OS2REXX   0/113
OS2USER-L   207
OS2   0/4785
OSDEBATE   0/18996
PASCAL   0/490
Möte R20_CHAT, 893 texter
 lista första sista föregående nästa
Text 383, 151 rader
Skriven 2000-03-29 08:04:13 av Ola Eriksson (2:205/624)
    Kommentar till text 360 av Håkan Andersson (2:201/600.0)
Ärende: Tosser, Alt-Shift, font, etc.
=====================================
Wednesday March 29 2000 03:22, you wrote to me:

 HA> Johan Billing har ju hjälpt dig med det problem som du "känt till i
 HA> över 10 år (på något annat ställe skriver du 20 år - letar vi noga så
 HA> hittar vi säkert talet 30 oxå någonstans:) )

Jag skaffade dator 1978, och gjorde de första försöken att göra ordlistor på
finska, ryska etc senare.Sedan har jag joxat på en del riktiga datorer. Vad
det gäller försök av den här typen i mailsammanhang så har jag provat det
efter att jag gick med på fidonet.Det är förklaringen till de olika försök jag
syftar på under olika tider.

1) Försök att läsa ickelatinska och svenska tecken tillsammans på EN dator

2) Samma försök i mailsammanhang.

 HA> " att det inte fungerar.
 HA> Om du var lite mer ödmjuk istället och frågade om det var någon som
 HA> kunde hjälpa dig istället för att påstå en massa saker så skulle det
 HA> nog finnas lite mer vilja att hjälpa till.

Ja ? Jag ber folk att upprepa mina försök, men de säger att mina försök är
trasiga och inte behöver upprepas. Det är ganska irriterande.Jag säger att jag
har kontaktat microsoft och frågat, och de säger att det går inte att läsa
andra tabeller än de som följer med installationen. När jag säger att de
svarat så till mig, så ber man mig att kontakata microsoft och ta reda
på saken.. ganska irriterande, men jag ska inte låta mig irriteras mer nu;
bollen är er; nu får ni själva försöka finna fast mark under fötterna i den
här diskussionen.

 HA> Du bör ju komma ihåg att
 HA> Fidonet är fullt av experter och många gånger har de på vissa områden
 HA> mer kunskap än vad de som ger sig ut för att kunna kan. Det är det som
 HA> är det charmiga med amatörnätverk, amatörradio och liknande
 HA> amtörintresseområden. Det är där du finner den verkliga kunskapen
 HA> vilken du borde ha större tilltro till.

Det är som du säger; problemet är bara gorilla metoderna när man inrapporterar
iaktagelser, och det allt annat än ödmjuka bemötandet. Tänk på att om ingen
inrapporterade iaktagelser, så skulle alla iaktagelser endast kunna fås genom
ett tiotal personer. Chansen att du eller björn felten skulle komma
i kontakt själva med problematik mellan latinska och ickelatinska tebeller
i praktiken torde vara obefintliga.

> [...]
 HA> hemma.
 HA> Jag ringde dit där jag köpte anläggningen och frågade vad jag kunde
 HA> göra och vad felet berodde på. En tekniker svarade att han visste
 HA> inte. Han visste inte ens vad det var för en maskin (maskinen är inte
 HA> gammal utan tvärt om högst ett år gammal). Och han hade inte ens en
 HA> manual till maskinen. Och det är dessa "tekniker", kunskapens män på
 HA> området, som servar/reparerar dessa maskiner. Skrämmande. Jag hoppas
 HA> verkligen att det inte var en person som var tekniker utan bara utgav
 HA> sig för att vara det. Det senare är lättare att leva med än det

Tänk om han dessutom sagt att han VET, utan att ta notis om de iaktagelser man
gjort ?

 HA> Om man frågar något i vår konsumbutik om någon vara så har vi kommit
 HA> på flera gånger av ett flertal av personalen att uttala sig om något
 HA> som de inte har den blekaste aning om. Man uttalar sig helt enkelt för
 HA> att inte tappa ansiktet eller något. Vad motiven kan vara är nog
 HA> individuellt.

