskin. Finns det automatiska diskmaskiner? Då menar jag en sådan som startar själv, förslagsvis på natten. Det skall inte bara vara en timer, utan maskinen skall själv stänga luckan öppna kranen och sätta i gång om man har den inställd på 'auto' Diskmedel måste ju gå att ladda i en stor dos som maskinen sedan själv portionerar ut efter gjorda inställningar. Ungefär som med sköljmedel. Det borde finnas sådana har jag upptäckt ;) Mvh Rolf E-mail: rolf.fridh@midnet.telia.com Fidonet: 2:205/412.5 ... det är _aldrig_ för sent att ge upp! --- Spot 1.3 #1536 * Origin: ** Jamtland mitt i Sverige ** (2:205/412.5) Slut på text 287 av Rolf Fridh

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 289 1996-08-02 01:57 10 rader av Lars Nordlund Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text av Ove Tedenstig Ärende : Bakugn --------------- OT> trycket i ugnen kan regleras ner eller upp. På detta OT> sätt kanske det till och med skulle gå att baka utan jäst OT> eller med en reducerad mängd jäst. Jag är inte speciellt insatt i jäst.. :) Varför skulle det vara bättre att baka med en mindre mängd jäst? /Lars Nordlund --- FMail/386 0.98a * Origin: Little Savage - Triton WHQ, 060-41582,41785 (2:205/109) Slut på text 289 av Lars Nordlund Kommentar i text 299 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 299 1996-08-05 19:46 5 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 289 av Lars Nordlund Ärende : Bakugn --------------- Utan jäst kan Du reglera hur högt bakverket skall bli under gräddningen genom att vrida på en ratt. Jag är inte heller särskilt insatt i bakning, men jag tror det vore användbart. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 299 av Ove Tedenstig

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 297 1996-08-04 20:31 17 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Disk och Tvätt ----------------------- Varför använda tvättmedel vid tvättning av kläder ? Varför använda diskmedel vid diskning. Visst, kemi-industrin tjänar miljarder på detta, men detta är naturligtvis inget motiv att behålla dessa miljöförstörande kemikalier som övergöder våra sjöar och får dem att växa igen bl.a Ultraljud är lösningen plus vanligt vatten. Rent principiellt är det energi som behöver tillföras för att lösgöra smuts från kläder eller porslin. Men givetvis tillräckligt mycket. Låt oss konstruera en ultraljudsändare med mycket stor effekt som gör jobbet. Har någon provat detta ? --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 297 av Ove Tedenstig Kommentar i text 306 av David Ohlsson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 306 1996-08-05 19:50 14 rader av David Ohlsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 297 av Ove Tedenstig Ärende : Disk och Tvätt ----------------------- OT> Varför använda tvättmedel vid tvättning av kläder ? OT> Ultraljud är lösningen plus vanligt vatten. Rent OT> principiellt är det energi som behöver tillföras OT> för att lösgöra smuts från kläder eller porslin. OT> Men givetvis tillräckligt mycket. Låt oss konstruera OT> en ultraljudsändare med mycket stor effekt som gör OT> jobbet. Vore det inte bättre med någon typ av strålning i stället, som när man strålar kryddor och mat mm... Alla kläder skulle bli kliniskt rena och det skulle inte bli några noppor på dem heller. /Däjv --- Terminate 3.00/Pro * Origin: Tro inte på allt som är sant. (2:206/233.6) Slut på text 306 av David Ohlsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 298 1996-08-04 20:36 27 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Elektronisk tidning ---------------------------- I Sverige har vi inget problem med skogsråvara för produktion av papper. Men i övriga världen finns sådana problem. Tänk om alla Kineser skall få en morgontidning ala Dagens Nyheter ! Nej, lösningen på detta världsproblem är en elektronisk tidning. Men det skall vara en tidning som har tidningens mobila fördelar, dvs en tidning som man kan ta med sig i bussen, på tåget, ut till landet, till badstranden osv osv. Lösningen på detta problem är en film uppbyggd av flytande kristall-celler. Denna film är hoprullad och förvarad i en hållare (storlek typ en hopfälld paraply). Då man drar ut filmen skriver en magnetisk skrivare text på filmen och text och bilder blir synliga. Då filmen rullas ihop och dras ut igen kommer ny text upp. Texten matas in via en radio-bas och val av information kan kontrolleras via en tangentdisplay. Med denna grej kan vi komma ifrån hantering av papperstidningar, helt och hållet. Det finns dessutom stora fördelar av möjlighet till sökning, sovring av information mm mm. Och något avfalls- problem finns ju inte, eller hur ? --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 298 av Ove Tedenstig Kommentar i text 303 av Mikael Lindberg <0> Kommentar i text 334 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 303 1996-08-05 09:40 27 rader av Mikael Lindberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 298 av Ove Tedenstig Ärende : Elektronisk tidning ---------------------------- [hoprullbar display] OT> och dras ut igen kommer ny text upp. Kul id‚. Undrar hur länge en sådan display håller? OT> Texten matas in via en radio-bas och val av information OT> kan kontrolleras via en tangentdisplay. Vi kan här uppe få dagstidningen på det viset. Det är främst avsett för blinda. OT> Med denna grej kan vi komma ifrån hantering av papperstidningar, OT> helt och hållet. Det finns dessutom stora fördelar av möjlighet OT> till sökning, sovring av information mm mm. Sökningen vore en underbar grej, för en dagstidning. OT> Och något avfallsproblem finns ju inte, eller hur ? Jodå, -batteriproblemet-. Samt att dessa miljarder tidningsläsare någon gång kommer att gå sönder. Och då blir det massor av plast och andra ämnen som hamnar i soporna. /// Micke --- Maximus/2 3.01 * Origin: SomeWare BBS 0291-10992 V34+ (2:205/224) Slut på text 303 av Mikael Lindberg Kommentar i text 311 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 311 1996-08-07 22:59 11 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 303 av Mikael Lindberg Ärende : Elektronisk tidning ---------------------------- Betänk att en DN dagstidning väger flera hekto, det blir hundratals kilo per hushåll för varje år...... "Batteriproblem", det problemet finns även i mobil- telefoner men flytande kristall kräver inte mycket energi. Nagra ackar räcker för flera års förbrukning. För övrigt, alla elektroniska apparater går förr eller senare sönder eller faller för åldersstrecket. Men för den skull avstår vi inte från TV eller dator. Vi måste lära oss hantera avfallsfrågan bättre med återanvändning bl.a --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 311 av Ove Tedenstig Kommentar i text 317 av Rickard Olsson <0> Kommentar i text 335 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 317 1996-08-10 10:39 20 rader av Rickard Olsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 311 av Ove Tedenstig Ärende : Re: Elektronisk tidning -------------------------------- OT> Betänk att en DN dagstidning väger flera hekto, det OT> blir hundratals kilo per hushåll för varje år...... Östersunds-Posten är numera Svanen-märkt. Tindsingspapper är rätt enkelt att återvinna. OT> men flytande kristall kräver inte mycket energi. Skulle du inte ha nån typ av magnetisk lagring när du rullade ihop och drog ut den? Annars finns det ju flata, mjuka kristallskärmar i labben redan. OT> Nagra ackar räcker för flera års förbrukning. Glömde du radiomottagarens förbrukning nu? OT> Men för den skull avstår vi inte från TV eller dator. Nej, vi minimerar antalet rörliga delar. Att rulla ut och in "tidningen" för varje sida är att be om att den ska nötas sönder. --- NiKom 1.60megaalfa6 * Origin: Pixel, Lapplands Väsby (2:201/128.0) Slut på text 317 av Rickard Olsson Kommentar i text 319 av Michael Cronsten <1> Kommentar i text 324 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 319 1996-08-11 01:25 20 rader av Michael Cronsten <1> Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 317 av Rickard Olsson Ärende : Re: Elektronisk tidning -------------------------------- RO> Nej, vi minimerar antalet rörliga delar. Att rulla ut och in RO> "tidningen" för varje sida är att be om att den ska nötas sönder. Jag tror oxå att vi i framtiden kommer att få en tablett (på engelska pad) bestående av flytande kristaller, där all möjlig text- och grafik-information kan visas, exempelvis för att läsa tidningar, böcker, se på tv, video, internetsurfa, osv. Alltså en tunn platta eller tom. ihoprullbar platta där man både kan läsa och skriva, och antagligen lyssna ur, dessutom kanske med kommunikationsmöjlighet. när man går till biblioteket för att låna en bok, eller får hemläxa från skolan, så består den av ett litet halvt kreditkortsstort kort som man stoppar in i tabletten. Mvh Mi Cro Fotnot: Tablett är alltså språkligt uttytt som en 'liten "table" ' , alltså en liten tavla. Det som vi idag kallar tablett i form av medicin kommer i framtiden att kallas piller. (Text 319 (918116) av Michael Cronsten)

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 324 1996-08-11 10:53 10 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 317 av Rickard Olsson Ärende : Re: Elektronisk tidning -------------------------------- Du låter som den traditionelle ide'dödaren. Du har 99% chans att ha rätt i alla dina farhågor. Betänk att en rullgardin också går sönder. Ändå använder folk just rullgardiner. För att dom är praktiska. Det går dock att göra plastfilm som i princip är outslitlig.. Japsarna har redan tagit fram film med flytande kristall som går att skriva på med magnetiska skrivhuvuden. Anv. till enklare applikationer. Så det kommer. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 324 av Ove Tedenstig Kommentar i text 343 av Rickard Olsson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 343 1996-08-12 08:50 24 rader av Rickard Olsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 324 av Ove Tedenstig Ärende : Re: Elektronisk tidning -------------------------------- OT> Betänk att en rullgardin också går sönder. OT> Ändå använder folk just rullgardiner. För att OT> dom är praktiska. Nej, alla moderna hus byggs med persienner. Hm, du känner inte till PiP eller persienner, var bor du egentligen? En blyinklädd grotta i urberget? OT> Japsarna har redan tagit fram film med flytande kristall som går OT> att skriva på med magnetiska skrivhuvuden. Men varför ska du dra in magnetiska skrivhuvuden? Det ökar slitaget och komplicerar konstruktionen eftersom de måste dras över ytan. Det måste ju vara mycket enklare att driva kristalldisplayen på vanligt vis, genom att polarisera kristallerna genom elektriska impulser. Samma sak med din cirkulära bläckskrivare, vilken är egentligen fördelen jämfört med en traditionell bläckstrålare som för bläckmunstycket fram och tillbaka? Det kan knappast vara att den skriver fortare eftersom om du har för hög rotationshastighet på "snurran" kommer den att slunga ut bläckstrålarna och förvränga bilden. Det kan knappast vara storleken eftersom den blir ~4 ggr djupare än dagens minsta bläckstrålare. Allt annat, färg osv finns ju redan, eller visste du inte om att världen haft bläckstråleskrivare med färgkapacitet i över ett decennium? --- NiKom 1.60megaalfa6 * Origin: Pixel, Lapplands Väsby (2:201/128.0) Slut på text 343 av Rickard Olsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 335 1996-08-11 14:56 11 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 311 av Ove Tedenstig Ärende : Elektronisk tidning ---------------------------- OT> Betänk att en DN dagstidning väger flera hekto, det OT> blir hundratals kilo per hushåll för varje år...... OT> "Batteriproblem", det problemet finns även i mobil- OT> telefoner men flytande kristall kräver inte mycket OT> energi. Nagra ackar räcker för flera års förbrukning. Varför inte sätta solceller på baksidan? * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 335 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 334 1996-08-11 14:54 19 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 298 av Ove Tedenstig Ärende : Elektronisk tidning ---------------------------- OT> I Sverige har vi inget problem med skogsråvara för OT> produktion av papper. Men i övriga världen finns OT> sådana problem. Tänk om alla Kineser skall få en OT> morgontidning ala Dagens Nyheter ! Ett alternativ som diskuterats i USA är faktiskt hampa, dvs den numera ökända Cannabis Sativa, som ger bl.a hasch och marijuana. Snabbväxande och med rätt sorts fibrer skulle den kunna ge ett utmärkt papper. Nu vill det bara till lite genmanipulation för att få bort de narkotiska beståndsdelarna, annars röker dårarna säkert upp hela skörden. ;-) US Army odlade fordom hampa, för att tillverka rep... * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 334 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 310 1996-08-05 12:14 30 rader av Lars Nordlund Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text av Johnny Andersson Ärende : Transporter -------------------- JA> Jag tycker du är inne på rätt spår. Vad vi gör idag är att åka JA> omkring (ofta 1 gubbe per bil!) i stora tunga plåtschabrak. Antag JA> att bilen väger 1 ton (och då är jag ändå snäll) och gubben väger 100 JA> kg (ännu snällare). Den kemiska energi som finns i bensinen skall JA> omvandlas till rörelseenergi (varvid 3/4 av energin går förlorad) JA> som skall framdriva gubben (det viktiga) samt 10 gånger gubbens vikt JA> i plåt, järn, plast... Knappast energisnålt! Lägg sedan till alla JA> stopp, rödljus, väntetider... en elbil, exempelvis, behöver inte dra JA> någon energi alls då, medan bensinmotorn alltid måste gå. Usch vad ni hackar på bilen.. Jag, och alla andra bilfantaster, som njuter av att köra bil gillar inte sånt här. Det finns ju så mycket annat man kan förbättra mycket mer. Är det inte så att moderna bilar släpper ut rätt så lite avgaser om man jämför med t ex långtradare, arbetsfordon (traktorer, vägarbetsfordon mm) osv. Fast när bilmotståndare presenterar siffror över biltrafiken så slår dom ihop alla avgaser från alla sorters fordon så att det ska se mycket ut och sedan höjer de bensinskatten för det.. Själv är jag emot långtradartrafiken. (Har nån här hamnat bakom en sådan i en uppförsbacke när denne växlar ner? Man kan nästan krama bollar av den svarta röken...) Tåg är mycket miljövänligare i mina ögon. Finns det överhuvudtaget några fördelar med långtradare istället för järnvägstransporter? /Lars Nordlund --- FMail/386 0.98a * Origin: Little Savage - Triton WHQ, 060-41582,41785 (2:205/109) Slut på text 310 av Lars Nordlund Kommentar i text 312 av Håkan Bruce <0> Kommentar i text 313 av Barnaby Rushton <0> Kommentar i text 331 av David Ohlsson <0> Kommentar i text 336 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 312 1996-08-08 09:24 17 rader av Håkan Bruce Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 310 av Lars Nordlund Ärende : Transporter med långtradare ------------------------------------ Goddag! LN> Själv är jag emot långtradartrafiken. (Har nån här hamnat bakom en sådan LN> i en uppförsbacke när denne växlar ner? Man kan nästan krama bollar av LN> den svarta röken...) Tåg är mycket miljövänligare i mina ögon. Finns det LN> överhuvudtaget några fördelar med långtradare istället för LN> järnvägstransporter? Framkomligheten? Eller alltså - alla städer har ju inte järnväg. Men jag håller helt och fullt med dig. Man borde köra det på tåg så lång sträcka som möjligt. Mvh - Håkan Bruce --- Terminate 1.51/Pro * Origin: Cthulhu for president! Why vote for lesser evil? (2:206/137.2) Slut på text 312 av Håkan Bruce

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 313 1996-08-09 01:03 18 rader av Barnaby Rushton Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 310 av Lars Nordlund Ärende : Transporter -------------------- LN> Usch vad ni hackar på bilen.. Jag, och alla andra LN> bilfantaster, som njuter av att köra bil gillar inte sånt LN> här. Det finns ju så mycket annat man kan förbättra mycket Kruxet med ottomotorerna som sitter i bilar och lastbilar mm, är att de har en så låg verkningsgrad - drygt 1/3 av den tillförda energin förbrukas och ger nyttig energi - övriga 2/3 blir bara värme. Värme är den energislag som är svårast att omvandla till annan energiform. Det är en del av orsaken till växthuseffekten. Det spelar ingen roll att bilen är miljövänligare än buss och lastbil (fast det är MYCKET positiv att den är miljövänlig), vad som spelar roll, är att försöka komma på något sätt att transportera människor dit de skall, med minsta möjliga energiåtgång - och med största möjliga verkningsgrad på energin man använder. /B - bilåkare. * Origin: Computel, Gothenburg - +46-31-84 60 60 (2:203/213) Slut på text 313 av Barnaby Rushton

