R20_BEST_OF_FIDONET   13
R20_CHAT   0/893
R20_DEPP   0/3
R20_DEV   399
R20_ECHO2   1379
Möte R20_INTERNET, 12940 texter
 lista första sista föregående nästa
Text 337, 220 rader
Skriven 1998-04-23 07:49:11 av Peter Frank (2:200/134.42)
Ärende: R20_INTERNET.FAQ
========================
Hello All!

Några korrigeringar gjorda.. det verkar som om vi faktiskt har en annan
moderator än som nämndes.. (ehum). Lynx är också uppdaterad.

Kom med förslag (och svar;) och annat som ni vill ha med i FAQen..

  ÚÄÄÚÄÄ¿ÚÄÄ¿  Ofta Ställda Frågor i R20_INTERNET
  Ã  ÅÄÄÅÀÄÅÙ  Vänligen kommentera ej FAQ:en i mötet.
  ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
  Senaste revisionsdatum: 1998-04-23
  Ny fråga/svar markeras med *
  Ändringar sedan sist markeras med +

  Arkivnamn: INTERNET.FAQ
  Revision : 0.15

+ Moderator för R20_INTERNET är Per Lundberg <2:206/145>
  Regelfilen för mötet återfås genom att freqa INTERNET.RUL
  från RULEFIX <2:201/600>

  Postningsfrekvens: då och då..

  Kommentarer på eventuella felaktigheter är alltid välkomna iaf så
  länge de är konstruktiva.

> 0. INNEHÅLLSFÖRTECKNING

  0. Innehållsförteckning

* 1. Domännamn
    1.1        Hur registrerar jag ett amerikanskt domännamn
    1.1.1      Vad kostar det att få ett domännamn i USA
    1.2        Hur registrerar jag ett domännamn under .se
    1.2.1      Jag vill inte ha länsbokstav i mitt vackra domännamn
    1.2.2      Vad kostar det att få ett domännamn.se
    1.3        Hur registrerar jag ett domännamn under .pp.se
    1.3.1      Vad kostar det att få ett domännamn.pp.se
    1.4        Hur registrerar jag ett domännamn under .nu
    1.4.1      Vad kostar det att få ett domännamn.nu
    1.5        Hur registrerar jag ett domännamn under .tm
    1.5.1      Vad kostar det att få ett domännamn.tm

* 2. DNS - Domanin Name System
    2.1        Hur lägger jag upp mitt domännamn så andra kan nå det?

* 3. WEBBROWSER - x.1 = Vad, Var, Senaster version, Kostar.
    3.1        Internet Explorer
    3.2        Netscape Communicator
    3.3        Opera
    3.4        Lynx
    3.5        IBrowse

* 4. ???

* 5. ???

* 6. Källor och bidrag

> [...]

* 1.3     Hur registrerar jag ett domännamn under .pp.se

* 1.4     hur registrerar jag ett domännamn under .nu
  Information och registrering finns hos http://www.nunames.nu/
  Det finns även en Svensk återförsäljare som är godkänd av nunames,
  de återfinns på http://www.fl-net.se/nu/

* 1.4.1   Vad kostar det att få ett domännamn.nu
  Domännamn under .nu kostar US$25/år från NuNames.
  Från den Svenska återförsäljaren FL-Net kostar det 250Kr/år

Övrigt: Båda kan även ställa upp med bla Virtual Hosting, se resp hemsida för
aktuella priser.

* 1.5     Hur registrerar jag ett domännamn under .tm

> 2. DNS - Domanin Name System

* 2.1     Hur lägger jag upp mitt domännamn så andra kan nå det?

  Du behöver stöd från två DNS-servrar. Det kan vara en egen (om du har fast
  lina), din ISP:s (kostar antagligen pengar), eller en gratis-DNS (tex
  www.graniteganyon.com). Du behöver också en webbserver eller plats i en
  webbserver som är inställd för att serva en domän (ISP:er tar i regel extra
  betalt för detta).

  Vill du sätta upp andra tjänster (mail, ftp etc) så behöver du på motsvarande
  sätt servrar för det. Dessa servar kan stå varsomhelst i världen. Du behöver
  ingenting i det aktuella landet.

> 3. WEBBROWSER - x.1 = Vad, Var, Senaste version, Kostar, ca storlek hämta.
     Prova gärna http://www.browsers.com

* 3.1        Internet Explorer
             - Vad, Var, Senaste version, Kostar, ca storlek hämta.

a) Grafisk browser för PC Windows 3.1 (16bit); Win95, NT (32bit),
   Macintosh samt UNIX (Sun Solaris 2.5> )
b) http://www.microsoft.com/ie
c) v4.01 utom Macintosh som är i v4.0
d) Freeware
e) W95/NT; Browser only: 13MB, Standard: 16MB, Full: 25MB
   Mac; 14.3-17.7MB, Övriga äro okänt.