Jag tycker att man ska stå öppen för mer kunskap.Det finns ett universum av
kunskap som är oupptäckt, skillnaden mellan en expert och en idiot inför
detta universum, är en fis i världsrymden.

En bekant som hade BBS bad mig komma hem till honom och kolla varför datorn
hade dött. Jag plockade upp den, och kikade på allt möjligt. Efter två timmar
av idiotiskt sökande upptäckte jag att nätkontakten satt inte i ordentligt..

 HA> Vad jag vill ha sagt är att tala med någon som man tror vet betyder
 HA> inte alltid att man får korrekt information. Folk uttalar sig gärna om
 HA> saker som de inte vet. En del rent av ljuger rätt ut i luften. Även
 HA> där kan man undra över motiven.

Man kan inte veta det man inte varit i kontakt med. Om du är experter på
kläder, kan du ändå inte säga vad jag har för färg på skjortan just nu.

> [...]
 HA> ärende till oss på posten inom den utsatta tiden så ringde vi berörda
 HA> myndighet och frågade vad som hade hänt? Jodå det var klart och det
 HA> hade postats dagen innan. En tid gick och inget brev kom. Vi ringde
 HA> upp igen och samma svar. Det pågick en tid tills vi ledsnade och
 HA> ringde då allra högsta ansvarig på myndigheten och fick då det hela
 HA> klart för oss att ärendet inte ens ännu var behandlat. Den person som
 HA> vi varit i kontakt med tidigare hade alltså ljugit! Hon fick veta av
 HA> oss! Hon jobbar inte kvar på den avdelningen längre kan jag meddela.

Folk behöver nödvändigtvis inte ljuga. Man utgår från de förutsättningar som
man av vana tycker är rimliga. Men en nyfaktor har tillkommit som man inte
räknade med..

 HA> Så ta all information du får av "experter" med en nypa salt.
 HA> Kolla upp och dubbelkolla på andra håll.

Jo. Problemet är att jag kan vara en iaktagare, men jag saknar de
förutsättningar experten har; jag kan inte ställa riktiga hypoteser, jag kan
bara försöka ställa hypoteser.

Exempel;

När en tosser läser ett brev vad jämför den då med för tabell ?

1) Läser den DOS tabellen ?

2) Läser den en tabell i rom ?

Jag gissar att den läser båda , men hur vet jag inte.

rom är modifierad med en svensk bios tror jag, det komplicerar saken.

Jag kan alltså ställa hypoteser om att konverteringen förvanskar tecken
skrivna under olika installationer, man jag kan inte ställa
kompetenta hypoteser om exakt VAR avvikelsen sker.Det har betydelse för att
kuna förstå hur tosserns behandling av brev fungerar, och i vilken grad den
påverkas av DOS begränsningar.Det vore bättre om vi på det sättet kunde
använda inrapporterade iaktagelser, och få hjälp med att få dem tolkade.

 HA> Det är sant det du säger. Att testa själv är ju det enda vettiga
 HA> sättet att komma till insikt och verifikation om vad som händer om man
 HA> gör på ett visst sätt. Om inte annat så lär man sig något av det.
 HA> Funkar det inte då så kan det bero på att:

 HA> 1. du har fått felaktig information.

 HA> 2. du har inte fått tillräcklig information om hur du skall göra.

 HA> 3. du gör fel.

Helt riktigt; det är faktiskt möjligt att jag kan göra fel även om jag
upprepar ett försök under tio år, att andra också misslyckas i försöken, och
när jag sedan ringer microsoft och frågar så får jag fel svar ( inte helt
ovanligt)

Men det stora felet är att när jag berättar om en trots allt ganska så
ingående studie åt andra så blir man bara avfärdad med "du har fel"; då borde
någon försöka upprepa dessa försök och göra dem rätt isf.

--- avos@telia.com
 * Origin: Kan man äga det fria ordet ?  (2:205/624)