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 331 1996-08-11 04:01 28 rader av David Ohlsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 310 av Lars Nordlund Ärende : Transporter -------------------- LN> Tåg är mycket miljövänligare i mina ögon. Finns det LN> överhuvudtaget några fördelar med långtradare istället för LN> järnvägstransporter? Det skulle väl vara att det inte blir radioaktivt avfall (som har en halveringstid på ca 24000 år) från dem, men tar man elkraften från sol eller vindkraftverk finns det inget att klaga på. Hur är det med vattenkraften då?, undrar ni förstås. Jodå, visst är det rent och fint, men det gör fruktansvärd skada på naturen, men rätt placerat är det helt oki. En fundering jag har haft ett tag: Varför bygger man inte många små vattenkraftverk i mindre floder, åar och bäckar? När jag säger små menar jag turbiner med storlek från ca 0,3-4m. Man dämmer inte upp vattendraget utan placerar turbinerna där det naturligt finns strömmar. På så vis kan man placera små turbiner på flera platser i samma vattendrag utan att naturen tar skada. Kommunerna skulle kunna sköta dessa små turbiner och få ut ström av dem. Givetvis skulle dessa styras från en dator (nätverk) som skulle kontrollera alla turbiner inom kommunen. Det gäller bara att hitta vattendrag som inte fryser på vintern eller att man placerar turbinerna djupt ned i vattnet. Ett bra ställe för dessa turbiner kan oxå vara precis nedanför ett vattenfall (strax under ytan för att inte förstöra det fina vattenfallet). /Däjv --- Terminate 3.00/Pro * Origin: Sparsamhet är en dygd, men den bör utövas av farfäder (2:206/233.6) Slut på text 331 av David Ohlsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 336 1996-08-11 15:03 32 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 310 av Lars Nordlund Ärende : Transporter -------------------- LN> Är det inte så att moderna bilar släpper ut rätt så lite avgaser om man LN> jämför med t ex långtradare, arbetsfordon (traktorer, vägarbetsfordon LN> mm) osv. Fast när bilmotståndare presenterar siffror över biltrafiken så LN> slår dom ihop alla avgaser från alla sorters fordon så att det ska se LN> mycket ut och sedan höjer de bensinskatten för det.. Gräsklipparna lär släppa ut mer än den samlade bilflottan... ;-) LN> Själv är jag emot långtradartrafiken. (Har nån här hamnat bakom en sådan LN> i en uppförsbacke när denne växlar ner? Man kan nästan krama bollar av LN> den svarta röken...) Tåg är mycket miljövänligare i mina ögon. Finns det LN> överhuvudtaget några fördelar med långtradare istället för LN> järnvägstransporter? Mindre omlastning. Någon speditör körde förr med s.k CSam-containers, som lastades på lastbil och lastades över på tåg. Systemet lades dock ner för några år sedan... På långa sträckor borde det dock vara obligatoriskt med lastbil, det är ju egentligen horribelt att ha tiotals ton med gods på ett fordon som färdas på vanliga vägar... Politikerna verkar dock satsa mer på att vanligt folk ska åka tåg, när de borde rikta in sej på godset. Skulle jag åka kollektivt till sommarstugan så skulle jag få gå de sista tre milen... ;-/ * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 336 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 320 1996-08-09 11:59 21 rader av Lars Nordlund Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text av Håkan Bruce Ärende : Transporter med långtradare ------------------------------------ -=> Quoting Håkan Bruce to Lars Nordlund <=- HB> Goddag! LN> Själv är jag emot långtradartrafiken. (Har nån här hamnat bakom en sådan LN> i en uppförsbacke när denne växlar ner? Man kan nästan krama bollar av LN> den svarta röken...) Tåg är mycket miljövänligare i mina ögon. Finns det LN> överhuvudtaget några fördelar med långtradare istället för LN> järnvägstransporter? HB> Framkomligheten? Eller alltså - alla städer har ju inte järnväg. Jomen det är ju inte långtradarna som levererar till butiker och dylikt inne i stan! Dom lastar ju om varorna till mindre lastbilar som sedan åker ut till kunderna. Därför borde dom ganska enkelt kunna gå över från långtradare till tåg... fast alla som jobbar med lågntradartrafiken tycker säkert annorlunda... :-) /Lars Nordlund --- FMail/386 0.98a * Origin: Little Savage - Triton WHQ, 060-41582,41785 (2:205/109) Slut på text 320 av Lars Nordlund Kommentar i text 366 av Håkan Bruce <0> Kommentar i text 367 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 366 1996-08-14 20:04 20 rader av Håkan Bruce Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 320 av Lars Nordlund Ärende : Transporter med långtradare ------------------------------------ Goddag! LN>> överhuvudtaget några fördelar med långtradare istället för LN>> järnvägstransporter? HB>> Framkomligheten? Eller alltså - alla städer har ju inte järnväg. LN> Jomen det är ju inte långtradarna som levererar till butiker och dylikt LN> inne i stan! Dom lastar ju om varorna till mindre lastbilar som sedan LN> åker ut till kunderna. Därför borde dom ganska enkelt kunna gå över från Ok. Det tänkte jag faktist inte på. Poäng till dig ;). LN> långtradare till tåg... fast alla som jobbar med lågntradartrafiken LN> tycker säkert annorlunda... :-) Skulle inte förvåna mig. Det är ju bara att se på vad oljeföretagen tycker om solenergi och andra miljövänliga energikällor :(. Mvh - Håkan Bruce --- Terminate 1.51/Pro * Origin: Cthulhu for president! Why vote for lesser evil? (2:206/137.2) Slut på text 366 av Håkan Bruce

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 367 1996-08-13 21:09 14 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 320 av Lars Nordlund Ärende : Transporter med långtrad --------------------------------- LN> HB> Framkomligheten? Eller alltså - alla städer har ju inte järnväg. LN> Jomen det är ju inte långtradarna som levererar till butiker och dylikt LN> inne i stan! Dom lastar ju om varorna till mindre lastbilar som sedan LN> åker ut till kunderna. Därför borde dom ganska enkelt kunna gå över från LN> långtradare till tåg... fast alla som jobbar med lågntradartrafiken LN> tycker säkert annorlunda... :-) Betänk att järnvägsnätet i princip ligger där folk bodde för 100 år sedan...en smärre utbyggnad är av nöden. * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 367 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 321 1996-08-09 12:03 34 rader av Lars Nordlund Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text av Barnaby Rushton Ärende : Transporter -------------------- BR> Det spelar ingen roll att bilen är miljövänligare än buss och lastbil BR> (fast det är MYCKET positiv att den är miljövänlig), vad som spelar BR> roll, är att försöka komma på något sätt att transportera människor BR> dit de skall, med minsta möjliga energiåtgång - och med största BR> möjliga verkningsgrad på energin man använder. Elmotorn, som den ser ut idag, ser jag inte som ett hållbart alternativ. Anta att alla byter till elbilar. Vart ska man ta elen ifrån då? Oljeeldade kraftverk? Mer kärnkraftverk? Eller ska vi importera från Estland? Dom har ju säkra kraftkällor och dom kan ju alltid bygga fler... Läste i en av farsans biltidningar att det årliga utsläppet av koldioxid (eller det kanske var en annan oxid) för bilar är ~29000 ton. I vintras slog man igång ett kraftverk någonstans för att få mer ström och varje dag släppte det ut ~22000 ton koldioxid. (inte riktigt säker på siffrorna men de var i samma storleksordning iaf) Jag är inte helt säker på att det bästa stället att skära på är BILtrafiken, nej. Däremot kan ju 08:or och liknande åka tunnelbana istället osv. Men t ex här i härnösand där jag bor ser jag inte lokatrafiken som något användbart. Stan är såpass liten att man cyklar rakt igenom den på ungefär 20 minuter om man tar i. Bil rakt igenom tar ungefär lika lång tid eftersom det inte går att gena som man gör på cykel. Istället för att stå i 25 minuter och vänta på en buss, och sedan stå ytterligare minuter mitt inne i stan vid bussbyte, så tar jag mig hellre fram själv än att använda lokaltrafiken! /Lars Nordlund --- FMail/386 0.98a * Origin: Little Savage - Triton WHQ, 060-41582,41785 (2:205/109) Slut på text 321 av Lars Nordlund Kommentar i text 386 av Barnaby Rushton <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 386 1996-08-13 22:29 18 rader av Barnaby Rushton Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 321 av Lars Nordlund Ärende : Transporter -------------------- LN> Elmotorn, som den ser ut idag, ser jag inte som ett hållbart LN> alternativ. Anta att alla byter till elbilar. Vart ska man Gifvetvis finns det andra alternativ än elmotorer - dock är det ju faktiskt så, att de flesta bilar som byggs "miljövänligt" använder just el. Det är dock sant som du säger - det vi slipper i utsläpp från bilismen, får vi i så fall tillbaka från annat håll. Dock behöverd det ju inte vara så - vi kan ju lika gärna utveckla solcellerna än mera - nackdelen är att man inte kan bygga en bil som ENBART går på solceller. Dock vore det kanske något att satsa på för att ta sig till och från arbetet - för de som bor inom rimlig avstånd allts. (Verkningsgraden för kärnkraftverk, och kraftverk som nyttjar fossila bränslen ligger dessutom kring 33% - man kan komma högre upp om man nyttjar spillvärmen till fjärrvärmenätet utan omvandling - men denna process skattar man ihjäl idag) /B --- timEd 1.01 * Origin: Computel, Gothenburg - +46-31-84 60 60 (2:203/213) Slut på text 386 av Barnaby Rushton Kommentar i text 420 av Johnny Andersson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 420 1996-08-19 15:05 16 rader av Johnny Andersson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 386 av Barnaby Rushton Ärende : Re: Transporter ------------------------ In a message of 13 Aug 96 Barnaby Rushton wrote to Lars Nordlund: BR> Gifvetvis finns det andra alternativ än elmotorer - dock är det ju BR> faktiskt så, att de flesta bilar som byggs "miljövänligt" använder just BR> el. Det är dock sant som du säger - det vi slipper i utsläpp från BR> bilismen, får vi i så fall tillbaka från annat håll. Dock behöverd det BR> ju inte vara så - vi kanju lika gärna utveckla solcellerna än mera - BR> nackdelen är att man inte kan bygga en bil som ENBART går på solceller. BR> Dock vore det kanske något att satsa på för att ta sig till och från BR> arbetet - för de som bor inom rimlig avstånd allts. Jag vill minnas att man brukar räkna med att en elbil är c:a 90% miljö- vänligare än en bensin-dito, medräknat elproduktionsställets utsläpp.. men det kan ju naturligvis diskuteras, inte minst med tanke på alla olika typer av kraftverk. --- Spot 1.3 Unregistered * Origin: (2:203/160.20) Slut på text 420 av Johnny Andersson Kommentar i text 438 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 438 1996-08-22 21:56 11 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 420 av Johnny Andersson Ärende : Re: Transporter ------------------------ JA> Jag vill minnas att man brukar räkna med att en elbil är c:a 90% miljö- JA> vänligare än en bensin-dito, medräknat elproduktionsställets utsläpp.. JA> men det kan ju naturligvis diskuteras, inte minst med tanke på alla olika JA> typer av kraftverk. Sen beror det ju på råmaterialen till batterierna också... * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 438 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 322 1996-08-10 17:00 12 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Penna -------------- En penna som istallet för ritstift innehåller en "drop on demand" bläckkanon och som styrs elektroniskt av handens rörelser mot papperet. Det kan vara en "kulpenna" men utan bläck på kulan. Man plockar endast upp kulans rörelser och översätter dessa rörelser till elektroniken och kanonen, som sprutar ut bläckdroppar. Man kan ha olika färger i samma penna och bläckstrålens tjocklekt kan regleras efter behov. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 322 av Ove Tedenstig Kommentar i text 340 av Magnus P Johansson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 340 1996-08-12 20:12 8 rader av Magnus P Johansson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 322 av Ove Tedenstig Ärende : Penna -------------- OT> En penna som istallet för ritstift innehåller en "drop on OT> demand" bläckkanon och som styrs elektroniskt av handens Låter som en kul uppfinning med högt imponansvärde, men jag har svårt att ens hitta en tillämpning där den skulle vara bättre än kulspetspennan. Vad var meningen med den? /MpJ --- GEcho 1.00 * Origin: (2:203/119.25) Slut på text 340 av Magnus P Johansson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 323 1996-08-10 17:06 15 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Multi-TV ----------------- En TV där rutan kan delas upp i delar som visar flera kanaler samtidigt. Varför det ? Jo, man kanske vill övervaka någon händelse i en annan kanal, exempelvis man tittar på en film men vill inte missa ett inslag i Rapport som sänds samtidigt. Man kan då lägga in Rapport-sändningen i en liten ruta längst upp till höger i rutan, exempelvis. Det finns säkert flera fall där man kan tänkas ha nytta av en sådan multi-funktion. Kom gärna med förslag ! --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 323 av Ove Tedenstig Kommentar i text 332 av Thomas Tydal <0> Kommentar i text 341 av Magnus P Johansson <0> Kommentar i text 342 av Rickard Olsson <0> Kommentar i text 349 av Peter Korkala <0> Kommentar i text 350 av Robert Fransson <0> Kommentar i text 351 av Jonas Björklund <0> Kommentar i text 353 av Mikael Lindberg <0> Kommentar i text 357 av Johnny Hansson <0> Kommentar i text 368 av Magnus Dill <0> Kommentar i text 384 av David Ohlsson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 332 1996-08-12 12:03 18 rader av Thomas Tydal Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 323 av Ove Tedenstig Ärende : Multi-TV ----------------- OT> En TV där rutan kan delas upp i delar som visar flera kanaler OT> samtidigt. OT> Man kan då lägga in Rapport-sändningen i en liten ruta längst upp OT> till höger i rutan, exempelvis. Den funktionen finns redan. En kompis köpte en ny TV för några år sen med alla möjliga finesser som han stolt visade upp. Det gick alltså bland annat att få upp en liten ruta som visade en annan kanal. OT> Det finns säkert flera fall där man kan tänkas ha nytta av en OT> sådan multi-funktion. OT> Kom gärna med förslag ! Om man exempelvis inte orkar se reklamen kan man byta kanal under tiden och med hjälp av den där funktionen ser man när reklamen är slut. --- FMail/386 1.02 * Origin: Tydals point i ARBOGA! (2:206/216.9) Slut på text 332 av Thomas Tydal

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 341 1996-08-12 20:13 6 rader av Magnus P Johansson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 323 av Ove Tedenstig Ärende : Multi-TV ----------------- OT> En TV där rutan kan delas upp i delar som visar OT> flera kanaler samtidigt. Har funnits sedan yngre stenåldern (läs: 80-talet) /MpJ --- GEcho 1.00 * Origin: (2:203/119.25) Slut på text 341 av Magnus P Johansson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 342 1996-08-12 08:48 7 rader av Rickard Olsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 323 av Ove Tedenstig Ärende : Re: Multi-TV --------------------- OT> En TV där rutan kan delas upp i delar som visar OT> flera kanaler samtidigt. Picture in Picture, PIP. Har funnits att köpa i både TV och videobandare i över tio år. Jag har en gammal Fishervideo med funktionen, man kan t.ex. kika på TV i en liten ruta medan man tittar på en bandad film om man vill. --- NiKom 1.60megaalfa6 * Origin: Pixel, Lapplands Väsby (2:201/128.0) Slut på text 342 av Rickard Olsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 349 1996-08-12 12:01 10 rader av Peter Korkala Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 323 av Ove Tedenstig Ärende : Multi-TV ----------------- Tjenare Ove! OT> En TV där rutan kan delas upp i delar som visar flera kanaler OT> samtidigt. Det har funnits i _många_ år... _\|/_ /PKaze --- timEd/2 1.10 * Origin: --==>PKaze BBS - Kopparberg 0580-128 41 * 33k6 bps<==-- (2:204/145) Slut på text 349 av Peter Korkala Kommentar i text 360 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 360 1996-08-13 20:23 4 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 349 av Peter Korkala Ärende : Multi-TV ----------------- Uppdelning av TV rutan har visst funnits i flera år. Men inte som standard, väl ? --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 360 av Ove Tedenstig Kommentar i text 373 av Rickard Olsson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 373 1996-08-15 08:11 6 rader av Rickard Olsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 360 av Ove Tedenstig Ärende : Re: Multi-TV --------------------- OT> Uppdelning av TV rutan har visst funnits i flera OT> år. Men inte som standard, väl ? Nej, precis som Text-TV, 28" bildrör och metalliclack kostar det extra och finns inte på alla billiga TV-apparater som säljs på PåAv eller S.T.O.R. --- NiKom 1.60megaalfa6 * Origin: Pixel, Lapplands Väsby (2:201/128.0) Slut på text 373 av Rickard Olsson Kommentar i text 389 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 389 1996-08-17 10:23 29 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 373 av Rickard Olsson Ärende : Re: Multi-TV --------------------- Det mesta finns eller har blivit påtänkt någon gång. Men som sagt, det gäller också att göra en ide' kommerciell så att den kan göras tillgänglig för många till ett rimligt pris. De flesta stora uppfinningar såsom radion, glödlampan, mjölkseparatorn osv osv hade varit kända långt före sitt genombrott, men genom att vissa eldsjälar tog han om ide'erna och exploaterade dem till framgångsrika industriprodukter, det var då uppfinningarna blev intressanta. Telefonen var känd och uppfunnen av Bell innan LM Eriksson tog över här i Sverige. Den goda lyckan var att Bell ej hade patent i Sverige, det gjorde att Magnus fritt kunde utveckla här hemma. Glödlampan var uppfunnen av en tysk men exploaterades av Edison. Radion var uppfunnit innan Marconi tog över och industrialiserade den. Kullagret var känt men det blev först en succe då en svensk utvecklade det och gjorde det möjligt att producera osv osv. Det framförs ofta i detta möte att "uppfinningen redan är känd", visst, men det finns alltid möjligheter att utveckla dessa ide'er till intressanta produkter som kan göras billiga för en massmarknad. Ofta har ide'er bara realiserat som labb-prototyper eller i små serier som gör den dyra och otillgängliga för en större allmänhet (tänk om bilar skulle produceras för hand fortfarande, då skulle det inte rulla många bilar ppå våra vägar, styckpris ca 1-2 miljoner kr). --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 389 av Ove Tedenstig Kommentar i text 397 av Rickard Olsson <0> Kommentar i text 423 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 397 1996-08-18 11:14 13 rader av Rickard Olsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 389 av Ove Tedenstig Ärende : Re: Multi-TV --------------------- OT> Det framförs ofta i detta möte att "uppfinningen redan är känd", OT> visst, men det finns alltid möjligheter att utveckla dessa OT> ide'er till intressanta produkter som kan göras billiga för OT> en massmarknad. Nästan alla de uppfinningar du lanserat i mötet är redan masstillverkade och relativt billiga med ett par undantag som t.ex. din radar för döda vinkeln som finns masstillverkad i en mycket billigare variant än din. Du har fortfarande inte berättat hur din större, klumpigare och långsammare bläckstråleskrivare kan tillföra något utöver de som redan masstillverkas varför jag måste tro att du antingen inte kände till att det redan fanns bläckstråleskrivare på marknaden eller att du inte alls lyckades beskriva din variants verkningssätt. --- NiKom 1.60megaalfa6 * Origin: Pixel, Lapplands Väsby (2:201/128.0) Slut på text 397 av Rickard Olsson Kommentar i text 408 av Ove Tedenstig <0> Kommentar i text 409 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 408 1996-08-19 18:42 5 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 397 av Rickard Olsson Ärende : Re: Multi-TV --------------------- Om Du inte tycker mina ide'er är intressanta så kan Du ju producera lite själv. Men det är ju alltid lättare att kritisera vad andra kommer med. --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 408 av Ove Tedenstig Kommentar i text 430 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 430 1996-08-22 00:50 9 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 408 av Ove Tedenstig Ärende : Re: Multi-TV --------------------- OT> Om Du inte tycker mina ide'er är intressanta så OT> kan Du ju producera lite själv. Men det är ju alltid OT> lättare att kritisera vad andra kommer med. Ibland undrar man vilket årtionde du lever i... ;-) * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 430 av Magnus Dill Kommentar i text 442 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 442 1996-08-23 22:11 13 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 430 av Magnus Dill Ärende : Re: Multi-TV --------------------- Om Du studerar reglerna för mötet framgår klart att mötet primärt inte är ett diskussionsmöte eller där personangrepp bör förekomma. Meningen är att dom som skriver i mötet skall komma med egna uppslag och ide'er, om man har några. Sedan är det upp till mötesdeltagarna att tycka vad de vill, om det är bra eller tokigt. Meningen med ett fritt ide'flöde är att ge upphov till associationer där man kan hitta nya lösningar på gamla problem. --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 442 av Ove Tedenstig Kommentar i text 450 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 450 1996-08-24 17:48 9 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 442 av Ove Tedenstig Ärende : Re: Multi-TV --------------------- OT> bra eller tokigt. Meningen med ett fritt ide'flöde OT> är att ge upphov till associationer där man kan hitta OT> nya lösningar på gamla problem. ...och inte gamla lösningar på gamla problem...? ;-) * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 450 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 350 1996-08-12 14:00 5 rader av Robert Fransson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 323 av Ove Tedenstig Ärende : Multi-TV ----------------- > En TV där rutan kan delas upp i delar som visar > flera kanaler samtidigt. Varför det ? Det finns redan. Vi har det i vår TV och den är 5-6 år gammal. --- FleetStreet 1.13 NR * Origin: (2:204/460.5) Slut på text 350 av Robert Fransson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 351 1996-08-12 13:50 17 rader av Jonas Björklund Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 323 av Ove Tedenstig Ärende : Multi-TV ----------------- OT> En TV där rutan kan delas upp i delar som visar OT> flera kanaler samtidigt. Varför det ? OT> Jo, man kanske vill övervaka någon händelse i en annan OT> kanal, exempelvis man tittar på en film men OT> vill inte missa ett inslag i Rapport som sänds OT> samtidigt. Man kan då lägga in Rapport-sändningen OT> i en liten ruta längst upp till höger i rutan, OT> exempelvis. OT> Det finns säkert flera fall där man kan tänkas ha OT> nytta av en sådan multi-funktion. OT> Kom gärna med förslag ! Har för mig att detta redan finns? Eller har jag helt fel? Någon som vet? /Jonas --- GoldED/2 3.00.Alpha1+ * Origin: =í= InsideOut * +46-346-59245 * V.EVERYTHING =í= (2:203/809) Slut på text 351 av Jonas Björklund

