OS2REXX   0/113
OS2USER-L   207
OS2   0/4785
OSDEBATE   0/18996
PASCAL   0/490
Möte R20_CHAT, 893 texter
 lista första sista föregående nästa
Text 185, 206 rader
Skriven 1999-09-04 16:28:32 av Ola Eriksson (2:205/624)
Ärende: begrepp
===============
Jag hade i föregående inlägg använt begrepp som "romantiken" och "realismen"
för att åskådliggöra större trender, eller mindre paradigm i historien.
Orsaken är att jag helt enkelt saknar det ord som ligger mellan "trender"
(modebetonad företeelse som varar några månader), och paradigm som är större
historiska förändringar typ industrialismens intåg eller liknande.

Som sagt är det ett problem att hitta begrepp som kan användas för att
beskriva det man vill tala om. För det andra så måste de begreppen vara
neutrala. Jag har därför använt mig av begreppen som används inom litteraturen
för att beskriva litterära epoker.Iofs passar det på ett sätt; eftersom vår
verksamhet ju ändå HAR en anknytning till skrivandet, även om det är långsökt
att koppla detta till litteraturen.

De begrepp jag då syftat på är romantiken som perioder då innåtvändhet råder,
och realismen som perioder då utåtriktat verksamhet/sökande råder. Det är sas
kärnan i resonemanget.

Det är klart att jag hade kunnat göra resonemanget kort, och bara sagt att jag
syftade på innåtriktade och utåtriktade perioder i samhällsutvecklingen, men
jag hade isf ändå omedelbart fått frågan vad jag menade med det, och blivit
ombedd att definiera dessa svårdefinierade begrepp.

Jag försökt starta den här diskussionen i något forum här på fidonet för några
år sedan, men det stupade på att jag inte hade några användbara begrepp att
använda, då folk frågade vad jag menade. Syftet är alltså att sätta in fidonet
i ett *historiskt sammanhang*, så att man kan se vilken sorts trend det är,
och vart detta kan tänkas leda.

Som sagt så har jag definierat de perioder som varit innåtvända som:

* tiden före franska revolutionen, tiden efter franska revolutionen, tiden
föra mitten på förra seklet, tiden efter andra världskriget, och nutiden.

De tider som jag ansett varit utåtriktade har varit:

*  franska revolutionen, tiden omkring mitten på förra seklet , sekelskiftet
fram till slutet av andra väldskriget, slutet på sexitotalet fram till mitten
på 70-talet.

Om man tittar på utåtriktade trenderna  de sista decennierna så ser det ut så
här:
1960         1960       1970       1980       1990

                       vänsterrörelsen
               vietnamrörelsen     miljörörelsen
        hippierörelsen                    data-"rörelsen"
Mods-rörelsen

Om man tittar på innåtriktade trender så ser det ut så här:
  1980                     1990

                    juppies
         skinnskallar     hiphop
  punkrörelsen               hälsorörelse
                                       newage
                                           veganer

En tanke jag har med detta är att utopisterna avslutar alltid den innåtvända
epoken. Det är förståss inget "vetenskapligt" i detta,var och en kan värdera
olika trender efter sin måttstock. Jag ser främst efter om det handlar om
utåtriktad verksamhet eller innåtriktad.

Vad jag menar nu är att den här perioden av navelskådande är på väg mot sitt
slut. På vår kant så har vi sett hur diskussionskulturen har kulminerat vid
mitten av 90-talet, då fidonet var som störst, och nu går nedåt till
toalettklotternivå på ICQ:n.Mediet har alltså perverterats till det det
knappast från början varit tänkt att användas till.

Det går inte att göra något åt detta. Om man tänkte sig att vi agiterade för
fidonet på ICQ:n så erbjuder vi dem något som de inte behöver.

De kommunicerar med korta ord, och korta sammanhang. Struntpratar helt enkelt.
Naturligtvis kan nu någon protestera mot min beskrivning, men den ÄR rättvis!

En enkel jämförelse är när det dykt upp onlineskrivare i  exempelvis politix
religions eller filosofimötet. De har nollkoll på vad som skrivits, och vad de
skrivit, det är omöjligt att ha överblick på diskussionerna när man ligger
online. Dessutom har man inte tid att formulera sig, så det blir korta
sammanhang och korta meningar.

Det är just i en sådan miljö som chattarna verkar. Skillnaden är att de inte
*behöver* skriva offline, för att få mer tid att tänka igenom vad folk
verkligen sade, och vad de egentligen ska svara.

Inte heller diskuterar de sådana ämnen så att de har behov av att gå tillbaka
och kolla i backupen. Den här kategorin av folk kan vi helt enkelt inte värva
till fidonet.De diskuterar inte; de ägnar sig åt toalettklotter.

De som vi kan värva är de som ägnar sig åt diskussionskultur.I dagens samhälle
är det illa ställt med detta. Exempelvis de politiska partierna organiserar
bara 10% av de medlemmar de organiserade för 20 år sedan. Folks sociala
aktiviteter har gått nedåt verkar det som.

Men utvecklingen har alltid gått i vågor. Under slutet av den senaste
innåtvända perioden, så skrev Herbert Tingsten en bok som hette "ideologiernas
död". När boken äntligen kom ut i tryck så var det 1968...

De här tendenserna av innåtvändhet och utåtriktad verksamhet växlar, och jag
gissar att efter millennieskiftet så tar det fart på tankar och drömmar om vad
man vill göra i det nya samhället i den nya tiden. Folk kommer att söka upp
varandra för att DISKUTERA, inte bara idka toalettklotter på ICQ:n.

