R20_FIDONET   0/248
R20_FILEFIND   0/24
R20_FILEFOUND   0/22
R20_HIFI   0/3
R20_INFO2   2798
Möte R20_MODERATOR, 1852 texter
 lista första sista föregående nästa
Text 1513, 197 rader
Skriven 1999-12-28 15:28:03 av Håkan Andersson (2:201/600.0)
   Kommentar till text 1500 av Magnus Lagerstedt (2:206/112.1)
Ärende: Frågan om originraden, omröstning.

 HA> Jo det är exakt det du talar om.

 ML> Jag vet bäst själv vad jag talar om, thankyouverymuch.

Då lyckas du inte riktigt förmedla i ord vad du talar om för det du skriver är
exakt det jag skrev till dig.

 HA> Du stirrar dig blind på hur ett antal ungdomar använder
 HA> texten i originraden idag här i sverige.

 ML> Nej. På hur i stort sett alla deltagarna i de möten jag läser
 ML> använder texten i originraden.

Och vilken typ av möten är det du läser?

 HA> Visst, men inom det område som avses.

 ML> Och du tycker förstås att "lite information om systemet" är ett
 ML> VÄLDIGT trångt område?

Ja det är väldigt begränsat eftersom det är BB-systemet som avses.

 HA> Varför försöker du inte att få tag påförfattaren istället så kommer
 HA> du att få svart på vitt att få veta det jag skriver är
 HA> korrekt.

 ML> Varför gör inte du det? Om du nu är så säker på att du har rätt?

Just av den anledningen du skriver här ovan, att jag är säker på att jag har
rätt. Det är inte jag som har behov av att bli övertygad om det utan det är du.
Du har ju bestämt dig för att jag har fel. Det enda raka för dig då är att gå
till källan och få bekräftat att du har fel.

 HA> Jag försöker att få dig med flera att förstå vad syftet med
 HA> texten i originraden är avsedd för.

 ML> Du svarade inte på frågan.

Jo jag svarade på frågan. Och jag har svarat på den flera gånger.
Förstår du inte svaret? Det har inte med mig att göra vad jag gör och vad jag
tycker. Utan jag försöker att få dig med flera att förstå vad syftet med
texten i originraden är avsedd för.

 ML> Jag har försökt få ett svar på det här ganska länge nu, och du
 ML> slingrar dig varenda gång.

Nej jag svarar varje gång.

 ML> Vad är felet med att låta innehavaren av systemet bestämma
 ML> systemets originrad?

Tycker du att jag tycker att det är fel?

 HA> FTS-dokumenten =skall= följas oavsett vad vi tycker om dem.
 HA> Och om någon moderator kräver att texten skall ha det
 HA> innehåll som avses i FTS-0004 så kan jag knappast emotsäga
 HA> detta.

 ML> Om en moderator kräver en specifik typ av information i originraden
 ML> så MÅSTE DET STOPPAS.

Inte så länge moderatorn hänvisar till FTS-dokumentet.

 ML> För vad skulle då annars inte hända om en annan moderator inför
 ML> krav på en annan specifik typ av information?

Moderatorn har hänvisat till FTS-dokumentet, det är allt.

 ML> Då blir det helt plötsligt ett tekniskt krav, eftersom man måste
 ML> kunna ha olika originrader i olika möten, något som inte stöds av
 ML> alla programvara.

Inte så länge man följer specarna enligt FTS-dokumentet. Då räcker det med en
orignrad för alla möten.

 ML> Och moderatorer får som bekant inte införa nya tekniska krav.

Det är inga nya tekniska krav om moderatorn kräver att originraden in
hans/hennes möte skall följa FTS-specen för originraden.

 ML> Det kan inte fungera om moderatorer börjar dra åt sitt eget lilla
 ML> håll.

Såvitt jag har förstått så är det ingen moderator som har gjort det heller.
Varför prövar du inte saken istället för att sitta och älta detta i mötet om
och om igen. Märker du inte att du inte kommer någonstans med det mer än att
folk börjar bli irriterad på dig?

 ML> Öht är det idiotiskt att tillåta moderatorer att ha synpunkter på
 ML> folks originrader.

Det är din åsikt.

 HA> Jag har redan svarat på det här ovan. Gick det inte in?
 HA> Tycker du att mitt språkbruk är svårt att förstå?

 HA> 1. Jag diskuterar vad författaren av dokumentet FTS-0004
 HA> avser med texten i originraden. 2. Jag diskuterar vad mitt
 HA> ställningstagande är i egenskap av REC om någon moderator
 HA> påpekar felaktigheter i meddelanden kontra FTS-dokument.

 HA> Vad jag personligen tycker och tänker är i detta sammanhang
 HA> mindre viktigt.

 ML> Men nu var det just din personliga uppfattning jag frågade efter.

Det är som sagt oviktigt. Oavsett vad jag tycker så kan jag inte handla efter
det i egenskap av REC. Jag måste handla korrekt efter de dokument som finns
till REC:s förfogande.

 HA> Den så kallade praxis du hänvisar är enligt FTS-dokumentet
 HA> felaktigt. Jag kan således inte påstå att moderatorn du
 HA> hänvisar till gör något fel.

 ML> Jag påstår att han gör fel som tar på sig att sjölv definiera vad
 ML> "lite information" ska betyda ur en text där detta inte är
 ML> definierat

Moderatorn har enligt mig rätt.

 ML> , och jag tycker DEFINITIVT han gör fel som bara gör
 ML> såhär mot vissa skribenter men låter andra vara ifred.

Det vet jag inget om. Du får väl påpeka det för modeatorn och uppmana denne om
så är fallet, att vara konsekvent. Har du klagomål på någon moderator så vänd
dig till dennes NEC. Om ingen NEC finns för det nätet så vänder du dig till REC
via nätbrev.

 ML> Och jag tycker han gör fel som drar åt ett eget håll när alla andra
 ML> moderatorer i regionen låter det vara.

Så du tycker att det är fel om en person gör rätt och alla andra gör fel?
Det du säger är att det är ok att göra fel om många andra gör samma sak.
Det är ju ungefär så mobning fungerar. Om monga gör det så är det fler som
hakar på som inte klarar av att tänka själva.

 HA> Den praxis du hänvisar till är något som är förekommande i sverige
 HA> och i första hand bland diverse ungdomar som har sitt urspurng
 HA> från mötet TEEN.

 ML> Du gillar verkligen inte det mötet, va?

Jag läser det inte. Jag har dock under åren kikat in i mötet mellan varven.
Jag har inga synpunkter på mötet som sådant.

 ML> Du tar upp det som exempel på all möjlig ondska i nätet du kan
 ML> hitta. Man kan nästan höra hur du sitter och spottar när du
 ML> skriver det.

Det är din fantasi som spelar dig spratt och har inget med verkligheten att
göra.

 ML> Skärp dig. Du är REC, du får fan ta och respektera alla deltagare i
 ML> regionen!

Nu skenar din fantasi iväg med dig alldeles kolosalt.

 HA> Du skall inte tro blint som du gör på allt som du "hör".

 ML> Du fattar verkligen inte ironi eller sarkasm, va?

Jag tycker inte att det passar sig i denna diskussion och har inget med den att
göra. Du slänger iväg diverse personangrepp mellan varven i dina texter och jag
kan inte förstå vart du vill komma med det. Det tjänar inget som helst syfte i
denna diskussion. Du gör bara ett otrvligt intyck vilket slår tillbaka på dig
själv.

//Håkan

---
 * Origin: Hub South * Stockholm  (2:201/600)