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 353 1996-08-12 20:29 17 rader av Mikael Lindberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 323 av Ove Tedenstig Ärende : Multi-TV ----------------- Ove Tedenstig skrev i ett brev till All: OT> En TV där rutan kan delas upp i delar som visar OT> flera kanaler samtidigt. Varför det ? OT> Det finns säkert flera fall där man kan tänkas ha OT> nytta av en sådan multi-funktion. OT> Kom gärna med förslag ! Jag har sett en sådan TV. Så de finns. Och det var rätt så länge sedan också. Den kunde dela upp bilden i nio rutor som max. Den kunde även köra en (:-)), två, fyra eller fem rutor. /// Micke - Även jag vill ha en sådan TV. Men den var så dyr då jag såg den. --- * Origin: SomeWare BBS, Hedesunda, tel 0291-10992 v34 (2:205/224) Slut på text 353 av Mikael Lindberg

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 357 1996-08-12 19:32 19 rader av Johnny Hansson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 323 av Ove Tedenstig Ärende : Multi-TV ----------------- OT> En TV där rutan kan delas upp i delar som visar OT> flera kanaler samtidigt. Varför det ? OT> Jo, man kanske vill övervaka någon händelse i en annan OT> kanal, exempelvis man tittar på en film men OT> vill inte missa ett inslag i Rapport som sänds OT> samtidigt. Man kan då lägga in Rapport-sändningen OT> i en liten ruta längst upp till höger i rutan, OT> exempelvis. Bra ide;-) Det finns förresten en video? med en sådan funktion. Den klarade av att visa 9 stycken olika program med det funkade på så sätt att det tog en stillbild från varje kanal och visade den i en liten ruta. Sedan hoppade den till nästa kanal och tog en stillbild där och så hoppade den runt på alla nio kanalerna. Sedan så finns det någon TV? som klarar av att visa en annan kanal i en liten ruta men där den visas kontirnuerligt istället. (Kanske samma apparat?) men det var ju i alla fall 7-8 år sedan jag hörde talas om den/dessa apparater. --- Spot 1.3a #1039 * Origin: -+- Spot -+- (2:205/412.14) Slut på text 357 av Johnny Hansson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 368 1996-08-13 21:21 17 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 323 av Ove Tedenstig Ärende : Multi-TV ----------------- OT> En TV där rutan kan delas upp i delar som visar OT> flera kanaler samtidigt. Varför det ? OT> Jo, man kanske vill övervaka någon händelse i en annan OT> kanal, exempelvis man tittar på en film men OT> vill inte missa ett inslag i Rapport som sänds OT> samtidigt. Man kan då lägga in Rapport-sändningen OT> i en liten ruta längst upp till höger i rutan, OT> exempelvis. Picture-in-picture (PiP) finns redan. Har för mej att det även finns mottagare som klarar av att visa uppemot nio olika kanaler samtidigt på skärmen... * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 368 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 384 1996-08-13 19:44 20 rader av David Ohlsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 323 av Ove Tedenstig Ärende : Multi-TV ----------------- OT> En TV där rutan kan delas upp i delar som visar OT> flera kanaler samtidigt. Varför det ? OT> Jo, man kanske vill övervaka någon händelse i en annan OT> kanal, exempelvis man tittar på en film men OT> vill inte missa ett inslag i Rapport som sänds OT> samtidigt. Man kan då lägga in Rapport-sändningen OT> i en liten ruta längst upp till höger i rutan, OT> exempelvis. Dett finns redan, min syrra hade en sådan i Belgien förut. Tror att det ska finnas i Sverige oxå,.. men jag är inte säker. Men iaf, på den TV:n kunde man dela upp TV-skärmen i 2-16 sektioner, dvs man kunde se upp till 16 program samtidigt om man ville. Hur det blev med ljudet vet jag inte, men jag antar att det var den första rutan som hade ljudet, eller ev att man kunde byta ljud mellan kanalerna. Det finns väl för övrigt sån funktion för alla som har ett TV-kort till datorn... /Däjv --- Terminate 3.00/Pro * Origin: Sparsamhet är en dygd, men den bör utövas av farfäder (2:206/233.6) Slut på text 384 av David Ohlsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 409 1996-08-19 22:27 25 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 397 av Rickard Olsson Ärende : Re: Multi-TV --------------------- Min "bläckstråleskrivare" är inte alls klumpig som Du säger. Den består av en tunn skiva där allting ligger, elektronik, bläckkanoner mm. Den är bara 1.5 cm tjock och arbetar tyst och kontinuerligt. Jag vet att det finns bläckstråleskrivare på marknaden det är inget nytt. Har själv jobbat och utvecklat och konstruerat häftiga skrivare under många år, så jag vet vad jag talar om. Har även jobbat med bläckteknologi och byggt skrivande prototyper. Problemet med dagens skirvare är att de inte skriver kontinuerligt utan med fram och återgående rörelser. Detta gör dem mekaniskt klumpiga, ofta väsnas de (stegmotorer) och förbrukar mycket effekt (start och stopprörelser av skrivhuvudet mm). (Den som är mycket intresserad kan få en floppy innehållande ett demo som visar hur skrivningen går till. Detta demo kan köras på en vandlig IBM kompativel PC. ) --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 409 av Ove Tedenstig Kommentar i text 416 av Rickard Olsson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 416 1996-08-20 20:02 5 rader av Rickard Olsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 409 av Ove Tedenstig Ärende : Re: Multi-TV --------------------- OT> Den är bara 1.5 cm tjock och arbetar tyst OT> och kontinuerligt. Yta? --- NiKom 1.60megaalfa6 * Origin: Pixel, Lapplands Väsby (2:201/128.0) Slut på text 416 av Rickard Olsson Kommentar i text 436 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 436 1996-08-22 18:42 2 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 416 av Rickard Olsson Ärende : Re: Multi-TV --------------------- Täcker papperets bredd + 2 cm --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 436 av Ove Tedenstig Kommentar i text 441 av Rickard Olsson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 441 1996-08-23 07:44 8 rader av Rickard Olsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 436 av Ove Tedenstig Ärende : Re: Multi-TV --------------------- OT> Täcker papperets bredd + 2 cm Som jag misstänkte sket sig där din smidighet. Canons minsta skrivare är en A4-bred pinne på 4cms bredd och en par cm höjd. Hur var det nu med skrivhastigheten, hur snabbt kan din skrivskiva rotera innan centripetalkraften lever rövare med bläckdropparna? --- NiKom 1.60megaalfa6 * Origin: Pixel, Lapplands Väsby (2:201/128.0) Slut på text 441 av Rickard Olsson Kommentar i text 448 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 448 1996-08-24 20:43 9 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 441 av Rickard Olsson Ärende : Re: Skrivare --------------------- Skrivhastighet i PPM (Page per minute) beror på 1) antalet bläckkanoner/färg 2)dotfrekvensen samt 3) önskad upplösning. Rotationshastigheten är ca 1-2 varv per sekund, dvs ingen hög hastighet. Något problem med centrifugal- kraft blir det inte. --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 448 av Ove Tedenstig

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 423 1996-08-18 15:55 13 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 389 av Ove Tedenstig Ärende : Re: Multi-TV --------------------- OT> men exploaterades av Edison. Radion var uppfunnit innan OT> Marconi tog över och industrialiserade den. Kullagret OT> var känt men det blev först en succe då en svensk utvecklade OT> det och gjorde det möjligt att producera osv osv. Marconi sände morsesignaler trådlöst, ja...men vem utvecklade rundradion? Har för mej att det var en engelsman? * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 423 av Magnus Dill Kommentar i text 437 av Mikael Lindberg <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 437 1996-08-22 21:26 10 rader av Mikael Lindberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 423 av Magnus Dill Ärende : Radio -------------- Magnus Dill skrev i ett brev till Ove Tedenstig: MD> Marconi sände morsesignaler trådlöst, ja...men vem MD> utvecklade rundradion? MD> Har för mej att det var en engelsman? Var det herr Graham Bell? /// Micke - Eller gissar jag fel? :-) --- * Origin: SomeWare BBS, Hedesunda, tel 0291-10992 v34 (2:205/224) Slut på text 437 av Mikael Lindberg Kommentar i text 447 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 447 1996-08-23 21:27 17 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 437 av Mikael Lindberg Ärende : Radio -------------- ML> MD> Marconi sände morsesignaler trådlöst, ja...men vem ML> MD> utvecklade rundradion? ML> MD> Har för mej att det var en engelsman? ML> Var det herr Graham Bell? ML> /// Micke - Eller gissar jag fel? :-) Fel, ja... Får leta rätt på tidningsartikeln, tror jag. * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 447 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 325 1996-08-11 10:57 4 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Backspeglar -------------------- Önskar backspeglar till bilar med programmerad inställning med minnesfunktion. Då vet man att dessa alltid står i rätt läge. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 325 av Ove Tedenstig Kommentar i text 344 av Rickard Olsson <0> Kommentar i text 354 av Mikael Lindberg <0> Kommentar i text 369 av Magnus Dill <0> Kommentar i text 385 av David Ohlsson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 344 1996-08-12 08:56 8 rader av Rickard Olsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 325 av Ove Tedenstig Ärende : Re: Backspeglar ------------------------ OT> Önskar backspeglar till bilar med programmerad OT> inställning med minnesfunktion. Då vet man att OT> dessa alltid står i rätt läge. Köp en BMW 750. Som extra bonus får du även minnesfunktion för stolarnas inställning (vilket är praktiskt eftersom man gärna ändrar det samtidigt som speglarna) och automatiskt avbländning av spegeln. --- NiKom 1.60megaalfa6 * Origin: Pixel, Lapplands Väsby (2:201/128.0) Slut på text 344 av Rickard Olsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 354 1996-08-12 20:32 12 rader av Mikael Lindberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 325 av Ove Tedenstig Ärende : Backspeglar -------------------- Ove Tedenstig skrev i ett brev till All: OT> Önskar backspeglar till bilar med programmerad OT> inställning med minnesfunktion. Då vet man att OT> dessa alltid står i rätt läge. Ja! Vill ha! Efterssom det finns bilar som minns tre förarinställningar för sätet, så borde det går precis lika enkelt att fixa det för speglarna. /// Micke --- * Origin: SomeWare BBS, Hedesunda, tel 0291-10992 v34 (2:205/224) Slut på text 354 av Mikael Lindberg

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 369 1996-08-13 21:23 9 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 325 av Ove Tedenstig Ärende : Backspeglar -------------------- OT> Önskar backspeglar till bilar med programmerad OT> inställning med minnesfunktion. Då vet man att OT> dessa alltid står i rätt läge. Har för mej att det finns...liksom stolsinställning med minne... * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 369 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 385 1996-08-13 19:49 11 rader av David Ohlsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 325 av Ove Tedenstig Ärende : Backspeglar -------------------- OT> Önskar backspeglar till bilar med programmerad OT> inställning med minnesfunktion. Då vet man att OT> dessa alltid står i rätt läge. Jo, det vore bra, har oxå tänkt på det (eftersom jag kör mina föräldrars bil) Jag fattar inte att inte bilindustrin kan lägga till en sådan enkel sak, det borde ju inte kosta många kronor extra. /Däjv --- Terminate 3.00/Pro * Origin: Hans samvete var rent, han använde det aldrig. (2:206/233.6) Slut på text 385 av David Ohlsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 326 1996-08-11 10:58 10 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Rena glasögon ---------------------- Tittade på speedway häromdan i TV. Åkarna hade problem med att deras glasögon blev nersmutsade av framförvarande förare, så att de knappast kunde se någonting. Varför inte automatiskt vettenspolning inmonterad ? En vattentank i hjälmen exempelvis och glasögonen spolas rena vid behov. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 326 av Ove Tedenstig Kommentar i text 345 av Rickard Olsson <0> Kommentar i text 352 av Jonas Björklund <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 345 1996-08-12 08:58 16 rader av Rickard Olsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 326 av Ove Tedenstig Ärende : Re: Rena glasögon -------------------------- OT> problem med att deras glasögon blev nersmutsade OT> av framförvarande förare, så att de knappast kunde se En lösning som används av crossförare är att ha avdragbara plastskikt på glasögonen, när ett skikt är nerskitat drar de bara av det. OT> Varför inte automatiskt vettenspolning inmonterad ? OT> En vattentank i hjälmen exempelvis och glasögonen OT> spolas rena vid behov. Hellre vattentanken monterad någon annanstans på förarens kropp. En av de viktigaste faktorerna när man designar hjälmar är att hålla vikten nere för att slippa slita nacken av honom om han vurpar. Det blir ju dels vattnets vikt och dels pumpens och jag vill inte åka omkring med ett par extra kilo på skallen. --- NiKom 1.60megaalfa6 * Origin: Pixel, Lapplands Väsby (2:201/128.0) Slut på text 345 av Rickard Olsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 352 1996-08-12 13:51 15 rader av Jonas Björklund Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 326 av Ove Tedenstig Ärende : Rena glasögon ---------------------- OT> Tittade på speedway häromdan i TV. Åkarna OT> hade OT> problem med att deras glasögon blev nersmutsade OT> av framförvarande förare, så att de knappast kunde OT> se någonting. OT> Varför inte automatiskt vettenspolning inmonterad ? OT> En vattentank i hjälmen exempelvis och glasögonen OT> spolas rena vid behov. Det finns små plast remsor som de sliter av när de vill se bättre. Sen så skulle inte vattnet i hjälmen räcka. Eller så skulle hjälmen vara för tung. /Jonas --- GoldED/2 3.00.Alpha1+ * Origin: =í= InsideOut * +46-346-59245 * V.EVERYTHING =í= (2:203/809) Slut på text 352 av Jonas Björklund Kommentar i text 361 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 361 1996-08-13 20:24 6 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 352 av Jonas Björklund Ärende : Rena glasögon ---------------------- Lite fantasi behöver en uppfinnare ! Vattnet behöver ju inte förvaras i hjälmen. I dräkten eller på motorcykeln via en slang ? Några stora mängder vätska behövs säkert inte. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 361 av Ove Tedenstig

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 327 1996-08-11 19:02 16 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Radar-spegel --------------------- Vid bilkörning är "den döda vinkeln" ett besvärligt problem. Det är en sektor strax bakom bilföraren där det är svårt att se om det ligger någon annan bil strax intill i den andra filen. En liten radar på backspeglarna, riktad bakåt skulle kunna ha koll på detta och ge en varningssignal (röd lampa) på instrumentbrädan, alternativ ge upphov till en stark varningssignal om föraren vrider ratten för filbyte. Sådana "radar-chips" finns redan utvecklade och finns att köpa i USA, och kan säkert användas för detta ändamål. Många onödiga olyckor i samband med filbyte skulle kunna undvikas med detta. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 327 av Ove Tedenstig Kommentar i text 328 av Johan Rasten <1934> Kommentar i text 346 av Rickard Olsson <0> Kommentar i text 348 av Peter Korkala <0> Kommentar i text 370 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 328 1996-08-12 16:50 5 rader av Johan Rasten <1934> Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 327 av Ove Tedenstig Ärende : Radar-spegel --------------------- Intressant ide, men varför inte bara en till extrabackspegel? (Text 328 (919072) av Johan Rasten) (Kommentar i 371 av Magnus Dill <0>)

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 371 1996-08-13 21:27 7 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 328 av Johan Rasten Ärende : Radar-spegel --------------------- JR> Intressant ide, men varför inte bara en till extrabackspegel? För enkelt och billigt. ;-) * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 371 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 346 1996-08-12 09:01 15 rader av Rickard Olsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 327 av Ove Tedenstig Ärende : Re: Radar-spegel ------------------------- OT> Vid bilkörning är "den döda vinkeln" ett besvärligt OT> problem. Det är en sektor strax bakom bilföraren OT> där det är svårt att se om det ligger någon annan OT> bil strax intill i den andra filen. En liten vinkel på backspegeln funkar också bra. Min Volvo 940 har en sådan, komplett med en liten streckad linje så man ser var vinklingen börjar och bättre kan bedöma var det andra fordonet befinner sig. OT> alternativ ge upphov till en stark varningssignal OT> om föraren vrider ratten för filbyte. Det skulle däremot behövas, många verkar inte uppmärksamma larv som lampor och andra bilar omkring sig. --- NiKom 1.60megaalfa6 * Origin: Pixel, Lapplands Väsby (2:201/128.0) Slut på text 346 av Rickard Olsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 348 1996-08-12 12:00 12 rader av Peter Korkala Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 327 av Ove Tedenstig Ärende : Radar-spegel --------------------- Tjenare Ove! OT> Vid bilkörning är "den döda vinkeln" ett besvärligt problem. OT> En liten radar på backspeglarna, riktad bakåt skulle kunna ha koll OT> på detta Det finns ju vidvinkelspeglar som löser detta till ett lägre pris. Det finns t.o.m. på min Volvo 240 av årgång 1981... _\|/_ /PKaze --- timEd/2 1.10 * Origin: --==>PKaze BBS - Kopparberg 0580-128 41 * 33k6 bps<==-- (2:204/145) Slut på text 348 av Peter Korkala