* 3.2        Netscape Communicator
             - Vad, Var, Senaste version, Kostar, ca storlek hämta.

a) Grafisk browser för PC Windows 3.1 (16bit); Win95, NT (32bit),
   Macintosh PPC 7.5 > resp 68K samt flertal UNIX varianter.
b) http://www.netscape.com
c) v4 (v4.05)
d) Freeware för privatpersoner och skolor. Noteras: Källkod fri!
e) W95/NT: 8.3MB, Win3.1 och Macintosh: 7.7, UNIX: 13.6-25MB.

Övrigt: Netscape Communications har låtit källkoden till Communicator 5.0
bli fritt - finns att hämta från:
ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla/source/
http://www.mozilla.org/download.html

Källkoden innehåller det mesta av det som fram tills idag tagits fram under
arbetet med att utveckla Communicator 5, inklusive nästa generation av
Navigator och Composer för såväl Windows som Macintosh och Unix. Källkod för
vissa av nyckelkomponenterna saknas dock, som SSL (pga USA:s exportrestrik-
tioner för kryptering) och den ursprungliga Java Virtual Machine (tredje-
partskod).

* 3.3        Opera
             - Vad, Var, Senaste version, Kostar, ca storlek hämta.

a) Grafisk browser för PC Windows 3.1 (16bit); Win95, NT (32bit),
b) http://opera.nta.no/
c) v3.20 final release
d) OPERA är Shareware, fritt att använda i 30 dagar
   Kostar US$35 att registrera det. 50% rabatt till studerande och skolor.
e) 1171921 bytes för att vara exakt (!)

* 3.4        Lynx
             - Vad, Var, Senaste version, Kostar.

+ a) Textbaserad browser för Win95/NT, VMS, UNIX, DOS via DJGPP.
     Finns även i v2.7.1 för OS/2 samt specialversion som heter Lynx/2.
     Likaså finns en portad Amiga-version som heter ALynx v1.29.
     Macintosh porten är i betateststadiet (version okänd).
+ b) http://lynx.browser.org
+ c) v2.8 är "originalet".
+ d) Freeware
+ e) ~527KB (W95/NT), övriga okända.

* 3.5        IBrowse
             - Vad, Var, Senaste version, Kostar.

a) Grafisk browser för Amiga
b) http://194.159.249.123/ibrowse/
c) v1.2 - kräver MUI 3.8 (MUI = Magic User Interface)
d) Kommersiellt/Shareware œ29.95
e) 390kb (demo)

Övrigt:
  Krav för IBrowse v1.2: 3MB ledigt minne, 4MB ledigt hårddiskutrymme,
Workbench 3.0 eller senare, TCP/IP stack (AmiTCP3/4, IN225, Miami,
Mlink eller TermiteTCP).

> 6. KÄLLOR OCH BIDRAG

* 6.1 Bidrag till FAQ:en

Anders Hultman <2:201/293>              2.1
Peter Frank <2:200/134.42>              1.4, 1.4.1, 3.1-3.5
Peter Karlsson <2:206/221>              Del av layout till faq'en.

* 6.2 Övriga källor

Kan även rekommendera en titt i R20_DATAKOMM.FAQ

* 6.3 Discalimer

  All information i denna FAQ ges utan några som helst garantier om deras
  riktighet. FAQ-sammanställaren kan inte hållas ansvarig för några skador
  som uppkommer vid tillämpandet av dessa informationer. Ej heller är den
  knuten till mötet annat än att underlätta för deltagarna att utveckla
  sina kunskaper istället för att behöva uppehålla sig till - just -
  ofta återkommande frågor.

  FAQ:en sammanställs, uppdateras och postas oregelbundet av Peter Frank på
  adress 2:200/134.42. Alla frågor och förslag angående FAQ:en SKA ställas i
  netmail till denna adress eller dennes emailadress pfrank@geocities.com.
  Tillägg och rättelser mottages tacksamt. Då jag också har ett social liv
  så har jag själv inte alltid tid att leta upp frågor med tillhörande svar,
  varför jag välkomnar tillägg på ofta återkommande frågor i R20_INTERNET.

//Peter Frank, Fidonet    2:200/134.42
               Internet   pfrank@geocities.com

--- GEcho 1.30+/VMS
 * Origin: Http://unicorn.base.org (2:200/134.42)