Då gäller det att fidonet har gjort sig av med sitt tröttsamma 80-tals stuk,
och visar att nätet inte är historia. De som idag talar om att 80-talet var
nätets storhetstid, uppfattas idag på 90-talet som bakåtsträvare, än värre i
nästa sekel, då de kommer att anses helt omöjliga.

                              Framtiden.

Hur kommer framtiden på vår kant att se ut ?

Tja, man kan ju gissa och önsketänka en del. Skulle vara intressant att få
bolla detta mot er, och få synpunkter på vad som kan vara troligt och vad som
är mindre troligt.

Jag hoppas förståss på en fast förbindelse i varje hem, och att i princip
alla har internet.Jag hoppas dessutom att vi ska betala en fast avgift för
telefonin och internet, som då är helt integrerade. Dessutom så hoppas jag på
att dessa fasta linor ska vara multilinor, så att man kan ta emot ett stort
antal samtida samtal. Isf kunde en vanlig bbs användas som chatter exempelvis,
eller att privattelefoni, och modemtrafik på in och utgående skulle
kunna flyta obehindrat. Tvfilmer kan hämtas på internet, och lagringsmedierna
har genomgått en revolution.

Ungefär den miljön anser jag att fidonet ska sikta mot att verka i, då ett
förväntat uppsving kommer för diskussionskulturen.

Då kan man ju förståss vänta sig att BBSerna ska vara anpassade för detta; med
html i BBSerna, och chatter som kan ta emot både internet-trafik och
fidonettrafik. Gatning mellan näten, och listservrar.ANSI-grafiken i
BBSerna anser jag ska förpassas till de sälla jaktmarkerna.

När folk på 2000-talet återigen börjar vara sociala och gilla diskussioner
istället för toalettklotter, så kommer de att vilja ha någon slags koll på
vilka diskussioner som förs, och själv kunna hålla egna forum. De kommer att
vilja lära sig av varandra att diskutera istället för att chatta.De kommer
att vilja kunna starta egna chatrum, och diskussionsforum, de kommer att vilja
ha backup, allt i realtid.De komemr att vilja ha tillgång till information och
fakta som underlag för de diskussioner de bedriver.

*De vill alltså ha en egen internetansluten fidonetbbs med andra ord* ! Om
fidonet-bbser inte finns då, så måste de återuppfinnas precis som
internet-chattern !

Detta om de diskussionslystna, som jag hoppas ska återkomma i början på nästa
sekel.Den andra gruppen är de tekniskt intresserade, som har gett upp när
flödet av de diskussionslystnas möten har minskat, och folk har gett sig iväg.

Den här gruppen kom till i början på 80-talet, då turbo-pascal släpptes.
Massor av folk började programmera, och de bildade då fidonet bland annat. På
nätet så skapade de en egen kultur, där man utbytte ideer mellan varandra.

Freeware och shareware blev ett känt begrepp. De program som gjordes blev ett
slags gesällprov, inför det kommande arbetslivet som programmerare, och
därigenom så bildades den här kulturen där folk håller kontakt med varandra,
och hjälper varandra att hitta rätt program för att uppfylla sina behov.

För att nyrekrytera från den gruppen så måste man se sig om vad nya
programmerare idag ägnar sig åt. De programmerar tredje och fjärde
generationens språk. På fidonet gäller främst teknisk programmering.

Alltså uppstår ett rekryteringsproblem där.

Men det skulle iaf kunna finnas behov av databasprogrammering  om det blev en
nytändning på det sociala intresset. Databaser över frågor och svar på
support och diskussionsmöten, och mycket annat.

Slutligen så tänkte jag säga en del om detta om vilka historiska företeelser
som överlever och kommer igen, och vilka företeelser som försvinner.

Demokratin är ett sådant begrepp. Många har förklarat den död, men den kommer
alltid igen. Så har det varit i tusentals år.

68-Vänsterörelsen är ett exempel på en historisk företeelse som gick
under.Orsaken var att den inte kunde förnya sig. När nyhetens behag försvann,
så försvann även rörelsen: Naturligtvis så hade den rörelsen även bra frågor
som den bar fram, men både gott och ont följde med då rörelsen tappade
initiativet och försvann. Många av dess anhängare mådde väldigt dåligt,
och huserade på psykiatriska kliniker under slutet av 70-talet.Långt in på
80-talet så frågande man sig "vad hände egentligen ?".

Ingen kunde förstå vad som hade hänt, man tyckte att man hade bra frågor etc,
och att rörelsen hade framtiden för sig.Den dog mitt i språnget, då den var
som starkast.

Känns resonemanget igen ? Just precis samma resonemang som fördes här på
fidonet fram tills folk resignerade.De förstod inte att de varit en historisk
företeelse, och att de borde ha förändrat sin rörelse så att den passade in i
i kraven för kommande tider, istället för att vänta sig att omvärlden ska
anpassa sig efter dem.

Men beträffande fidonet så har man gjort mycket på den fronten faktiskt. Man
har generaliserat nätets målsättning, ( i analogin med vänsterrörelsen så
misslyckades de med att generalisera sin målsättning och de förblev
outsiders),och aktivt försökt ställa om nätet från att vara ett NeardNet till
att bli ett allmänt nät.Man har förbättrat programvarorna etc. Nätet har
byggts om för att passa i en tid som ska komma, och inte bara passa i den tid
som är och som har varit. Men mycket återstår ännu att göra.

--- avos@telia.com
 * Origin: ***   Flamman BBS - Luleå - Tel +46 920 248252, 248255 (2:205/624)