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 370 1996-08-13 21:27 23 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 327 av Ove Tedenstig Ärende : Radar-spegel --------------------- OT> Vid bilkörning är "den döda vinkeln" ett besvärligt OT> problem. Det är en sektor strax bakom bilföraren OT> där det är svårt att se om det ligger någon annan OT> bil strax intill i den andra filen. En liten radar OT> på backspeglarna, riktad bakåt skulle kunna ha koll OT> på detta och ge en varningssignal (röd lampa) på OT> instrumentbrädan, alternativ ge upphov till en OT> stark varningssignal om föraren vrider ratten för OT> filbyte. Sådana "radar-chips" finns redan utvecklade OT> och finns att köpa i USA, och kan säkert användas för OT> detta ändamål. Finns redan, för parkeringsänamål dock, och med de nya chipen kan de bli billiga också... Har för mej att de var kofångarmonterade, de skulle isf kunna kopplas till en avståndshållare för landsvägsbruk, denna integreras isf med farthållaren. Fast en videokamera riktad bakåt skulle inte vara helt fel... * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 370 av Magnus Dill Kommentar i text 379 av Henrik O A Barkman <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 379 1996-08-16 08:11 7 rader av Henrik O A Barkman Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 370 av Magnus Dill Ärende : Radar-spegel --------------------- MD> Fast en videokamera riktad bakåt skulle inte vara helt fel... Det är ganska vanligt på sopbilar och liknande vehicklar med begränsad bakåtsikt. Borde annars inte vara mer än några timmars jobb att installera i en vanlig bil... --- GEcho/32 1.20/Pro * Origin: Solace (2:201/274) Slut på text 379 av Henrik O A Barkman Kommentar i text 390 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 390 1996-08-17 10:18 18 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 379 av Henrik O A Barkman Ärende : Radar-spegel --------------------- Föraren skall inte behöva sitta och glo på en TV-display, också. Han har nog med att köra och titta frammåt vad som händer på vägbanan och vid sidan om. Ide'n med radarspegeln är att kunna ge en snabb varningssignal om föraren missar att kolla upp något som han inte uppmärksammar i sitt normala kör-beteende. Alltså skall det vara enkelt och automatiskt . En stor, röd lampa på varje sida om framstolarna i framsätet ger direkt larm om bil ligger inom den "döda vinkeln". Kan ev. även kombineras med varning för näraliggande körning. Radarchips finns utvecklade i USA och har blivit populära i flera olika tillämpningar. Ide'n är att avlasta föraren och att undvika onödiga olyckor och då måste det vara automatiskt och enkelt. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 390 av Ove Tedenstig Kommentar i text 394 av Henrik O A Barkman <0> Kommentar i text 424 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 394 1996-08-18 08:04 8 rader av Henrik O A Barkman Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 390 av Ove Tedenstig Ärende : Radar-spegel --------------------- OT> Föraren skall inte behöva sitta och glo på en TV-display, OT> också. Inte vid körning framåt, nä, men en bakåtriktad kamera eliminerar den dödzon som finns strax bakom bilen ... just den zon där t.ex. överbackade småbarn befunnit sig. --- GEcho/32 1.20/Pro * Origin: Solace (2:201/274) Slut på text 394 av Henrik O A Barkman Kommentar i text 410 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 410 1996-08-19 22:22 14 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 394 av Henrik O A Barkman Ärende : Radar-spegel --------------------- Tanken med radarspegeln var att undvika olyckor vid filbyte. Det händer ibland att det ligger en bil strax intill som man inte ser i backspegeln p.g.a att denna är fel inställd. Många olyckor händer just p.g.a detta och en radarspegel som ger ett snabbt och entydligt larm skulle kunna undvika detta. Radarn skulle naturligtvis vara kopplad till någon form av intelligens sa att den inte ligger och varnar även då man inte tänker byta fil. Kanske enbart vid tillfälle då man gör en kraftigare rattrörelse i den riktningen eller då fordonen intill kommer alltför nära. --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 410 av Ove Tedenstig Kommentar i text 411 av Thomas Green <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 411 1996-08-20 15:00 24 rader av Thomas Green Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 410 av Ove Tedenstig Ärende : Radar-spegel --------------------- Den 19-Aug-96 skrev Ove Tedenstig till Henrik O A Barkman OT> Tanken med radarspegeln var att undvika olyckor OT> vid filbyte. Det händer ibland att det ligger OT> en bil strax intill som man inte ser i backspegeln OT> p.g.a att denna är fel inställd. Många olyckor Just därför ska man virda på huvudet och kolla över axeln att det är klart innan man påbörjar filbytet. OT> kopplad till någon form av intelligens sa att OT> den inte ligger och varnar även då man inte tänker OT> byta fil. Kanske enbart vid tillfälle då man OT> gör en kraftigare rattrörelse i den riktningen OT> eller då fordonen intill kommer alltför nära. Då är det alldeles försent! Man måste varnas innan filbytet påbörjas - typ en AND-grind med körriktningsvisaren. Med vänlig hälsning Thomas Green --- Terminate 4.00 * Origin: SM0REX (2:201/103.23) Slut på text 411 av Thomas Green

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 424 1996-08-18 15:57 9 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 390 av Ove Tedenstig Ärende : Radar-spegel --------------------- OT> Föraren skall inte behöva sitta och glo på en TV-display, OT> också. Han har nog med att köra och titta frammåt vad OT> som händer på vägbanan och vid sidan om. Ide'n med En display kan i sammanhanget betraktas som en extra backspegel. * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 424 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 347 1996-08-12 19:24 16 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : VIDEO -------------- Istallet för att associera ett TV-program till den tid det börjar, varför inte istället ställa in en kod för programmet ifråga och sedan sända ut denna kod i TV-kanalens textdel då programmet börjar. Då skulle det inte spela någon roll om klockan i videon går fel (ex. p.g.a strömavbrott) eller om programmet av någon anledning inte sändes på utlovad tid. För övrigt borde alla klock-radioapparater automatiskt ställa in sig på utsänd tidsignal från radion. Det kan också gälla armbandsur. För övrigt kanske urverket helt kan elimineras från klockor, som bara fungerar som mottagare av exakt tidsangivelse från central tids- referens. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 347 av Ove Tedenstig Kommentar i text 355 av Rickard Olsson <0> Kommentar i text 356 av Magnus P Johansson <0> Kommentar i text 358 av Mikael Lindberg <0> Kommentar i text 364 av Robert Fransson <0> Kommentar i text 387 av Barnaby Rushton <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 355 1996-08-13 10:16 15 rader av Rickard Olsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 347 av Ove Tedenstig Ärende : Re: VIDEO ------------------ OT> in en kod för programmet ifråga och sedan sända OT> ut denna kod i TV-kanalens textdel då programmet börjar. VPS-systemet fanns i flera europeiska länder i mitten av 80-talet, dock kom det aldrig hit. Jag har för mig att SVT kollar på ett annat system nu. OT> För övrigt borde alla klock-radioapparater automatiskt OT> ställa in sig på utsänd tidsignal från radion. Jo, det finns gott om tidssignaler att använda men den som finns med i RDS-systemet vore nog smidigast. Den är ju i princip rikstäckande också, till skillnad från den tyska tidssignalen. Men att helt skippa tidsmätningen i klockorna är nog ingen bra ide, ponera att man hamnar i radioskugga, ska då klockan bara svartna? --- NiKom 1.60megaalfa6 * Origin: Pixel, Lapplands Väsby (2:201/128.0) Slut på text 355 av Rickard Olsson Kommentar i text 396 av Johnny Andersson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 356 1996-08-13 15:15 8 rader av Magnus P Johansson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 347 av Ove Tedenstig Ärende : VIDEO -------------- OT> Istallet för att associera ett TV-program till OT> ut denna kod i TV-kanalens textdel då programmet Systemet finns utvecklat och om jag inte har helt fel för mig så har SVT börjat använda sig av det. Kommer inte ihåg på rak arm vad det heter dock. /MpJ --- GEcho 1.00 * Origin: (2:203/119.25) Slut på text 356 av Magnus P Johansson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 358 1996-08-13 19:34 32 rader av Mikael Lindberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 347 av Ove Tedenstig Ärende : VIDEO -------------- Ove Tedenstig skrev i ett brev till All: OT> Istallet för att associera ett TV-program till OT> den tid det börjar, varför inte istället ställa OT> in en kod för programmet ifråga och sedan sända OT> ut denna kod i TV-kanalens textdel då programmet OT> börjar. Detta heter PDC (Program Delivery Control), och finns i många videoapparater. Dock är det få TV-stationer som sänder ut PDC informationen. OT> För övrigt borde alla klock-radioapparater automatiskt OT> ställa in sig på utsänd tidsignal från radion. Det kan OT> också gälla armbandsur. För övrigt kanske urverket helt OT> kan elimineras från klockor, som bara fungerar som OT> mottagare av exakt tidsangivelse från central tids- OT> referens. Ja, alla borde det.. Och det finns sådana klockor. De ställer in tiden med hjälp av en radiosignal från tyskland. Det finns även videoapparater som ställer in tiden själv. Detta med hjälp av tiden som finns i text-tv signalerna. :-) Ove.. det kanske är dax att hitta på något nytt? :-) /// Micke --- * Origin: SomeWare BBS, Hedesunda, tel 0291-10992 v34 (2:205/224) Slut på text 358 av Mikael Lindberg Kommentar i text 376 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 376 1996-08-15 20:19 40 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 358 av Mikael Lindberg Ärende : NYTT_NYTT ------------------ "Ove, det ar dax att hitta på något nytt"! Ingen är "nytt" under solen. Allt har säkert funnits i en eller annan form tidigare, kanske i en annan cilivisation... på Mars... eller någon annan stans.... ? Det gäller inte alltid att bara uppfinna nytt, man kan förbättra mycket också genom att använda sig av nyare teknik, exempelvis. Det som exempelvis inte var möjligt att genomföra för ett tiotal år sedan är nu plötsligt genomförbart. Tankarna om detta kan givetvis ha funnits länge, men tekniska hinder har varit i vägen (det klassiska exemplet är Leonardo de la Vinci's uppfinning av helokoptern. På den tiden fanns inte förbränningsmotorn uppfunnen så den gick inte att realisera). Jag skulle exempelvis vilja ha en simultantolkare kopplad till TV's som direktöversätter exempelvis franska till svenska. Det behöver inte vara perfekt, dock så bra att man någorlunda kan förstå dialogen. Till att börja med skulle man kunna plocka upp textade program och konvertera fransk text till tal på svenska ( i det fall textade program sändes givetvis). Jag vill ocksa ha datorprogram som har förmåga att lära sig från ostrukturerat data och som kan dra slutsatser ur dolda samband ur stora informationsmängder. Har vissa ide'er om hur man skulle kunna göra ett sådant program men upptäckte ganska snart att de datorer som finns idag inte direkt är konstruerade för ändamålet. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 376 av Ove Tedenstig Kommentar i text 381 av Mattias Raattamaa <0> Kommentar i text 383 av Rickard Olsson <0> Kommentar i text 419 av Johnny Andersson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 381 1996-08-16 20:36 26 rader av Mattias Raattamaa Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 376 av Ove Tedenstig Ärende : Re: NYTT_NYTT ---------------------- 15 Aug 96 skrev Ove Tedenstig så här i ett meddelande till Mikael Lindberg: OT> Jag vill ocksa ha datorprogram som har förmåga att lära sig OT> från ostrukturerat data och som kan dra slutsatser ur OT> dolda samband ur stora informationsmängder. Har vissa OT> ide'er om hur man skulle kunna göra ett sådant program men OT> upptäckte ganska snart att de datorer som finns idag inte OT> direkt är konstruerade för ändamålet. Finns nog redan. Jag läste för ett tag sedan om en dator/ett dataprogram som hade fått "se" bilder på människors näthinnor medans de var friska. Datorn fick även se bilder på hur näthinnorna såg ut efter några år, när vissa av personerna hade drabbats av grön starr medans andra fortfarande var friska. Man "talade om" för datorn vilka bilder som var från friska respekive sjuka personer. På så sätt lärde sig datorn hur en näthinna som kommer att drabbas av grön starr såg ut. En läkare kan se om en person kommer att få grön starr ca. 3 månader i förväg. Datorn kunde se detta betydligt tidigare (minns inte exakt, men det rörde sig om *flera* *år*) och därmed kunde läkarna vidta åtgärder i god tid. Mvh / Mattias Raattamaa --- Spot 1.3a Unregistered * Origin: -{ Storm of the Light's Bane }- (2:205/603.60) Slut på text 381 av Mattias Raattamaa Kommentar i text 401 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 401 1996-08-18 10:06 11 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 381 av Mattias Raattamaa Ärende : Re: NYTT_NYTT ---------------------- FInns nog redan, säger Du. Jag tänkte inte speciellt på "expertsystem" som ofta felaktigt kallas "AI", för det är inte artificiell intelligens i egentlig mening. Nej jag har föreställningar om program som spontant lär sig nya saker, ungefär så som små människobarn lär sig nytt. Lisp och Prolog går nog att använda i o f sig men dessa programspråk är ju bara verktyg i så fall. --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 401 av Ove Tedenstig Kommentar i text 432 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 432 1996-08-22 00:59 14 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 401 av Ove Tedenstig Ärende : Re: NYTT_NYTT ---------------------- OT> Jag tänkte inte speciellt på "expertsystem" som OT> ofta felaktigt kallas "AI", för det är inte OT> artificiell intelligens i egentlig mening. Nej OT> jag har föreställningar om program som spontant OT> lär sig nya saker, ungefär så som små människobarn OT> lär sig nytt. Lisp och Prolog går nog att använda OT> i o f sig men dessa programspråk är ju bara verktyg OT> i så fall. Neurologiska nätverk? * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 432 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 364 1996-08-13 19:28 16 rader av Robert Fransson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 347 av Ove Tedenstig Ärende : VIDEO -------------- > Istallet för att associera ett TV-program till > den tid det börjar, varför inte istället ställa > in en kod för programmet ifråga och sedan sända > ut denna kod i TV-kanalens textdel då programmet > börjar. En sån funktion finns redan i många nya videor, och åtminstone TV4 ska börja med det inom kort. > För övrigt borde alla klock-radioapparater automatiskt > ställa in sig på utsänd tidsignal från radion. Det kan > också gälla armbandsur. Det finns redan klockor (väckarklockor/armbandsklockor/väggklockor tex) med radiomottagare som tar emot signaler från ett atomur i Tyskland. --- FleetStreet 1.13 NR * Origin: (2:204/460.5) Slut på text 364 av Robert Fransson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 383 1996-08-16 10:03 20 rader av Rickard Olsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 376 av Ove Tedenstig Ärende : Re: NYTT_NYTT ---------------------- OT> Ingen är "nytt" under solen. Men du kan ju komma på nåt som inte funnits att köpa på World Import i tio år? OT> kanske i en annan cilivisation... Jaja, Clas Ohlson också. OT> Jag skulle exempelvis vilja ha en simultantolkare Sedär en bra, ny, ide. Du kan ju! :-) OT> Jag vill ocksa ha datorprogram som har förmåga att lära sig OT> från ostrukturerat data Kika på Prolog och Lisp, två av de klassiska AI-språken som har just de egenskaperna. Sedan kan du gå upp på större expertsystem och analysmetoder, kaosteori och fraktaler. Det är en spännande värld som jag tyvärr kan alldeles för lite om. :-( --- NiKom 1.60megaalfa6 * Origin: Pixel, Lapplands Väsby (2:201/128.0) Slut på text 383 av Rickard Olsson Kommentar i text 400 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 400 1996-08-18 10:05 5 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 383 av Rickard Olsson Ärende : Re: NYTT_NYTT ---------------------- Visst kan jag ! Men inte tror Du väl att jag avslöjar mina mest häftiga ide'er ? --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 400 av Ove Tedenstig Kommentar i text 406 av Rickard Olsson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 406 1996-08-19 08:14 4 rader av Rickard Olsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 400 av Ove Tedenstig Ärende : Re: NYTT_NYTT ---------------------- OT> Men inte tror Du väl att jag avslöjar mina mest häftiga ide'er ? Tänkte inte på de'. ;-) --- NiKom 1.60megaalfa6 * Origin: Pixel, Lapplands Väsby (2:201/128.0) Slut på text 406 av Rickard Olsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 419 1996-08-19 15:02 12 rader av Johnny Andersson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 376 av Ove Tedenstig Ärende : Re: NYTT_NYTT ---------------------- In a message of 15 Aug 96 Ove Tedenstig wrote to Mikael Lindberg: OT> Jag vill ocksa ha datorprogram som har förmåga att lära sig OT> från ostrukturerat data och som kan dra slutsatser ur OT> dolda samband ur stora informationsmängder. Har vissa OT> ide'er om hur man skulle kunna göra ett sådant program men OT> upptäckte ganska snart att de datorer som finns idag inte OT> direkt är konstruerade för ändamålet. Projekt i den stilen är väl på gång, men då snackar vi stora företag och de allra mest begåvade programmerarna. --- Spot 1.3 Unregistered * Origin: (2:203/160.20) Slut på text 419 av Johnny Andersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 387 1996-08-13 22:35 9 rader av Barnaby Rushton Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 347 av Ove Tedenstig Ärende : VIDEO -------------- OT> Istallet för att associera ett TV-program till OT> den tid det börjar, varför inte istället ställa OT> in en kod för programmet ifråga och sedan sända Kallas Showview och finns sedan ett par år sedan i de flesta modernare, mer respektabla TV/Video apparater. /B --- timEd 1.01 * Origin: Computel, Gothenburg - +46-31-84 60 60 (2:203/213) Slut på text 387 av Barnaby Rushton Kommentar i text 391 av Magnus P Johansson <0> Kommentar i text 393 av Mikael Lindberg <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 391 1996-08-17 18:22 8 rader av Magnus P Johansson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 387 av Barnaby Rushton Ärende : VIDEO -------------- BR> Kallas Showview och finns sedan ett par år sedan i de flesta BR> modernare, mer respektabla TV/Video apparater. Nepp. Showview är bara en metod för att komprimera start- och stopptid (och kanalnummer) till en mindre kod (som även otekniska folk kan använda). Har ingenting med utskickandet av signaler att göra. /MpJ --- GEcho 1.00 * Origin: (2:203/119.25) Slut på text 391 av Magnus P Johansson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 393 1996-08-17 10:33 14 rader av Mikael Lindberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 387 av Barnaby Rushton Ärende : VIDEO -------------- Barnaby Rushton skrev i ett brev till Ove Tedenstig: OT> Istallet för att associera ett TV-program till OT> den tid det börjar, varför inte istället ställa OT> in en kod för programmet ifråga och sedan sända BR> Kallas Showview och finns sedan ett par år sedan i de flesta BR> modernare, mer respektabla TV/Video apparater. Nääää.. Showview är bara ett sätt att skriva in tiden på. Det är PDC som sköter om programmets riktiga start o stopp. /// Micke --- * Origin: SomeWare BBS, Hedesunda, tel 0291-10992 v34 (2:205/224) Slut på text 393 av Mikael Lindberg

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 359 1996-08-13 14:13 16 rader av Urban Larsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text av Thomas Tydal Ärende : Re: Multi-TV --------------------- -=> Lite citat från brevet Thomas Tydal skrev till Ove Tedenstig <=- OT> En TV där rutan kan delas upp i delar som visar flera OT> kanaler samtidigt. TT> Den funktionen finns redan... TT> Det gick alltså bland annat att få upp en liten ruta som visade TT> en annan kanal. Är du säker på det? Jag har själv aldrig sett något sånt. Det som finns är en extra videoingång på TVn där man t.ex. kan peta in videosignalen från en videospelare som man sen kan visa tillsammans med mottagen bild. Vill man ha två KANALER så fordrar det en extra uppsättning mottagardelar i TVn, med dagens teknologi vill säga. Ubbe. --- Blue Wave/Max v2.12 [NR] * Origin: Tankbaren, 9 lines - 18 Gigabyte (2:201/209) Slut på text 359 av Urban Larsson Kommentar i text 375 av Thomas Tydal <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 375 1996-08-15 17:04 9 rader av Thomas Tydal Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 359 av Urban Larsson Ärende : Multi-TV ----------------- UL> Det som finns är en extra videoingång på TVn där man t.ex. UL> kan peta in videosignalen från en videospelare som man sen UL> kan visa tillsammans med mottagen bild. Men är det inte så att de flesta videoapparater har en egen TV-mottagare? Man kan väl spela in en kanal och titta på en annan? Borde man inte då kunna se två kanaler samtidigt; En från videon och från TV:n? --- FMail/386 1.02 * Origin: Tydals point i ARBOGA! (2:206/216.9) Slut på text 375 av Thomas Tydal Kommentar i text 434 av Joakim Odermalm <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 434 1996-08-22 21:25 9 rader av Joakim Odermalm Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 375 av Thomas Tydal Ärende : Multi-TV ----------------- TT> Men är det inte så att de flesta videoapparater har en egen TT> TV-mottagare? Man kan väl spela in en kanal och titta på en TT> annan? Borde man inte då kunna se två kanaler samtidigt; En TT> från videon och från TV:n? Jodå. Alla händiga kan ta en titt i Allt om Elektronik 9/1995. / J --- FMail 0.96â * Origin: Government denies knowledge (2:200/707.22) Slut på text 434 av Joakim Odermalm

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 362 1996-08-13 14:06 32 rader av Urban Larsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text av Ove Tedenstig Ärende : Re: VIDEO ------------------ -=> Lite citat från brevet Ove Tedenstig skrev till All <=- OT> Istallet för att associera ett TV-program till den tid det OT> börjar, varför inte istället ställa in en kod för programmet OT> ifråga och sedan sända ut denna kod i TV-kanalens textdel då OT> programmet börjar. Finns redan, PDC. OT> För övrigt borde alla klock-radioapparater automatiskt OT> ställa in sig på utsänd tidsignal från radion. Behövs inte, 50Hz på nätet är djävulskt exakt. Har du en gång ställt tiden så behöver den inte justeras, om det inte blir strömavbrott förstås. OT> Det kan också gälla armbandsur. De ur jag sett drar sig inte mer än max någon sekund i månaden. Är det det verkligen värt den enorma merkostnaden och enormt klumpiga storlek på armbandsuret som en speciell radiodel i boetten innebär? OT> För övrigt kanske urverket helt kan elimineras från klockor, OT> som bara fungerar som mottagare av exakt tidsangivelse från OT> central tidsreferens. Då måste du först hitta ett nytt kommunikationsmedium som kan nå överallt, under jord i tunnelbanan m.m. och då kan du också sälja det konceptet till GSM operatörer o.dyl. så att de verkligen fick den totala täckning som de så hett eftertraktar. Ubbe. --- Blue Wave/Max v2.12 [NR] * Origin: Tankbaren, 9 lines - 18 Gigabyte (2:201/209) Slut på text 362 av Urban Larsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 365 1996-08-14 23:01 25 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Visuell radio ---------------------- Visuell radio är något som borde utvecklas lite mera. Det innebär att man sänder text eller stillbilder krypterat tillsammans med den normala sändningen. En visuell radio har således en liten enkel plasma-display (helst i färg) där det kommer upp bild/text information av olika slag utsänt av den sändande stationen. Angående internet är idag problemet att terminalerna, som ofta är en dator, är alldeles för dyrbara 15000-30000 kronor. Detta gör att antalet användare som kan nås via detta media begränsas, framför allt av reklammarknaden som önskar nå så många "vanliga konsumenter" som möjligt. Här borde enklare och billigare terminaler utvecklas, kanske utan hårddisk och avskalad på en mängd onödigheter. max 3000 kr är ett önskemål. Helst en terminal som är bärbar och som kan kopplas upp via radio. Displayen behöver inte vara större än A5, kanske mindre men med god upplösning. --- Maximus 2.02 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 365 av Ove Tedenstig Kommentar i text 374 av Rickard Olsson <0> Kommentar i text 378 av Mikael Lindberg <0> Kommentar i text 382 av Pelle Gustafson <0> Kommentar i text 433 av Joakim Odermalm <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 374 1996-08-15 08:13 17 rader av Rickard Olsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 365 av Ove Tedenstig Ärende : Re: Visuell radio -------------------------- OT> Det innebär att man sänder text eller OT> stillbilder krypterat tillsammans med den normala OT> sändningen. Text = RDS. OT> En visuell radio har således en OT> liten enkel plasma-display (helst i färg) där det OT> kommer upp bild/text information av olika slag OT> utsänt av den sändande stationen. Du menar... TV? :-) OT> Angående internet är idag problemet att terminalerna, Bl.a. Oracle och Sun håller redan på att bygga såna. --- NiKom 1.60megaalfa6 * Origin: Pixel, Lapplands Väsby (2:201/128.0) Slut på text 374 av Rickard Olsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 378 1996-08-15 18:41 24 rader av Mikael Lindberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 365 av Ove Tedenstig Ärende : Internet-terminal -------------------------- Ove Tedenstig skrev i ett brev till All: OT> Angående internet är idag problemet att terminalerna, OT> som ofta är en dator, är alldeles för dyrbara OT> 15000-30000 kronor. Detta gör att antalet användare OT> som kan nås via detta media begränsas, framför allt OT> av reklammarknaden som önskar nå så många "vanliga OT> konsumenter" som möjligt. Här borde enklare och OT> billigare terminaler utvecklas, kanske utan hårddisk OT> och avskalad på en mängd onödigheter. max 3000 kr OT> är ett önskemål. Visst är det lustigt Ove.. :-) Men precis sådana maskiner är ute på mässorna just nu. De innehåller ett modem, en platt skärm, och en telefonlur, tangenter, ett Netscapeliknande program i ROM. Och ett litet RAM-minne på ca 256 kb. Enligt pressen förväntas de blir storsäljare till kontor, etc. Och visst vore det en rolig grej? :-) /// Micke --- * Origin: SomeWare BBS, Hedesunda, tel 0291-10992 v34 (2:205/224) Slut på text 378 av Mikael Lindberg

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 382 1996-08-15 22:41 10 rader av Pelle Gustafson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 365 av Ove Tedenstig Ärende : Visuell radio ---------------------- OT> Visuell radio är något som borde utvecklas lite mera. Det innebär att OT> man sänder text eller stillbilder krypterat tillsammans med den normala Varför stillbilder? Rörliga bilder vettja. Och så skulle man kunna koppla någon slags bandspelare till hela middevitten och kunna spela in och spela upp. Och kanske man kunde starta affärer som hyr ut redan färdiginspelade filmer så att man inte behöver gå på bio. Vad ska vi kalla apparaten då? Vad sägs om "TeleVision"? Kunde förkortas "TV". --- PPoint 1.90 * Origin: Wilco Bit Confusion (2:200/111.7) Slut på text 382 av Pelle Gustafson Kommentar i text 403 av Ove Tedenstig <0> Kommentar i text 404 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 403 1996-08-18 09:59 14 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 382 av Pelle Gustafson Ärende : Visuell radio ---------------------- Angående visuell radio. Jag tyckte nog Du var lite ironisk i överkant. Tanken är naturligtvis inte att ersätta "TV" utan endast att kunna förmedla enkel bild/text info via en vanlig radiomottagare, obs inte enbart på FM bandet utan även på andra band såsom kortvåg exempelvis. SKulle väl vara kul att kunna sitta och ratta på kortvåg och även få in bildinfo om stationen i fråga eller annan intressant information som stationen ifråga tycker är värt att sända. Betänk att radio trots allt är ett mera lättillgängligt medium än TV, som kräver stora antennanläggningar, satelliter mm. --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 403 av Ove Tedenstig Kommentar i text 425 av Pelle Gustafson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 425 1996-08-20 18:06 7 rader av Pelle Gustafson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 403 av Ove Tedenstig Ärende : Visuell radio ---------------------- OT> Angående visuell radio. Jag tyckte nog Du var lite OT> ironisk i överkant. Tanken är naturligtvis inte att Oj. Jag ber om ursäkt. Jag trodde det var du som drev med oss när du kom med en bunte förslag på makalösa uppfinningar. Som redan finns sedan några år tillbaka. Jag missuppfattade dig. Sorry. --- PPoint 1.90 * Origin: Wilco Bit Confusion (2:200/111.7) Slut på text 425 av Pelle Gustafson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 404 1996-08-18 11:23 17 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 382 av Pelle Gustafson Ärende : Visuell radio ---------------------- Hej Pelle : En TV-signal kräver ca 5 Mhz bandbredd för god kvalitet. Skall Du sända via kortvåg exempelvis finns inte den bandbredden, speciellt eftersom det mesta av utrymmet skall användas för tal och musik. Det blir bara bråkdelar av utrymme kvar för bildinformationen, så det är nog stillbilder det är frågan om, där informationen samlas upp i mottagaren under en längre tid. I en vanlig TV-signal finns det ett utrymme mellan bildväxlingarna som man idag utnyttjar för Text-TV. Något sådant utrymme finns inte naturligt reserverat i radiosändningar, men det kanke går att pressa in det på något annat sätt. Min tanke är anturligtvis att använda detta medium även för långdistanta sändningar på kortvåg, mellanvåg och långvåg (AM-modulerade sändningar). --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 404 av Ove Tedenstig

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 433 1996-08-22 21:15 14 rader av Joakim Odermalm Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 365 av Ove Tedenstig Ärende : Visuell radio ---------------------- OT> konsumenter" som möjligt. Här borde enklare och OT> billigare terminaler utvecklas, kanske utan hårddisk OT> och avskalad på en mängd onödigheter. max 3000 kr OT> är ett önskemål. Detta är väl i stort sett redan uppnått? Varför skulle man behöva en high-end-maskin? En DX2/66/8/500 med 14"-skärm kostar inte mycket, om alls, mer än de 3000 kr som du nämner. Den är dock förstås inte bärbar, men prisutvecklingen i datorvärlden kan få den mest cyniske konsument att le... (: Dessutom finns det väl andra problem med portabla "surfmaskiner"? Jag menar GSM -> 9600 gör väl ingen glad? / J --- FMail 0.96â * Origin: Government denies knowledge (2:200/707.22) Slut på text 433 av Joakim Odermalm Kommentar i text 445 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 445 1996-08-23 21:25 19 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 433 av Joakim Odermalm Ärende : Visuell radio ---------------------- JO> OT> konsumenter" som möjligt. Här borde enklare och JO> OT> billigare terminaler utvecklas, kanske utan hårddisk JO> OT> och avskalad på en mängd onödigheter. max 3000 kr JO> OT> är ett önskemål. JO> Detta är väl i stort sett redan uppnått? Varför skulle man behöva en JO> high-end-maskin? En DX2/66/8/500 med 14"-skärm kostar inte mycket, om all JO> mer än de 3000 kr som du nämner. JO> Den är dock förstås inte bärbar, men prisutvecklingen i datorvärlden ka Jag betalade 2500 för en notebook 386sx25, och funderar på en 486sx33, den senare är dock begagnad. Helt klart är att man kan plocka ihop en "smart terminal" rätt billigt, frågan är on någon tillverkare _vill_ göra det...? * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 445 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 377 1996-08-15 16:45 30 rader av Urban Larsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text av Ove Tedenstig Ärende : Visuell radio ---------------------- OT> Visuell radio är något som borde utvecklas lite mera. OT> Det innebär att man sänder text eller stillbilder OT> krypterat tillsammans med den normala sändningen. Det verkar vara en trevlig funktion. Problemet blir nog att ingen orkar producera texten och bilderna utan att få ordentligt betalt. Titta t.ex. på RDS som har kapacitet att skicka mycket information till lyssnaren. Men istället för att informera om artist, skivtitel m.m. så blir det alltid det vanliga POP, VARIED och vad det nu är, även fast det sänds ett nyhetsinslag. EN gång såg jag ett GOD JUL ÖNSKAR RADIO CITY men det är väl det enda också. Radiostationerna orkar inte lägga ned tid på sånt här. OT> Angående internet.... OT> Här borde enklare och billigare terminaler utvecklas, OT> kanske utan hårddisk och avskalad på en mängd onödigheter. Tror nog att en vanlig PC, som också kan användas till mycket annat bl.a. köra de programvaror man hämtar på Internet, är bäst med tanke på att det behövs rätt mycket megabytes för cache så att man kan kolla på sidor när man loggat av och för att hämta tidigare inläst data direkt från hårddisken utan att behöva vänta på den slöa internetkopplingen. Den kostnadsbesparingen som blir att ta bort hårddisk m.m. förloras till viss del av den dyrare uppkopplingstiden. Och de websökare m.m. man anvvänder uppdateras ju ständigt så det blir struligt att byta prom o.dyl. En bra PC för Internet kostar nog inte mer än 6000:- Ubbe. --- Blue Wave/Max v2.12 [NR] * Origin: Tankbaren, 9 lines - 18 Gigabyte (2:201/209) Slut på text 377 av Urban Larsson Kommentar i text 392 av Robert Fransson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 392 1996-08-16 14:49 6 rader av Robert Fransson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 377 av Urban Larsson Ärende : Visuell radio ---------------------- > Titta t.ex. på RDS som har kapacitet att skicka mycket information till > lyssnaren. Det finns i alla fall en radiokanal som skickar ut namn på låten, men jag kommer inte ihåg vilken det var. P2 skickar ut namnet på programmet. --- FleetStreet 1.13 NR * Origin: (2:204/460.5) Slut på text 392 av Robert Fransson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 388 1996-08-17 05:51 9 rader av Christer Tjernqvist Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text av Moderatorn Ärende : Hejsan.. ----------------- Hej Moderatorn! Hoppas allt är lugnt! :) Skulle du kunna skicka mig reglerna för detta möte? Det är nämligen som så att jag är _väldigt_ ny här, och jag vill läsa igenom reglerna innan jag "sätter" igång... Ha det bra Du, Moderatorn, vi höres, skrives, och (ev) synes. //Christer --- Terminate 4.00 * Origin: Trust the truth, noone is out there! (2:205/603.85) Slut på text 388 av Christer Tjernqvist

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 398 1996-08-18 21:30 28 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Kylning av bilar ------------------------- Bil och sommar, det är härligt. Men tyvärr, alltför varmt ! En billig och bra kylanläggning till alla bilar önskas. Kunde man inte använda solenergin själv till en kylanläggning ? Solfångare på taket blir el som driver elektriska kylkroppar ? När man lämnar bilen på parkeringen på sommaren, är det främst instålningen via fönster som genererar värme. Fönsterglas som kan ställas om så att instrålning förhindras ? (Vet att det finns glas som auutomatiskt ändrar färg vid ändrade ljusförhållanden !) Varför används inte detta glas till bilar ? Två glasskivor monteras något rörliga i relation till varandra. En vätska placeras mellan skivorna, en vätska som inte är transparent. Man pressar ihop glasskivorna med en yttre kraft, och simsallabim flödar vätskan ut och täcker hela innerytan på glasskivorna. Om vätskan är kvicksilver (farligt ?) kan man även erhålla en helt reflekterande, speglande yta som inte släpper igenom ljus alls in till bilen. Kan en sådan fönsterruta användas istället för rullgardin och persienn ? --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 398 av Ove Tedenstig Kommentar i text 405 av Magnus P Johansson <0> Kommentar i text 412 av Stefan Enberg <0> Kommentar i text 431 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 405 1996-08-19 18:09 34 rader av Magnus P Johansson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 398 av Ove Tedenstig Ärende : Kylning av bilar ------------------------- OT> Fönsterglas som kan ställas om så att instrålning förhindras? Vore väldigt trevligt. Såg jag f.ö. något om på nåt TV-program för ett antal år sedan, det provades tydligen på nån bilmodell. OT> (Vet att det finns glas som auutomatiskt ändrar färg OT> vid ändrade ljusförhållanden !) Varför används inte detta OT> glas till bilar ? Kanske för att man vill kunna se ut genom rutorna när man kör? :) OT> Två glasskivor monteras något rörliga i relation till OT> varandra. En vätska placeras mellan skivorna, Låter som en onödigt dyr och sårbar konstruktion, En liknande men enklare konstruktion vore väl att använda polariserat glas, där rutan är uppdelad i olika segment (kanske en halv centimeter breda) där varannan släpper igenom ljus med vågrät polaritet och varannan lodrät, så skulle man genom att förskjuta rutorna lite i sidled justera hur mycket ljus som släpps in. Dessutom behövs ingen vätska som lätt flyter iväg e d. OT> Om vätskan är kvicksilver (farligt ?) Aj, tänk vad ett stenskott skulle göra... Fast, man kanske skulle utnyttja andra sorters glas isf. Är det inte nån sorts glas med en massa barium (?) i som är praktiskt taget okrossbart? OT> kan man även erhålla en helt reflekterande, speglande yta som OT> inte släpper igenom ljus alls in till bilen. Jo, som sagt, vid parkering skulle det vara väldigt bra. Bara mekanismen inte strejkar så att man inte ser något när man kör... /MpJ --- GEcho 1.00 * Origin: (2:203/119.25) Slut på text 405 av Magnus P Johansson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 412 1996-08-20 03:56 10 rader av Stefan Enberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 398 av Ove Tedenstig Ärende : Kylning av bilar ------------------------- OT> som inte är transparent. Man pressar ihop glasskivorna med OT> en yttre kraft, och simsallabim flödar vätskan ut och OT> täcker hela innerytan på glasskivorna. Om vätskan är OT> kvicksilver (farligt ?) kan man även erhålla en helt Vad skulle hända vid en eventuell krock med kvicksilver som vätska? Ingen höjdare tror jag. /Stefan --- * Origin: Cimbrer BBS [OS/2] - Mockfjärd +46-241-20822 (2:205/342) Slut på text 412 av Stefan Enberg Kommentar i text 429 av Mikael Lindberg <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 429 1996-08-21 09:08 9 rader av Mikael Lindberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 412 av Stefan Enberg Ärende : Kylning av bilar ------------------------- SE> Vad skulle hända vid en eventuell krock med kvicksilver som SE> vätska? Ingen höjdare tror jag. Direkt miljöförstöring helt enkelt. :-( 0.5 gram kvicksilver kan förstöra livet i en medelstor sjö. /// Micke. --- Maximus/2 3.01 * Origin: SomeWare BBS 0291-10992 V34+ (2:205/224) Slut på text 429 av Mikael Lindberg

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 431 1996-08-22 00:57 44 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 398 av Ove Tedenstig Ärende : Kylning av bilar ------------------------- OT> Bil och sommar, det är härligt. Men tyvärr, alltför OT> varmt ! En billig och bra kylanläggning till alla OT> bilar önskas. Kunde man inte använda solenergin själv till OT> en kylanläggning ? Solfångare på taket blir el som OT> driver elektriska kylkroppar ? Soldriven fläkt finns till båtar, har även sett en variant till bilar som dock var väl dyr. Bra på parkeringen om inte annat... OT> När man lämnar bilen på parkeringen på sommaren, är det OT> främst instålningen via fönster som genererar värme. OT> Fönsterglas som kan ställas om så att instrålning OT> förhindras ? (Vet att det finns glas som auutomatiskt OT> ändrar färg OT> vid ändrade ljusförhållanden !) Varför används inte detta OT> glas till bilar ? OT> Två glasskivor monteras något rörliga i relation till OT> varandra. En vätska placeras mellan skivorna, en vätska OT> som inte är transparent. Man pressar ihop glasskivorna med OT> en yttre kraft, och simsallabim flödar vätskan ut och OT> täcker hela innerytan på glasskivorna. Om vätskan är OT> kvicksilver (farligt ?) kan man även erhålla en helt OT> reflekterande, speglande yta som inte släpper igenom OT> ljus alls in till bilen. OT> Kan en sådan fönsterruta användas istället för rullgardin OT> och persienn ? Jag säjer bara...LCD. Det har tidigare diskuterats i detta möte, och med LCD kan man bilda valfritt mönster, släcka helt, randigt, rutigt... Dessutom kan man köra bakrutan som textdisplay, t.ex "F-ck you" varje gång man kör om en husvagn vars amatörförare vägrat släppa förbi en. ];-> (Eller, lämpligare, ett tack till den som släpper förbi en...) * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 431 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 399 1996-08-18 14:05 13 rader av Urban Larsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text av Thomas Tydal Ärende : Multi-TV ----------------- UL> Det som finns är en extra videoingång på TVn där man t.ex. UL> kan peta in videosignalen från en videospelare som man sen UL> kan visa tillsammans med mottagen bild. TT> Men är det inte så att de flesta videoapparater har en egen TT> TV-mottagare? Man kan väl spela in en kanal och titta på en annan? TT> Borde man inte då kunna se två kanaler samtidigt; En från videon TT> och från TV:n? Jajjemen, det fordras alltså en extra extern tvmottagare, i det här fallet en videoapparat, för att man ska se två kanaler i rutan. Har aldrig sett någon TV med två mottagardelar. Ubbe. --- Blue Wave v2.12 [NR] * Origin: Tankbaren, 9 lines - 18 Gigabyte (2:201/209) Slut på text 399 av Urban Larsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 402 1996-08-18 11:21 36 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Simultantolk --------------------- Tolk för turisten: Åker Du till främmande land vore det bra att i bagaget ha med sig en elektronisk simultantolk i form av en liten apparat att hålla i handen. Genom att tala enkla meningar i denna apparat, översätter apparaten till det främmande språket, och vise versa. Till att börja med behöver det inte vara så avancerat, kanske enstaka ord eller enkla meningar, men det kan säkert utvecklas med grammatisk korrigerande enhet så småningom. ELektroniska enheter för talanalys och talgenerering börjar titt som tätt nu dyka upp på marknaden, så tiden börjar bli mogen för dyliga ting. Ytterligare ett akut behov är att översätta textremsan i utländska TV-sändningar. Man kan tänka sig en exern enhet som man klämmer på rutan och som direkt läser texten optiskt,eller detekterar texten direkt i videosignalen. I det senare fallet är det ett interfaceproblem eftersom kanalväljaren sitter i TV'n. Om man sänder in videosignalen till TV'n via en dekoder går det dock att plocka signalen vid antenningången. Här är problemet någon enklare eftersom det gäller att göra en optisk läsare för teckenigenkänning , gå in i en ordlista och en grammatisk korrigator, för att på detta sätt få en någorlunda begriplig text ( som inte behöver vara absolut grammatiskt, språkligt korrekt, men dock begriplig). Det skall alltså kunna gå att följa dialogen i en fransk, tysk film exempelvis så mycket att man kan hänga med i handlingen (eller i ne nyhetssändning). --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 402 av Ove Tedenstig Kommentar i text 407 av Rickard Olsson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 407 1996-08-19 08:15 9 rader av Rickard Olsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 402 av Ove Tedenstig Ärende : Re: Simultantolk ------------------------- OT> Ytterligare ett akut behov är att översätta textremsan i OT> utländska TV-sändningar. Man kan tänka sig en exern enhet OT> som man klämmer på rutan och som direkt läser texten optiskt,eller OT> detekterar texten direkt i videosignalen. Utländska TV-sändningar har oftast ingen textremsa. Däremot kunde man låta texten alltid finnas på en bestämt Text-TV-sida för att underlätta för translatorerna. --- NiKom 1.60megaalfa6 * Origin: Pixel, Lapplands Väsby (2:201/128.0) Slut på text 407 av Rickard Olsson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 415 1996-08-20 22:57 98 rader av Michael Cronsten <1> Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Mötesregler. Meddelande från moderatorn! -------------------------------------------------- Nu är det dags att posta mötesreglerna i mötet, tänk gärna på att inte kommentera i onödan, mötet är främst för att skriva förslag på uppfinningar eller saker och ting som skulle behövas i dagens moderna samhälle. Diskussioner bör om möjligt undvikas om dom inte tillför något, om du har förslag på förbättringar på en uppfinning som någon föreslagit så är det helt okej, men mötet ska inte vara ett diskussionsmöte. Annars är allt väl i mötet... Här kommer nu mötesreglerna: Möte : Uppfinningar Tag : R20_UPPFINNINGAR Beskrivning : Förslag på uppfinningar/innovationer Moderator : Michael Cronsten Nod : 2:205/412 REGLER FÖR Uppfinningar (Freq 2:205/412 UPPFINNI.RUL) 960628 Mötets namn: ------------ Tagnamn: R20_UPPFINNINGAR Riktigt namn: Uppfinningar Distributionsform: ------------------ Mötet distribueras via svenska backbone. Det får spridas till alla noder och pointer i R20 (Sverige + Åland) dock ej såna som av någon anledning avstängts från mötet. Noder som tar hem detta möte ska även läsa mötet R20_INFO2, eftersom eventuella avstängningar kommer att meddelas där. Sysopar/noder som är avstängda från R20_INFO2 har ej rätt att ta del av R20_UPPFINNINGAR Mötets syfte ------------ Mötet är till för konkreta förslag på uppfinningar i mer eller mindre teknisk variation och komplexitet, som antingen är realiserbara med den kunskapsnivå som vi har uppnått hittills, eller såna som vi måste vänta med till tekniken hunnit ikapp. Försök att kommentera/diskutera så lite som möjligt, skriv hellre konkreta förslag på uppfinningar. Exempel på innovationer kan vara PR (Personal Radio), som bärs på örat och styrs med röstkommandon, och vilka funktioner som är lämpliga på en sån. Andra exempel kan vara framtidens bil, med batteridrift, automatisk navigering till resmålet, och så vidare. Uppträdande i R20_UPPFINNINGAR ------------------------------- Absolut inga personliga påhopp är tillåtna. Använd ditt eget namn. Mötet omfattas av dom svenska standardreglerna för echomail. Språk ----- Svenska, dock får engelska användas när det är motiverat. Teckenuppsättning: ------------------ I mötet skall den teckenuppsättning som brukar kallas för PC-8 (codepage 437) dvs IBM PC standard, användas. ISO-Latin (Amiga, Windows m fl) samt MAC:ens tecken-uppsättning är inte tillåtna då dessa är helt eller delvis oläsliga för icke innehavare av respektive datortyp. Citatteknik ------------ Försök att undvika citat i möjligaste mån, diskussioner bör undvikas till förmån för konkreta förslag på uppfinningar/innovationer. Varningar --------- Deltagare som inte följer mötets regler tilldelas ett antal varningar. Följer inte deltagare reglerna efter dessa varningar avstängs deltagaren från mötet. Deltagare som inte följer mötets regler avstängs från mötet efter varning. I fråga om personangrepp kan deltagare stängas av med omdelbart varsel. Är deltagaren PointOp stängs hela pointen av. Är deltagaren sysop stängs hela noden av. SysOp på respektive FidoNet-nod ansvarar för alla inlägg skrivna från hans system. Varningar skickas per nätbrev till deltagaren och dennes sysop. Klagomål -------- Låt moderatorn moderera. Svara därför inte på otillåtna inlägg i mötet, även om det är frestande! Det är inte alltid som du ser resultatet i mötet, då moderatorn i första hand modererar via nätbrev. Har du synpunkter på detta? Sänd mig ett nätbrev på adress 2:205/412 Moderator --------- Michael Cronsten, 2:205/412, moderator (Text 415 (924628) av Michael Cronsten) (Personlig kommentar av Håkan Bruce <0>)

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 417 1996-08-20 22:52 24 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Flygande tefat ----------------------- Har en liten "galen ide", kanske för modellbyggare. Har någon gång funderat på att bygga ett "flygande tefat" bestående av två stora cirkulära rotorer eller fläktar där en motor i centrum av navet driver var sin fläkt, den ena medsols, den andra motsols. Motorns vridmoment kommer således att verka på var sin rotor och kommer därför att inte rotera med i rörelsen. Om rotorerna görs stora, kan man hålla låga varvtal men ändå få stor lyftkraft. Såg i ett TV-program från USA en man som jobbade med farkoster att liknande slag. Dock var dessa tefat försedda med högvarviga turbiner (4 stycken) och dessa var tvungna att balanseras mycket noga för att farkosten inte skulle gå över styr. Med den konstruktion jag föreslår är detta ingen problem. Stabilitet erhålles genom gyrokrafterna hos rotorerna. Fläktarna bygg givetvis in under galler så att ingen kan ta skada av dem. --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 417 av Ove Tedenstig Kommentar i text 421 av Dick W Augustsson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 421 1996-08-21 09:59 10 rader av Dick W Augustsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 417 av Ove Tedenstig Ärende : Flygande tefat ----------------------- OT> med högvarviga turbiner (4 stycken) och dessa var tvungna att OT> balanseras mycket noga för att farkosten inte skulle gå över OT> styr. OT> Med den konstruktion jag föreslår är detta ingen problem. OT> Stabilitet erhålles genom gyrokrafterna hos rotorerna. Du har fortfarande ett balansproblem. Vad händer om en vind tippar farkosten något? * Origin: Var jag är spelar ingen roll så länge här finns pizza (2:203/119.33) Slut på text 421 av Dick W Augustsson Kommentar i text 443 av Andreas Henriksson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 443 1996-08-23 01:09 18 rader av Andreas Henriksson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 421 av Dick W Augustsson Ärende : Flygande tefat ----------------------- Dick W Augustsson sade följande till Ove Tedenstig OT> med högvarviga turbiner (4 stycken) och dessa var tvungna att OT> balanseras mycket noga för att farkosten inte skulle gå över OT> styr. OT> Med den konstruktion jag föreslår är detta ingen problem. OT> Stabilitet erhålles genom gyrokrafterna hos rotorerna. DWA> Du har fortfarande ett balansproblem. Vad händer om en vind tippar DWA> farkosten något? Det borde väl kunnas konstruera en sensor som kan "balansera" farkosten så att om den på verkar av en kraft så kan den korrigera detta genom att öka på kraften i ngn av motorerna. Låter inte helt omöjligt iaf. ASh / Föreningen Mot MärkesDatorer --- Blue Wave/DOS v2.30 * Origin: úú-Ä=ð>PKaze BBS, 0580-128 41 * 33k6 bps<ð=Ä-úú (2:204/145) Slut på text 443 av Andreas Henriksson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 418 1996-08-20 23:04 14 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Tåg i flykt -------------------- För att slippa stoppa tågen vid varje station (typ pendeltåg i Stockholm) lägger man ett spår vid sidan om den ordinarie rälsen. Strax innan tåget kommer in till perrongen, startas ett annat tåg på sidospåret och accelereras upp till samma hastighet som det inkommande tåget. Passagerare som skall stiga av går över till det andra tåget i flykten och detta tåg stannar vid perrongen. Det ordinarie tåget fortsätter sin färd utan att stanna. På detta sätt kan tåget går med full hastighet hela vägen in till centrum utan stopp. Mycket tidsvinst. --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 418 av Ove Tedenstig Kommentar i text 422 av Dick W Augustsson <0> Kommentar i text 428 av Tom Hall <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 422 1996-08-21 10:01 8 rader av Dick W Augustsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 418 av Ove Tedenstig Ärende : Tåg i flykt -------------------- OT> stiga av går över till det andra tåget i flykten OT> och detta tåg stannar vid perrongen. Det ordinarie tåget OT> fortsätter sin färd utan att stanna. Jag har funderat på samma sak, men inte löst problemet med vad som händer då rullstolsbundna Agda på 85 jordsnurr inte hinner över till transitfarkosten innan dörrarna måste stängas för att den skall hinna bromsa in... * Origin: Plast, kisel och biodynamiskt odlade skärmkristaller (2:203/119.33) Slut på text 422 av Dick W Augustsson Kommentar i text 444 av Jonas Björklund <0> Kommentar i text 454 av Håkan Andersson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 444 1996-08-24 18:58 14 rader av Jonas Björklund Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 422 av Dick W Augustsson Ärende : Tåg i flykt -------------------- OT>> stiga av går över till det andra tåget i flykten OT>> och detta tåg stannar vid perrongen. Det ordinarie tåget OT>> fortsätter sin färd utan att stanna. DA> Jag har funderat på samma sak, men inte löst problemet med vad som DA> händer då rullstolsbundna Agda på 85 jordsnurr inte hinner över till DA> transitfarkosten innan dörrarna måste stängas för att den skall hinna DA> bromsa in... Sätta allt folk på ett rullband som rullar in? Kanske med stängsel m.m. så ingen trillar av. /Jonas --- GoldED/2 3.00.Alpha1+ * Origin: =í= InsideOut * +46-346-59245 * V.EVERYTHING =í= (2:203/809) Slut på text 444 av Jonas Björklund

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 428 1996-08-21 11:19 18 rader av Tom Hall Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 418 av Ove Tedenstig Ärende : Tåg i flykt -------------------- OT> För att slippa stoppa tågen vid varje station OT> (typ pendeltåg i Stockholm) lägger man ett spår vid OT> sidan om den ordinarie rälsen. Strax innan tåget OT> kommer in till perrongen, startas ett annat tåg på OT> sidospåret och accelereras upp till samma hastighet OT> som det inkommande tåget. Passagerare som skall OT> stiga av går över till det andra tåget i flykten OT> och detta tåg stannar vid perrongen. Det ordinarie OT> tåget fortsätter sin färd utan att stanna. Eller varför inte modulära tåg. En liten modul befinner sig på varje station. Man packar in alla påstigande i denna modul och sedan accelereras den upp till tågets hatighet. Tåget kommer och kör ikapp på samma spår. Modulerna hakas samman och folket kan ta ta plats i sina säten eller dyl. Avstigning sker på liknande vis, en modul sist i tåget fylls med de avstigande och bromsas sedan upp och stannar på stationen. Denna kan sedan användas för nästa påstigning. /T * Origin: (2:203/151) Slut på text 428 av Tom Hall

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 454 1996-08-28 23:43 12 rader av Håkan Andersson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 422 av Dick W Augustsson Ärende : Tåg i flykt -------------------- Hej Dick! OT> stiga av går över till det andra tåget i flykten DWA> Agda på 85 jordsnurr inte hinner över till transitfarkosten innan DWA> dörrarna måste stängas för att den skall hinna bromsa in... Man får väl köra med det som gäller i högre grad i djurens värld, att de starka och friska överlever. //Håkan --- * Origin: HUB South * Stockholm (2:201/600) Slut på text 454 av Håkan Andersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 426 1996-08-21 13:25 29 rader av Urban Larsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text av Thomas Green Ärende : Radar-spegel --------------------- OT> Tanken med radarspegeln var att undvika olyckor vid filbyte. TG> Just därför ska man virda på huvudet och kolla över TG> axeln att det är klart innan man påbörjar filbytet. TG> Man måste varnas innan filbytet påbörjas - TG> typ en AND-grind med körriktningsvisaren. Jag skulle tro att de personer som inte vrider på huvudet också har den olaten att fälla ut pilen när handen går förbi spaken när ratten vrids för filbyte, eller inte alls använder pilen. Om man kör i Stockholmstrafiken så märker man att när en bil börjar sakta ned i filen bredvid och föraren skruvar sig oroligt i sätet så är det dags för filbyte. Om man då skapar en lucka så kommer bilen blixtsnabbt över i ens egen fil samtidigt som blinkers pliktskyldigast slås på när bilen är halvvägs mellan filerna. Det verkar vara en allmän uppfattning att blinkers används för att signalera att bilen svänger...NU! Det lär man nog märka av iaf. Blinkers används för att uppmärksamma övriga trafikanter på att man senare vill svänga eller göra filbyte och att man då ska ha en chans att hjälpa till med t.ex. att lämna en lucka. En bra "uppfinning" vore obligatoriska körskoleprov vart 5:e år för uppfräschning av kunskaperna och inlärning av nya regler i trafiken, som ju alltid kommer och kanske inte alla uppmärksammar, men framförallt att man blir påmind om olater man vant sig vid efter några års bilkörning. Ubbe. --- Blue Wave v2.12 [NR] * Origin: Tankbaren, 9 lines - 18 Gigabyte (2:201/209) Slut på text 426 av Urban Larsson Kommentar i text 427 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 427 1996-08-21 22:21 10 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 426 av Urban Larsson Ärende : Radar-spegel --------------------- Visst, utbildning är den bästa medicinen för olämpliga bilförare. Men som Du vet är ingen av oss perfekt, även den bäste gör ibland fel. Den s.k. mänskliga faktorn drabbar oss alla. Det är då teknik är bra, som räddar den slarvige ur en svår situation. Teknik skall vara människans hjälpmedel och inte dess stjälpmedel. --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 427 av Ove Tedenstig

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 435 1996-08-22 20:15 19 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : E-MAIL --------------- EMAIL är bra för att kommunicera mellan datorer och människor. Men ett problem finns som jag tycker är irriterande. Det är att folk stundtals inte läser E-MAILEN eftersom det kan gå tider innan man loggar på sin dator. Önskas: en RÖD LAMPA som lyser vid datorn så fort ett oläst mail har inkommit. Detta skall kunna ske oberoende av om datorn är påslagen eller ej, dvs i princip kan endast detta lösas, som jag förstår, genom att ha en lyssnare kontinuerligt inkopplas i dator-anslutnings-sladden. Alltså, en liten dosa i datorn dataanslutning som larmar då EMAIL har kommit in och som inte har kvitterat. --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 435 av Ove Tedenstig Kommentar i text 446 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 446 1996-08-23 21:26 21 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 435 av Ove Tedenstig Ärende : E-Mail --------------- OT> EMAIL är bra för att kommunicera mellan datorer och OT> människor. Men ett problem finns som jag tycker är OT> irriterande. Det är att folk stundtals inte läser OT> E-MAILEN eftersom det kan gå tider innan man loggar OT> på sin dator. OT> Önskas: en RÖD LAMPA som lyser vid datorn så fort OT> ett oläst mail har inkommit. Detta skall kunna ske OT> oberoende av om datorn är påslagen eller ej, dvs OT> i princip kan endast detta lösas, som jag förstår, OT> genom att ha en lyssnare kontinuerligt inkopplas i OT> dator-anslutnings-sladden. Den dag alla har fast uppkoppling blir det en baggis... I dagsläget får man väl be providern att ringa upp en så fort man får mail... ;-) * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 446 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 439 1996-08-23 14:14 25 rader av Christer Tjernqvist Mottagare : Uppfinningar! Ärende : "Automatisk" bil... ---------------------------- Hej Alla! Hoppas allt är lugnt! :) Tjenare! Jag är rätt ny här i arean, och läste reglerna, och där det stod något om automatiska bilar eller något liknande, och fick en id‚.. Detta sker inte ofta skall ni veta!! :) Om man kunde "plugga in" en dator i bilen, som sköter allt körande, typ en PLC dator av något slag, och kopplar en kamera och en avståndsmätare... Så här har jag tänkt det hela... Man installerar en dator i en bil, "installerar" kartor över staden som mest skall "användas" (naturligtvis kan man köpa över alla städer!), installerar en PLC dator till broms, gas och styrsystem. Kopplar in en kamera och en elektrisk avståndsmätare till PLC daton. Man skriver in adressen dit man vill fara, och datorn räknar ut den snabbaste vägen, (punkt A till punkt B ni vet...). Sedan startar färden automatiskt, kameran kan se trafikljusen, rött - gult - grönt, och avståndsmätaren känner av när man kommer för nära typ en annan bil. Kameran kan också se om det är något hinder på vägen, och då sakta in... Detta var bara något som slog mig helt bara appropå... Inget jag tänkt på länge. Men detta kan säkert förbättras avsevärt, och jag tar gärna emot "förslag" och "förbättringar"... Du, Alla, vi höres, skrives, och (ev) synes. //Christer --- Terminate 4.00 * Origin: Trust the truth, noone is out there! (2:205/603.85) Slut på text 439 av Christer Tjernqvist Kommentar i text 452 av Mikael Lindberg <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 452 1996-08-25 08:36 38 rader av Mikael Lindberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 439 av Christer Tjernqvist Ärende : "Automatisk" bil... ---------------------------- Christer Tjernqvist skrev i ett brev till Alla Technofreak: CT> Tjenare! Jag är rätt ny här i arean, och läste reglerna, och CT> där det stod något om automatiska bilar eller något CT> liknande, och fick en id‚.. Detta sker inte ofta skall ni CT> veta!! :) :) CT> Om man kunde "plugga in" en dator i bilen, som sköter allt CT> körande, typ en PLC dator av något slag, och kopplar en CT> kamera och en avståndsmätare... Så här har jag tänkt det CT> hela... En sådan bil har Mercedes byggt. Den har 12 (tolv!) kameror, som kollar väggrenen, mötande trafik, bakomvarande trafik, hinder på vägen etc. Den innehar även en sådan vägkarta som du beskriver. Det finns tex. en sådan för Göteborg, om du vill ha det.. [Fin beskrivning bortklippt] CT> Detta var bara något som slog mig helt bara appropå... Inget CT> jag tänkt på länge. Men detta kan säkert förbättras CT> avsevärt, och jag tar gärna emot "förslag" och CT> "förbättringar"... Ja, visst vore det kul att kliva in i sin bil, och säga åt den att "Bil, kör till Danne i Gävle.", precis som i TimeCop och i andra SciFi filmer. Och det kommer säkerligen att bli så i framtiden. Små automat-taxibilar, som det bara är att kliva in i och åka iväg. Och sedan betalar man med sitt PersonalInformationAccountCard. /// Micke --- * Origin: SomeWare BBS, Hedesunda, tel 0291-10992 v34 (2:205/224) Slut på text 452 av Mikael Lindberg Kommentar i text 481 av Johnny Andersson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 481 1996-09-29 22:13 27 rader av Johnny Andersson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 452 av Mikael Lindberg Ärende : Re: Automatisk bil... ------------------------------ In a message of 25 Aug 96 Mikael Lindberg wrote to Christer Tjernqvist: CT>> körande, typ en PLC dator av något slag, och kopplar en CT>> kamera och en avståndsmätare... Så här har jag tänkt det CT>> hela... ML> En sådan bil har Mercedes byggt. ML> Den har 12 (tolv!) kameror, som kollar väggrenen, mötande trafik, ML> bakomvarande trafik, hinder på vägen etc. Häftigt! :) ML> att "Bil, kör till Danne i Gävle.", precis som i TimeCop och ML> i andra SciFi filmer. ML> Och det kommer säkerligen att bli så i framtiden. ML> Små automat-taxibilar, som det bara är att kliva in i och åka iväg. ML> Och sedan betalar man med sitt PersonalInformationAccountCard. Förhoppningsvis kommer det inte att bli så med hjälp av ovanstående teknik(Mercedesen). Om man ska ha automatiska bilar så finns det ju ingen anledning att, som nu, ha trafikljus, skyltar och grejer. Hela trafikmiljön är ju anpassa för att människor ska kunna köra sitt fordon, vilket medför komplikationer - olika bra förare osv... Isf skulle man anpassa allting efter datorerna, vilket skulle kunna innebära smalare vägar, mindre plåtskit längs kanterna, så gott som inga olyckor osv... --- Spot 1.3 Unregistered * Origin: (2:203/160.20) Slut på text 481 av Johnny Andersson Kommentar i text 482 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 482 1996-10-01 23:40 13 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 481 av Johnny Andersson Ärende : Re: Automatisk bil... ------------------------------ JA> Förhoppningsvis kommer det inte att bli så med hjälp av ovanstående JA> teknik(Mercedesen). Om man ska ha automatiska bilar så finns det ju JA> ingen anledning att, som nu, ha trafikljus, skyltar och grejer. Hela JA> trafikmiljön är ju anpassa för att människor ska kunna köra sitt fordon, JA> vilket medför komplikationer - olika bra förare osv... Isf skulle JA> man anpassa allting efter datorerna, vilket skulle kunna innebära smalare JA> vägar, mindre plåtskit längs kanterna, så gott som inga olyckor osv... GPF, säjer jag bara... ;-) * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 482 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 440 1996-08-23 11:46 32 rader av Pelle Gustafson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text av Ove Tedenstig Ärende : E-MAIL --------------- OT> irriterande. Det är att folk stundtals inte läser OT> E-MAILEN eftersom det kan gå tider innan man loggar OT> på sin dator. OT> Önskas: en RÖD LAMPA som lyser vid datorn så fort OT> ett oläst mail har inkommit. Detta skall kunna ske Men problemet är väl just det som du säger. Anledningen till att man inte läser sin post är att man inte är intresserad av mediet som sådant eller att man inte loggar på sin dator tillräckligt ofta. Och detta lär nog inte en röd lampa kunna ändra på. Mitt postprogram, på jobbet, poppar upp en liten ruta på skärmen när jag får post. Det hjälper dock lika lite som en röd lampa eftersom jag sitter vid datorn högst en eller två gånger dagligen. När jag jobbar iaf... Förresten påminner detta mig om en sketch jag så på TV för några år sedan. Problemet låg i att döva inte kunde höra när telefonen ringde. Lösningen var en hjälm med en helvmeters pinne framtill. Längst ut på pinnen, således femtio cm framför ansiktet, satt en lampa som blinkade irriterat när telefonen ringde. Man fick därefter se försökspersonen gå runt i sin lägenhet och göra sina dagliga göromål som att diska, städa, läsa tidningen etc. Det behöver knappast påpekas att pinne + lampa var ivägen vad han än försökte göra. Nåja. Plötsligt ringer telefonen. Lampan blinkar frenetiskt som den ska. Den döve lyfter på telefonluren, skriker "HALLÅ", varefter sketchen är slut. (Ni som inte fattar att den är extremt rolig kan skriva ett netmail för förklaring...:-)) Deta var en utvikning som jag hoppas ni ursäktar... --- PPoint 1.90 * Origin: Wilco Bit Confusion (2:200/111.7) Slut på text 440 av Pelle Gustafson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 449 1996-08-24 20:47 25 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : 3D TV -------------- Har funderat lite på det där med 3-D TV .Då inte med färgade galsögon utan möjligheten att kunna skapa en verklig "image" i rummet, så att man upplever en person eller föremål som verkligt. Många jobbar på detta, det vet jag. Sist var det en norrman som hade tagit ut patent, på vad vet jag inte. Några av mina funderingar är att använda sig av ett roterande medium som "target" för laserljus. En fläkt som snurrar med högt varv syns ju inte, blir "osynlig" genom sin rörelse. Om man tänker sig en sådan fläkt med vingar, inte liggande i ett plan utan fördelade även i djupled, kommer vingarna en efter en att skenbart förflytta sig i djupled när de snurrar. Om man nu har en laserkanon som är synkroniserad med fläktens rörelse kan man med rätt timing skapa en imange i z-planet, dvs en 3-D bild som svävar i rummet. Dvs en verklig 3D upplevelse (var snäll bespara mig anmärkningen om faran av att få fingrarna avklippta, den risken har jag redan tänkt på). --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 449 av Ove Tedenstig Kommentar i text 453 av Mikael Lindberg <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 453 1996-08-25 08:46 53 rader av Mikael Lindberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 449 av Ove Tedenstig Ärende : 3D TV -------------- Ove Tedenstig skrev i ett brev till All: OT> Har funderat lite på det där med 3-D TV .Då inte OT> med färgade galsögon utan möjligheten att kunna OT> skapa en verklig "image" i rummet, så att man OT> upplever en person eller föremål som verkligt. OT> Många jobbar på detta, det vet jag. Sist var det OT> en norrman som hade tagit ut patent, på vad vet OT> jag inte. I USA finns det en snubbe som gjort en sådan. Den består av en roterande dubbelspiral, med en laser uppefrån. Prototypen säljes av honom för 50.000:- styck. Flygledartornen är de primära köparna i nuläget. Detta pga att upplösningen på bilderna är låg just nu. Men bilderna är i färg.. OT> Några av mina funderingar är att använda sig av ett OT> roterande medium som "target" för laserljus. OT> En fläkt som snurrar med högt varv syns ju inte, OT> blir "osynlig" genom sin rörelse. Om man tänker sig OT> en sådan fläkt med vingar, inte liggande i ett plan OT> utan fördelade även i djupled, kommer vingarna en OT> efter en att skenbart förflytta sig i djupled när OT> de snurrar. Se där, samma id‚. Ni kanske borde prata med varandra? Det står i artikeln, att han har som mål att göraa denna cylidriska snurrande sak, all bli kubisk och utan rörliga delar. Då behövs det bättre sätt.. Är det någon som har en id‚? Det skulle bli en stor sak isåfall. OT> Om man nu har en laserkanon som är synkroniserad med OT> fläktens rörelse kan man med rätt timing skapa en OT> imange i z-planet, dvs en 3-D bild som svävar i rummet. OT> Dvs en verklig 3D upplevelse (var snäll bespara mig OT> anmärkningen om faran av att få fingrarna avklippta, den OT> risken har jag redan tänkt på). Den behöver inte snurra så fort. Så det är ingen större fara. 25 varv i minuten är tillräcklig i de flesta fall. Iaf om man kör med dubbelspiral-modellen. /// Micke --- * Origin: SomeWare BBS, Hedesunda, tel 0291-10992 v34 (2:205/224) Slut på text 453 av Mikael Lindberg

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 451 1996-08-24 11:32 4 rader av Alexander Ek Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text av Thomas Lindgren Ärende : java ------------- tja du har inget java eller c++ progg du vill sälja eller byta?? --- FMail/386 1.02 * Origin: Üþßþ Waterdeep BBS þßþÜ (+46 (0)123 20007) (2:204/717) Slut på text 451 av Alexander Ek

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 455 1996-08-29 18:29 16 rader av Kristian Adelsund Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Plustjänster --------------------- [id‚n snodd från nåt möte.. r20_datakomm?] ..en liten pryl som, när man modemar, visar en liten lampa när någon försöker ringa, alltså tar den vara på Samtal Väntar-signalerna, och filtrerar bort dom samtidigt så man slipper massa störningar i modemandet. Nackdelen är ju att personen som ringer inte hör upptagetton förrens efter ett tag, + att man inte har någon chans att "bryta in". Bygg en så köper jag den. (: (Inte till *vilket* pris som helst dock..) mvh ( kristian - föreningen mot löjliga föreningar/utplåna allt ) --- FMail 1.02 * Origin: WATERDEEP BBS 036-340836 * Fantasy,Sci-Fi & Occult! (2:204/534) Slut på text 455 av Kristian Adelsund Kommentar i text 456 av Michael Cronsten <1> Kommentar i text 458 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 456 1996-08-30 20:02 22 rader av Michael Cronsten <1> Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 455 av Kristian Adelsund Ärende : Minustjänster ---------------------- KA> ..en liten pryl som, när man modemar, visar en liten lampa när någon KA> försöker ringa, alltså tar den vara på Samtal Väntar-signalerna, och KA> filtrerar bort dom samtidigt så man slipper massa störningar i KA> modemandet. Tyvärr måste jag besvika dig (?), att modema samtdigt som man har Samtal väntar påslaget ger ofelbart skräptecken=störningar, plus att modemena kommer av sig så ordentligt att de kopplar ner. Det går heller inte att filtrera bort tonsignalerna, eftersom modemena använder samma frekvens, så med ett filter skulle det inte gå modema alls. Enda utvägen är att slå av Samtal väntar nä man ska modema och sen slå på det igen. Om man har flera tel.nummer så finns det en tjänst "Vidarekoppling vid upptaget" eller nåt sånt, som gör att när det är upptaget på det numret så kopplas samtalet vidare till ett annat tel.nr. Misstänker dock att det inte är helt gratis med den tjänsten (är ju i själva verket samma som att ha gruppnummer inbillar jag mig). Mvh Mi Cro (Text 456 (930126) av Michael Cronsten)

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 458 1996-08-30 23:21 13 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 455 av Kristian Adelsund Ärende : Plustjänster --------------------- KA> [id‚n snodd från nåt möte.. r20_datakomm?] KA> ..en liten pryl som, när man modemar, visar en liten lampa när någon KA> försöker ringa, alltså tar den vara på Samtal Väntar-signalerna, och KA> filtrerar bort dom samtidigt så man slipper massa störningar i modemandet. AXE-funktionen "Vidarekoppling vid upptaget", finns den? Mina bekanta har lärt sej att ringa till min Minicall ifall det är upptaget... ;-) * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 458 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 457 1996-08-28 22:50 19 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : RAKAPPARAT ------------------- Alla dessa batterier och ackar som måste bytas och kastas, ett växande miljöproblem för alla nya elektriska apparater som idag produceras. Hur mycket energi kräver en normal rakning ? Inte speciell mycket. Varför inte en "uppdragbar rakapparat" ungefär som man drog upp leksamsbilar en gång i tiden ? dvs med handkraft. Det går säkert att inrymma en mekanisk energilagring i en vanlig rakapparat som räcker för en rakning. Och om den stannar är det ju bara att dra upp på nytt....... Inga problem med dåliga ackar som måste bytas, och laddas med sladd till nätuttaget. Och på resa då batteriet tar slut... ... ja då är det bara att ta till handkraften som ju alltid finns till hands. Inte alls så tokigt ? --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 457 av Ove Tedenstig Kommentar i text 459 av Magnus Dill <0> Kommentar i text 460 av Kjell-Ove Martinsson <0> Kommentar i text 461 av Pontus Falk <0> Kommentar i text 462 av Mikael Lindberg <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 459 1996-08-31 13:03 25 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 457 av Ove Tedenstig Ärende : Rakapparat ------------------- OT> dvs med handkraft. Det går säkert att inrymma en mekanisk OT> energilagring i en vanlig rakapparat som räcker för OT> en rakning. Och om den stannar är det ju bara att dra OT> upp på nytt....... OT> Inga problem med dåliga ackar som måste bytas, och laddas OT> med sladd till nätuttaget. Och på resa då batteriet tar slut... OT> ... ja då är det bara att ta till handkraften som ju alltid OT> finns till hands. Den varianten blev ingen framgång, jag har sett annonser på den för ett antal år sedan... En liten historia kan jag iaf bidra med: När min far reste till Kongo runt 1960 så hade de japanska filmkamerorna med trippeloptik och batteridrift just slagit igenom, och många av FN-soldaterna hade köpt sådana. Min far hade istället köpt en Zeiss dubbel-8. Fördelen med den var att den var försedd med uppdragbar drivfjäder...enär marketenteriet praktiskt taget aldrig hade batterier på lager... ;-) * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 459 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 460 1996-08-31 10:20 14 rader av Kjell-Ove Martinsson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 457 av Ove Tedenstig Ärende : RAKAPPARAT ------------------- OT> Varför inte en "uppdragbar rakapparat" OT> ungefär som man drog upp leksamsbilar en gång i tiden ? OT> dvs med handkraft. Det går säkert att inrymma en mekanisk OT> energilagring i en vanlig rakapparat som räcker för OT> en rakning. Och om den stannar är det ju bara att dra OT> upp på nytt....... En bra id‚! Jag såg någonstans en liten radio som gick att dra upp på det här sättet. Nackdelen är väl att en stålfjäder blir rätt stor och tung. Men med moderna kompositmaterial kanske det går. --- PPoint 2.00 * Origin: Point Nybygget (2:204/451.10) Slut på text 460 av Kjell-Ove Martinsson Kommentar i text 463 av Magnus Dill <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 463 1996-09-01 20:40 20 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 460 av Kjell-Ove Martinsson Ärende : Rakapparat ------------------- KM> OT> Varför inte en "uppdragbar rakapparat" KM> OT> ungefär som man drog upp leksamsbilar en gång i tiden ? KM> OT> dvs med handkraft. Det går säkert att inrymma en mekanisk KM> OT> energilagring i en vanlig rakapparat som räcker för KM> OT> en rakning. Och om den stannar är det ju bara att dra KM> OT> upp på nytt....... KM> En bra id‚! Jag såg någonstans en liten radio som gick att dra upp på KM> det här sättet. Radion var antagligen försedd med en liten generator, som laddade upp en kondensator. Den lösningen är bra för apparater som kräver relativt liten effekt. Har själv funderat på att skaffa en dylik radio, bra att ha När Kriget Kommer... ;-) * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 463 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 461 1996-08-31 11:07 16 rader av Pontus Falk Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 457 av Ove Tedenstig Ärende : RAKAPPARAT ------------------- OT> Hur mycket energi kräver en normal rakning ? Inte OT> speciell mycket. Varför inte en "uppdragbar rakapparat" OT> ungefär som man drog upp leksamsbilar en gång i tiden ? OT> dvs med handkraft. Det går säkert att inrymma en mekanisk OT> energilagring i en vanlig rakapparat som räcker för OT> en rakning. Och om den stannar är det ju bara att dra OT> upp på nytt....... Denna typ av rakapparat har jag sett, minns dock inte var... Har du dessutom tänkt på hur ont det gör när rakapparaten lägger av mitt under rakningen? Prova med att, när du är lite småskäggig, stänga av din elektriska rakapparat medans den fortfarande är mot huden... känn hur mysigt det känns när skäggstråna kilar fast sig i rakhuvudet... /Pontus --- Maximus 3.01 * Origin: CetuSoft (2:201/112) Slut på text 461 av Pontus Falk

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 462 1996-08-31 09:24 16 rader av Mikael Lindberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 457 av Ove Tedenstig Ärende : RAKAPPARAT ------------------- Ove Tedenstig skrev i ett brev till All: OT> Alla dessa batterier och ackar som måste bytas och OT> kastas, ett växande miljöproblem för alla nya elektriska OT> apparater som idag produceras. OT> Hur mycket energi kräver en normal rakning ? Inte OT> speciell mycket. Varför inte en "uppdragbar rakapparat" Det finns sådana... De kostar ca 200:- Fast jag har bara sett dem i en enda postorderkatalog. Så de verkar inte ha blivit någon storsäljare. :) /// Micke --- * Origin: SomeWare BBS, Hedesunda, tel 0291-10992 v34 (2:205/224) Slut på text 462 av Mikael Lindberg

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 464 1996-09-06 17:01 4 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Uppfinningarnas tid ---------------------------- Uppfinningarnas tid är förbi..... Allt är uppfunnet, varför anstränga sig ? --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 464 av Ove Tedenstig Kommentar i text 465 av Magnus Dill <0> Kommentar i text 466 av Erik Kristiansson <0> Kommentar i text 475 av Hans Andersson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 465 1996-09-07 16:31 10 rader av Magnus Dill Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 464 av Ove Tedenstig Ärende : Uppfinningarnas tid ---------------------------- OT> Uppfinningarnas tid är förbi..... OT> Allt är uppfunnet, varför anstränga sig ? Har ett gäng gamla amerikanska tekniktidningar från 50-talet. Vissa av de nya uppfinningar som presenteras där är fortfarande "nya", t.ex så hittade jag en artikel om mikrovågsugnar redan 1956... ;-) * SLMR 2.1a * --- Maximus/2 3.01 * Origin: SoftSpeed (2:205/203) Slut på text 465 av Magnus Dill

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 466 1996-09-10 20:25 7 rader av Erik Kristiansson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 464 av Ove Tedenstig Ärende : Uppfinningarnas tid ---------------------------- -=> Quoting Ove Tedenstig to All <=- OT> Uppfinningarnas tid är förbi..... OT> Allt är uppfunnet, varför anstränga sig ? Hhehe, det sa dom i slutet på 1800-talet oxo. :) --- FMail 1.02 * Origin: WATERDEEP BBS 036-340836 * Fantasy,Sci-Fi & Occult! (2:204/534) Slut på text 466 av Erik Kristiansson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 475 1996-09-26 21:23 9 rader av Hans Andersson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 464 av Ove Tedenstig Ärende : Uppfinningarnas tid ---------------------------- OT> Uppfinningarnas tid är förbi..... OT> Allt är uppfunnet, varför anstränga sig ? Precis, de lärde ansåg i slutet på 1800-talet att allting som man kunde veta inom fysik/kemi/elteknik med mera var upptäckt. Så nu fanns det ingenting mer att göra! Sunda åsikter är ovanliga? --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 475 av Hans Andersson

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 467 1996-09-22 16:15 26 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Ärende : Järnvägar också... --------------------------- I etta möte har vatit stilltje en lång tid. Här lite bränsle för debatten: Varför ha asfalt på vägarna ? Det slits ned av trafiken och måste repareras för dyra pengar regelbundet. Mitt förslag är att lägga järnplåt på vägarna istället som limmas på asfalten inunder. Plåten kan vara ca 5-8 mm tjock. Rostbehandlad givetvis och kanske även försett med lite räffling för bättre väggrepp (detta kan man variera efter behov). I förlängningen av denna eminenta ide' kan man tänka sig att förse vägen med 3-delade plåtar, en i mitten, samt 1 på vardera sidan av vägen. Dessa plåtar kan sedan förses med långspännd el (50-60 volt) och driva elektriska bilar och dess motorer. Elupptaget från vägen kan ske via elektrisk ledande gummi i däcken (släpkontakter är väl inte så bra kantänka). Så, simsallabim har vi löst elbilens problem (givetvis finns kanske någon liten batteri- buffert i bilen i händelse man måste kunna köra ut utanför allfarvägarna eller kanske en liiten ynklig bensinmotor för sådana tillfällen). --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 467 av Ove Tedenstig Kommentar i text 468 av Magnus P Johansson <0> Kommentar i text 469 av Stefan Enberg <0> Kommentar i text 473 av Johan Rasten <1934> Kommentar i text 474 av Hans Andersson <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 468 1996-09-23 16:24 27 rader av Magnus P Johansson Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 467 av Ove Tedenstig Ärende : Järnvägar också... --------------------------- OT> Mitt förslag är att lägga järnplåt på vägarna istället OT> som limmas på asfalten inunder. Plåten kan vara ca 5-8 OT> mm tjock. Rostbehandlad givetvis och kanske även försett OT> med lite räffling för bättre väggrepp (detta kan man OT> variera efter behov). Du skulle få värdelöst väggrepp, även med räffling av plåten, dock skulle räfflorna slita mycket mer på däcken än vad vanlig asfalt gör. OT> Dessa plåtar kan sedan förses med långspännd el (50-60 volt) OT> och driva elektriska bilar och dess motorer. Problemet är att vem skulle isf inte dra ut en kabel från huset till vägen, transformera upp spänningen och hålla hela husets elektriska grunkor gratis? OT> simsallabim har vi löst elbilens problem (givetvis finns kanske OT> någon liten batteri- buffert i bilen i händelse man måste kunna OT> köra ut utanför allfarvägarna eller kanske en liiten ynklig OT> bensinmotor för sådana tillfällen). ...eller när en vanlig enkel vägkorsning kommer i ens väg... Och vad gör du när det blir varmt och plåtarna sväller? Eller marken sätter sig och det blir spänningar i plåtarna? För att inte tala om vem som ska finansiera kalaset. Även 5 mm på varenda vägbit skulle kosta förmögenheter. /MpJ --- GEcho 1.00 * Origin: (2:203/119.25) Slut på text 468 av Magnus P Johansson Kommentar i text 470 av Stefan Enberg <0> Kommentar i text 471 av Ove Tedenstig <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 470 1996-09-24 19:49 25 rader av Stefan Enberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 468 av Magnus P Johansson Ärende : Järnvägar också... --------------------------- Höjz Magnus MPJ> ...eller när en vanlig enkel vägkorsning kommer i ens väg... Då användet man strömreserven! MPJ> Och vad gör du när det blir varmt och plåtarna sväller? Eller marken MPJ> sätter sig MPJ> och det blir spänningar i plåtarna? För att inte tala om vem som ska MPJ> finansiera MPJ> kalaset. Även 5 mm på varenda vägbit skulle kosta förmögenheter. För att undvika att plåten utvidgar sig har man naturligtvis nån sorts klimatanläggning som man lägger under plåten. Den skulle kunna svalka ner plåten till normal temperatur. Enda nackdelen är väl dock att folk kommer att lägga sig på vägen för att svalka sig när det är varmt. Staten kan väl finansiera det. Och varför är du så negativ? Det är ju en ypperlig id‚. Och alla id‚er har brister innan man processat dom. /Stefan --- Terminate 4.00/Pro * Origin: Riktiga piloter använder solen som drivkraft. (2:205/342.6) Slut på text 470 av Stefan Enberg Kommentar i text 484 av Barnaby Rushton <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 484 1996-10-02 17:02 37 rader av Barnaby Rushton Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 470 av Stefan Enberg Ärende : Järnvägar också... --------------------------- SE> För att undvika att plåten utvidgar sig har man naturligtvis nån SE> sorts klimatanläggning som man lägger under plåten. Den skulle SE> Staten kan väl finansiera det. Hmm... Gamla inlägg jag svarar på iofs men jag vill ställa lite frågor: Slät plåt är förvisso bra när det inte är blöt - men när det är blöt så finnes ingen friktion alls nästan. Om vi tar mönstrat plåt, så är friktionen sämre vid torrt väglag, men aningens bättre vid blöta vägar - dock mångfald sämre än asfalt. Hur har ni tänkt er lösa detta med friktionen? egentligen? Vad händer när en bil voltar och sprutar ur sig bensin och glider på taket med gnistor överallt... Rätt farligt tänker jag mig... En värme/kylanläggning under vägen? Staten skall finansiera detta? Var skall den få pengarna till det? Tanken är väl att plåten skall minska reperationsbehovet - och därmed kostnaden för staten. Sedan vill du alltså höja kostnaden igen? All denna plåt??? Var hittar du det? Rostskydd? Enda som hjälper isf är rostfritt stål. Kostnad? Tyngd? El i vägarna - pluspol samt minuspol? Vad händer vid en omkörning? Gasa som satan, börja omkörning, så vipps! Strömen försvinner och bilens elsystem kortsluts omkörningen misslyckas. Varför inte isf minska kostnaderna genom att lägga kokhett tjära på vägarna, och lägga ett lager kross-sten i detta, så att stenytan slits. Vid regn ger den bra grepp då den inte är lika slät som asfalt. Sten slits mindre än asfalt - och förmodligen kostar det mindre. Detta fungerar sedan många år tillbaka - och enda nackdel är att däcken slits lite mer. /B * Origin: Computel, Gothenburg - +46-31-84 60 60 (2:203/213) Slut på text 484 av Barnaby Rushton Kommentar i text 486 av Stefan Enberg <0>

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 486 1996-10-03 18:31 39 rader av Stefan Enberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 484 av Barnaby Rushton Ärende : Järnvägar också... --------------------------- * Copied from: SAVEAREA Höjz Barnaby BR> Hur har ni tänkt er lösa detta med friktionen? egentligen? Vad händer när BR> en bil voltar och sprutar ur sig bensin och glider på taket med gnistor BR> överallt... Rätt farligt tänker jag mig... Det var lite det som var meningen med det här förslaget. Man använder INTE bensin utan el på ett smidigt sätt. BR> En värme/kylanläggning under vägen? Staten skall finansiera detta? Var BR> skall den få pengarna till det? Tanken är väl att plåten skall minska BR> reperationsbehovet - och därmed kostnaden för staten. Sedan vill du BR> alltså höja kostnaden igen? Värme kylanläggningen behöver inte bli nån kostnad. Man kan köra med solenergi. plåtarna kommer att bli varma. Då låter man värmevattnet som man använde under natten och då kallnade gå under plåten som kylvatten samtidigt som det värms upp på nytt. BR> All denna plåt??? Var hittar du det? Rostskydd? Enda som hjälper isf är BR> rostfritt stål. Kostnad? Tyngd? Tja det är ett jobb för för framtiden... BR> El i vägarna - pluspol samt minuspol? Vad händer vid en omkörning? Gasa BR> som satan, börja omkörning, så vipps! Strömen försvinner och bilens BR> elsystem kortsluts omkörningen misslyckas. Vid en omkörning kan man använda reservströmsaggregatet. /Stefan --- Terminate 4.00/Pro * Origin: Get High and stay high! (2:205/342.6) Slut på text 486 av Stefan Enberg

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 469 1996-09-23 22:56 42 rader av Stefan Enberg Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 467 av Ove Tedenstig Ärende : Järnvägar också... --------------------------- Höjz Ove OT> Varför ha asfalt på vägarna ? Det slits ned av trafiken OT> och måste repareras för dyra pengar regelbundet. OT> Mitt förslag är att lägga järnplåt på vägarna istället OT> som limmas på asfalten inunder. Plåten kan vara ca 5-8 OT> mm tjock. Rostbehandlad givetvis och kanske även försett OT> med lite räffling för bättre väggrepp (detta kan man OT> variera efter behov). Har du tänkt på hur mycket detta kommer att kosta? Och jag tror nog att plåten slits minst lika mycket. Och vilka påfrestningar det kommer att bli vid tjällossning. Vad händer med rostbehandlingen när plåten slitits ner några mm? Men snöröjningen skulle man ju kunna fixa lätt genom att lägga varmvattenledningar under plåten. Men det borde man ju kunna göra redan nu. OT> I förlängningen av denna eminenta ide' kan man tänka sig OT> att förse vägen med 3-delade plåtar, en i mitten, samt OT> 1 på vardera sidan av vägen. Dessa plåtar kan sedan förses OT> med långspännd el (50-60 volt) och driva elektriska OT> bilar och dess motorer. Elupptaget från vägen kan ske OT> via elektrisk ledande gummi i däcken (släpkontakter är OT> väl inte så bra kantänka). Så, simsallabim har vi löst OT> elbilens problem (givetvis finns kanske någon liten batteri- OT> buffert i bilen i händelse man måste kunna köra ut utanför OT> allfarvägarna eller kanske en liiten ynklig bensinmotor OT> för sådana tillfällen). Mycket superb id‚. Det skulle man ju kunna göra med asfalt också. Pluspol på höger sida och minuspol på vänster! Som reservström skulle man ju kunna ha en kondensator (om jag inte har sovit för mycket på elektroniken). Men med ledande gummi? Det lär väl vara rätt svårt att fixa om man inte gör gummit av gjutjärn eller koppar. Men ett sätt skulle ju vara att dra små trådar i däcken som får kontakt med underlaget. Ska vi ta patent? /Stefan --- Terminate 4.00/Pro * Origin: S T E F A N S E G N A P O I N T! (2:205/342.6) Slut på text 469 av Stefan Enberg

Läs föregående text Läs nästa text Lista textnummer

Text 471 1996-09-24 20:00 16 rader av Ove Tedenstig Mottagare : Uppfinningar! Kommentar till text 468 av Magnus P Johansson Ärende : Järnvägar också... --------------------------- Har Du tänkt på att statens järnvägar har kört på "järn" alltsedan järnvägens början. Tänk om de hade valt asfalt istället, hur skulle det blivit om det blivit varmt ? Att få upp friktionen på plåt är inte mera svårt än vad det är på asfalt genom lämplig behandling. Vem skall betala : ja vem tror du betalar dagens vägar ? jo dom som åker på vägarna genom bilskatt, skatt på bensinen mm. I första hand tänkte jag på större vägar, typ motorvägar, där meterkostnaden redan är relativt hög. Sträckan Stockholm, Uppsala exempelvis måste reparerar som det nu är var 3:e år där asfalten helt eller delvis måste läggas om. Kostar enorma pengar i underhåll. --- Maximus 3.01 * Origin: Tankbaren, 9 lines - 16 Gigabytes (2:201/209) Slut på text 471 av Ove Tedenstig Kommentar i text 472 av Magnus P Johansson <0> Kommentar i text 485 av Rickard Olsson <0>